۲۳ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۱۲

یک‌هفته با کتاب؛

کرونایی‌شدن کامل اخبار کتاب و نشر ایران

کرونایی‌شدن کامل اخبار کتاب و نشر ایران

در سومین هفته جدی‌شدن خطر کرونا، همه اخبارهای مهم حوزه کتاب و نشر رنگ‌وبوی اخطار و هشدارهای مربوط به این‌پدیده را به خود گرفته‌اند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشر ایران در سومین هفته اسفندماه ۹۸، به‌طور کامل رنگ و بوی کرونایی دارد و اگر در دو هفته گذشته، تعدادی از اخبار داخلی این‌حوزه، مربوط به رخدادهای غیرکرونایی بودند، تمام خبرهای این‌هفته، مربوط به تاثیرات کرونا بر رویدادهای حوزه ادبیات و کتاب هستند.

گزارش هفته گذشته «یک‌هفته با کتاب» ۱۱ خبر داشت که ۳ عنوان از آن‌ها، خارجی و بین‌المللی بودند. گزارش این‌هفته اما ۸ خبر دارد که ۳ عنوان‌شان خارجی و ۵ خبر هم داخلی هستند. بین اخبار داخلی، همه خبرها مربوط به واکنش‌هایی هستند که نهادها و ارگان‌های داخلی حوزه ادبیات و کتاب، نسبت به شیوع کرونا نشان داده‌اند. به‌این‌ترتیب، با وجود خبر تعطیلی کامل کتابخانه‌های عمومی کشور تا پایان سال، ۴ خبر داخلی دیگر، همگی مربوط به آنلاین و مجازی‌شدن فعالیت‌های جشنواره‌ها، جوایز ادبی و دسترسی به کتاب‌ها هستند.

۳ خبر خارجی گزارش هم مربوط به ممنوعیت فروش کتاب‌های مبلغ نازیسم، جلوگیری از چاپ کتاب خاطرات وودی آلن و پنجمین گردهمایی ناشران جهان در استانبول هستند.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» سومین هفته اسفند ۹۸ را از نظر می‌گذرانیم.

تعطیلی کتابخانه‌های عمومی تا پایان سال

در ادامه تعطیلی‌های مقطعی و کامل برخی نهادهای فرهنگی کشور در پی شیوع ویروس کرونا، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم این‌هفته، اعلام کرد تمام کتابخانه‌های عمومی کشور تا پایان سال تعطیل می‌شوند. پیش از این، از سوم اسفند تاکنون کتابخانه‌های عمومی در ۳ مرحله تعطیل اعلام شده بودند.

آنلاین‌شدن برنامه‌های جشنواره ملی شعر دانشجویی

با لغو محافل جشنواره ملی شعر دانشجویی در پی شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های این جشنواره به صورت آن‌لاین پیگیری می‌شود. به‌این‌ترتیب، جشنواره ملی شعر دانشجویی که رویدادهای محفلی آن به‌دلیل تمهیدهای بهداشتی تا اطلاع ثانوی لغو شده، با تمدید ۲ ماهه فراخوان خود، از دانشجویان دعوت کرد در روزهای فراغت ناشی از تعطیلات اجباری و نیز تعطیلات نوروزی، علاوه برشرکت در رقابت بخش شعر، در بخش‌های رقابتی صوتی و تصویری در نظرگرفته شده، ازجمله دکلمه شعر، نیز مشارکت کنند.

برگزاری جشنواره مرورنویسی کتاب در فضای مجازی

باتوجه به تعطیلی موقت کتابخانه‌های عمومی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، جشنواره مرورنویسی ویژه کتابداران وکارکنان کتابخانه‌ها بامحوریت کتاب «چگونه مرور کتاب بنویسیم؟» هم در فضای مجازی برگزار می‌شود.

برگزاری اختتامیه مجازی جایزه نوفه

اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی نوفه هم که بنا بود روزهای اسفند امسال برگزار شود، دیروز پنجشنبه ۲۲ اسفند به‌طور مجازی برگزار شد و برندگان این‌جایزه به‌طور زنده در فضای مجازی معرفی شدند.

امکان مطالعه آنلاین کتاب‌های کودک در سایت کتابخانه ملی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند اعلام کرد با توجه به شیوع کرونا و لزوم ماندن در خانه، امکان کتابخوانی در موضوعات مختلف در وبسایت کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان، وجود دارد و کتاب‌ها به صورت کامل اسکن شده و متن کامل آنها روی این‌پایگاه اینترنتی قرار گرفته است. دسترسی و مطالعه این‌کتاب‌ها در صورت عضویت امکان دارد.

ممنوعیت فروش کتاب‌های مبلغ نازیسم در آمازون

این‌هفته همچنین سایت آمازون کتاب‌های مبلغ ایدئولوژی نازیسم را به‌دلیل هجمه‌های فراوان علیه فروش این گونه از کتاب‌ها متوقف کرد. این‌حرکت چندروز پس از آن صورت گرفت که موزه آشویتس از شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ ایالات متحده آمریکا خواست تا کتاب‌های ضد یهودیت دوران نازی را از صفحات فروش خود حذف کنند.

توقف چاپ کتاب خاطرات وودی آلن

خبر بعدی بین‌المللی گزارش، مربوط به توقف چاپ کتاب خاطرات وودی آلن است که به‌موجب اطلاعات آن، یک‌روز پس از اینکه ۷۵ نفر از کارمندان انتشارات معروف هچت بوک گروپ در اعتراض به انتشار کتاب خاطرات وودی آلن اعتراض کردند و دست از کار کشیدند، این انتشارات تصمیم گرفته کتاب «درست در زمان هیچ» که قرار بود در آوریل وارد کتاب‌فروشی‌ها شود را منتشر نکند. این‌خبر، شنبه این‌هفته منتشر شد و مربوط به اعتراضی بود که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد.

برگزاری پنجمین گردهمایی ناشران جهان در استانبول

طبق یکی دیگر از اخبار بین‌المللی روز شنبه این‌هفته، پنجمین گردهمایی ناشران و فعالان حوزه نشر با عنوان «فلوشیپ استانبول» با حضور ۲۶۵ ناشر و آژانس ادبی از ۶۳ کشور جهان و ترکیه با هدف آشنایی و تبادلات ناشران باهم در هتل جواهر استانبول برگزار شد.

کد خبر 4874908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha