۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۰۹

گزارش مهر؛

زنجانی ها «در خانه بمانیم» را جدی نگرفتند/ خیابان ها مملو ازجمعیت

زنجانی ها «در خانه بمانیم» را جدی نگرفتند/ خیابان ها مملو ازجمعیت

زنجان-خیابانهای شلوغ و مغازه های مملو از مشتری حکایت این روزهای شهر زنجان است، شهری که کرونا ساکنانش را تهدید می کند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها-زهرا مقدمی: با ورود و شیوع کرونا در نقاط مختلف کشور، موضوع مهمی که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان باری جلوگیری ا ز شیوع بیشتر این ویروس به عنوان یک راهکار تأثیرگذار عنوان کرد، خارج نشدن از خانه بود، اصلی که خیلی از شهروندان با وجود هشدارها توجهی به آن ندارند.

خارج نشدن از خانه هم برای خود افراد، اطرافیان و هم برای سایر شهروندان در راستای پیشگیری از ابتلاء به کرونا مؤثر است، اصلی که بخش عمده جامعه ایران به آن بی‌توجهی هستند، توجه نکردن به هشدارها همواره در جامعه ایران مطرح بوده، و آرام‌آرام خود را به‌عنوان یک فرهنگ مخرب و غلط مطرح کرده است.

بی شک امروز آنچه به عنوان یک اصل مهم و نیاز اساسی مطرح است و باید توجه ویژه به آن شود رعایت اصول و مقررات بهداشتی است که باید به فوری اجرا شود، فوریتی که حتی یک ثانیه هم در اجرا نکردن آن ممکن است تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد.

طی روزهای اخیر و با افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان زنجان، مسئولان استانی و رسانه‌ها با همه توان خود خواستار ماندن مردم در خانه‌هایشان شدند، خواسته‌ای که برای برخی از زنجانی‌ها چیزی همانند یک شوخی بود

طی روزهای اخیر و با افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان زنجان، مسئولان استانی و رسانه‌ها با همه توان خود خواستار ماندن مردم در خانه‌هایشان شدند، خواسته‌ای که برای برخی از زنجانی‌ها چیزی همانند یک شوخی بود، و با توجه نکردن به این توصیه‌ها و درخواست‌ها، روند بیماری را تشدید می‌کنند.

بی شک فرایند پیش آمده در زمینه بحران کرونا، نقاط ضعف در سیستم‌های مدیریت بحران و بهداشت و درمان کشور و برخی حوزه‌های دیگر را مشخص کرده است.

در این میان آنچه نیز به عنوان یک نگرانی به چالش موجود در زمینه بحران کرونا دامن می‌زند، نبود اعتماد برخی اقشار جامعه است، بی اعتمادی که درست و یا غلط، این روزها به بیماری کرونا دامن می‌زند و باعث شده برخی از مردم گفته‌های مسئولان در زمینه ماندن در خانه توجه نداشته باشند که باید در آینده و بافروکش کردن بیماری کرونا، مسئولان برای بازسازی فضای تخریب‌شده اعتماد در جامعه تلاش کنند.

تنها راهکار قطع زنجیره انتقال کرونا درخانه ماندن مردم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان می‌گوید: تنهاترین و تاثیرگذارترین راهکار قطع زنجیره بیماری کرونا، در خانه ماندن مردم و حضور نیافتند در اجتماعات است.

پرویز قزلباش ادامه می‌دهد: فرایند بیماران بستری در استان زنجان هنوز شیب تند ندارد ولی پیش‌بینی و انتظار ما برای روزهای آینده، افزایش آمار بیماران است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها روند صعودی ابتلاء به بیماری در استان طی چند هفته آینده ادامه یافته و در هفته دوم و سوم فروردین‌ماه اوج خواهد کرد هر چند امیدواریم چنین نشود، می‌افزاید: پیش‌بینی ما افزایش شیوع بیماری کرونا در استان بود هر چند شیب شیوع بیماری خیلی تند نیست، ولی در نهایت این اتفاق خواهد افتاد.

اگر مردم رفتار اجتماعی خود را رعایت نکنند و با بی توجهی به تذکرات در خصوص ضرورت ماندن در خانه بی توجهی کنند، در آینده باعث تشدید بیماری خواهد شد

قزلباش تاکید می‌کند: اگر مردم رفتار اجتماعی خود را رعایت نکنند و با بی توجهی به تذکرات در خصوص ضرورت ماندن در خانه بی توجهی کنند، در آینده باعث تشدید بیماری خواهد شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان با بیان اینکه مبادی ورودی شهرها به روی مسافران مسدود شده است، می‌گوید: باید زنجیره انتقال بیماری ویروس کرونا در استان زنجان قطع شود و برای داشتن عید خوب باید مردم از تردد در بازار و خیابان جلوگیری کنند.

خدابخش مرادی در گفتگو با خبرنگارمهر، می‌افزاید: از مردم درخواست می‌شود از تردد غیرضروری در خیابان و بازار خودداری کنند و بازاریان هم از عرضه اقلامی که ضروری نیست خود داری کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری زنجان، با بیان اینکه بازارایان در استان با مردم همراهی و همکاری کرده و زمان فعالیت خود را کم کنند، ادامه می‌دهد: بازاریان با این کار خود از ازدحام جلوگیری کنند تا هر چه زودتر این بیماری ریشه کن شود.

مرادی نافچی با بیان اینکه برای مقابله با کرونا ویروس در استان با برنامه و مدیریت وارد شده‌ایم، می‌گوید: دایر کردن چادر و کمپ‌هایی در پارک‌ها و مبادی ورودی استان ممنوع است و از ورود مسافران به داخل استان جلوگیری می‌شود.

کار به جایی رسیده که استاندار زنجان بارها از مردم زنجان ملتمسانه از شهروندان زنجانی خواهش کرده از ترددهای غیرضروری خودداری کنند، درخواستی که با وجود تکرار بخش قابل توجهی از مردم به آن بی اعتنا هستند و به نوعی هم با زندگی خود و دیگران بازی می‌کنند.

مردم به هشدارها بی توجه هستند

فرماندار زنجان می‌گوید: بی‌توجهی مردم به هشدارهای داده شده سبب شد تا تقاضای دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان را در خصوص تعطیلی اصناف و بازار را به اتاق اصناف منعکس کنیم و آنان نیز تصمیم خوبی در این‌خصوص گرفتند.

رضا عسگری می‌افزاید: با توجه به رفتاری که مردم زنجان در چند روز گذشته داشته‌اند، علی‌رغم هشدارهای جدی که در خصوص بیماری کرونا به آنان داده شده و افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری، نگرانی شدیدی در رابطه با افزایش تعداد بیماران مبتلا طی روزهای آینده داریم.

وی ادامه می‌دهد: امیدوار بودیم که مردم رعایت کنند و کمتر در اماکن پرتردد حضور داشته باشند و بی‌مورد در خیابان‌ها پرسه نزنند ولی با وجود هشدارهای داده شده، شاهد حضور غیرضروری مردم در خیابان‌ها هستیم.

وضعیت تعطیلی اصناف و بازار زنجان بستگی به وضعیت تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان دارد و طبیعتاً با توجه به شرایط بهداشتی و درمانی، تصمیم‌های مختلفی در این زمینه گرفته خواهد شد

عسگری با بیان اینکه تعطیلی بازار زنجان مقداری به خلوت بودن شهر برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا کمک می‌کند، می‌گوید: وضعیت تعطیلی اصناف و بازار زنجان بستگی به وضعیت تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان دارد و طبیعتاً با توجه به شرایط بهداشتی و درمانی، تصمیم‌های مختلفی در این زمینه گرفته خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تصمیم گرفته شده همه پاساژها، مجتمع‌های تجاری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنوفی که خیلی با ارزاق عمومی مردم مرتبط نیستند، تعطیل خواهد شد.

فرماندار زنجان می‌گوید: با وجود اینکه اعلام شده بود، امکان زیارت اهل قبور در روز گذشته وجود ندارد، شاهد حضور تعدادی از همشهریان‌مان در آرامستان‌ها بودیم.

عسگری می‌افزاید: نیروی انتظامی در آرامستان‌ها اعلام می‌کرد مردم وارد این اماکن نشوند و ورودی‌های مزار را بسته بودند، باز هم مردم از روی دیوار رد شده و به آرامستان‌ها وارد می‌شدند، مردم به هشدارها توجهی نمی‌کنند که این موضوع ما را بسیار نگران کرده است.

بی شک شهروندان زنجانی همواره با درک موقعیت‌ها و مقتضیات تلاش کرده اند برای بهبود اوضاع فعالانه در صحنه حضور داشته باشند و امروز با توجه به شرایط پیش آمده شهروندان می‌توانند در مهار بیماری کرونا همراه و یاری گر تلاشگران عرصه سلامت باشند، کسانی که امروز مدافعان عرصه سلامت و در خط مقدم مقابله با این بیماری هستند.

کد خبر 4875400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha