۲ خرداد ۱۳۸۶، ۱۶:۳۹

/ تاثیرات منطقه ای مذاکره ایران با آمریکا درباره عراق - 1 /

هدف ایران از مذاکره با آمریکا تقویت دولت عراق است

هدف ایران از مذاکره با آمریکا تقویت دولت عراق است

احمد بخشایش اردستانی کارشناس مسائل خاورمیانه مذاکره با آمریکا را نشان دهنده آن دانست که ایران در راستای تقویت دولت عراق، همگرایی منطقه ای و تنش زدایی تلاش می کند.

احمد بخشایش اردستانی کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص مذاکره ایران و آمریکا درباره عراق به خبرنگار بین الملل مهر گفت : مذاکره ایران و آمریکا از چند جهت حایز اهمیت است، نخست باید این مذاکره مورد استقبال قرار بگیرد. همچنین اظهارات احمدی نژاد در خصوص امارات و مصر مورد تقدیر قرار بگیرد.

دوم اینکه سیاست خارجی ایران در راستای همگرایی و همکاری منطقه ای و تنش زدایی گام بر می دارد .

سوم اینکه شرایط بین المللی باعث شده که آمریکایی ها احساس ضعف داشته باشند و این ضعف را ما به حساب پیروزی ایران بگذاریم .

وی افزود: هر نوع مذاکره ای ضرورتا به رابطه نمی انجامد، اما می تواند بسیاری از یخ ها را آب بکند. در آمریکا و ایران دو طرز تلقی نسبت به مذاکره وجود دارد. یکی اراده انجام مذاکره است که بیشتر در درون دولت وجود دارد و در مقابل طیف هایی قرار دارند که مخالف مذاکره هستند .

درایران بعضی ها فکر می کنند که با انجام مذاکره آبروی 28 ساله ایران در طبق اخلاص گذاشته می شود. در آمریکا هم تیمی تحت رهبری دیک چنی وجود دارد که علاقه ای برای مذاکره با ایران ندارند به خاطر آنکه وی طرفدار سرنگونی دولت نوری المالکی است و مذاکره با ایران را موجب بقای دولت نوری المالکی می داند.

بخشایشی در مورد تاثیر مذاکره بر دولت کنونی عراق بیان داشت : مذاکره ایران و آمریکا به معنای آن هست که رایس و دیگران ادامه حیات دولت نوری المالکی را مورد پذیرش قرار داده اند و دولت های عربی نیز حمایت ازجبهه نجات ملی به رهبری ایاد علاوی را کنار خواهند گذاشت و به مرور قبول خواهند کرد که نوری المالکی می تواند دولت با ثباتی را تشکیل دهد .

وی همچنین اشاره کرد : حکومت فعلی عراق مطلوب عرب های حوزه حاشیه خلیج فارس، عربستان و مصر نیست. مذاکره اگر به تثبیت دولت مالکی کمک کند منجر به افزایش حوزه نفوذ ایران خواهد شد. مذاکره حداقل نتیجه ای هم که به دنبال داشته باشد این خواهد بود که دو طرف مواضع خود را اعلام می کنند تا نقاط مشترکی را برای حل و فصل مشکلات و رسیدن به تفاهم پیدا کنند.

این استاد دانشگاه در مورد نقش دستگیری دیپلمات ها در کشاندن ایران به میز مذاکره گفت : تیم سیاست خارجی آمریکا به دنبال مذاکره است و نمی توان بین این دو ارتباطی قائل شد و دستگیری دیپلمات های ایران از طرف تیم نظامی آمریکا که از نفوذ معنوی ایران بیم دارند صورت گرفته است .

کد خبر 487857

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha