۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۱۴

حجت الاسلام ماندگاری:

امام رضا (ع) راضی نیستند جان زائرشان به خطر بیفتد

امام رضا (ع) راضی نیستند جان زائرشان به خطر بیفتد

مشهد ـ حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه امام رضا (ع) هم راضی نیستند که جان زائرشان به خطر بیفتد، گفت: از اینکه نمی‌توانیم به حرم‌ها برویم هم غصه می‌خوریم و هم قدر حرم‌ها را بیشتر می‌دانیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری گفت: زیارت یعنی ارتباط برقرار کردن با امام و ولی خدا، چون ما اعتقادمان بر این است که اهل بیت (ع) محدود به زمان و مکان نیستند. در اذن دخول امام رضا (ع) می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صَاحِبِ هَذَا الْمَشْهَدِ الشَّرِیفِ فِی غَیْبَتِهِ، کَمَا أَعْتَقِدُهَا فِی حَضْرَتِهِ..» ما اعتقاد داریم که امام رضا (ع) و همه ائمه علیهم السلام چه در زمان حیات و چه در زمان مماتشان، امامت و ولایت الهی دارند و ما را می‌بینند: «اَشْهَدُ اَنَّکَ تَشْهَدُ مَقامیَ اَشْهَدُ اَنَّکَ تَسْمَعُ کَلامِی َاَشْهَدُ اَنَّکَ تَرُّدُ سَلامی».

وی بیان کرد: مهمترین آثار زیارت این است که گناهان ما را مورد بخشش الهی قرار می‌دهد. در زیارت‌نامه‌ها هم آمده که این سلام و صلوات ما برای ذنوب ما و تطهیر قلوب ماست. مهمترین ثمره و برکت زیارت تطهیر است و دومین برکت زیارت این است که با ولی خدا و امام رضا (ع) متصل می‌شویم؛ یعنی ما در کنار تطهیر، معیت پیدا می‌کنیم و در کنار معیت، زندگیمان تنظیم می‌شود و عاقبت به خیر می‌شویم. یعنی تطهیر، معیت، تنظیم بقیه عمرمان و عاقبت به خیری برکات قطعی زیارت هستند انشاالله.

این کارشناس دینی با بیان اینکه زیارت سه رکن دارد که رکن اول نیت زیارت است، ادامه داد: اگر ما اعتقاد داریم که اهل بیت علیهم السلام محدود به زمان و مکان نیستند پس در هر زمان، مکان و حالتی می‌توانیم نیت زیارت یا به تعبیری قصد زیارت بکنیم. مثلاً اگر در حرم امام رضا (ع) باشیم خیلی بهتر است، ولی زیارت منحصر به حضور جسمی در حرم مطهر امام رضا (ع) و دیگر معصومین (ع) نیست؛ بلکه در هر نقطه عالم می‌توانیم قصد زیارت کنیم.

وی افزود: رکن دوم زیارت برقراری ارتباط معنوی، اعتقادی و روحی با معصومین است. اذن دخول یعنی همان ارتباط، وقتی می‌خوانیم اللهم انی اعتقد یعنی ما معتقدیم که حیات و ممات شما یکی است، شما ما را می‌بینید و سلام ما را جواب می‌دهید، اعتقادمان را تنظیم می‌کنیم و رکن سوم سلام و صلوات به محضرشان است؛ حالا یا با یک سلام ساده می‌گوئیم: صلی الله علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی الرضا یا می‌گوئیم: السلام علیک یا امین الله فی ارضه (زیارت امین الله) و یا می‌گوئیم: السلام علیکم یا اهل البیت النبوه یعنی زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم و… یعنی یکی می‌تواند با زبان دلش با امام رضا حرف بزند؛ یکی با زبان زیارت‌نامه‌های وارد شده با امام رضا (ع) حرف بزند. هر کس می‌تواند با هر زبانی به ولی خدا هم عرض ادب کند و هم حاجاتش را بخواهد و هم ارتباط برقرار کند. لذا خوش ذوقان گفته‌اند: گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوئیم / بعد منزل نبود در سفر روحانی.

این استاد حوزه اظهار کرد: دین ما دین تعقل و تفکر و منطق است و وقتی عقل و فکر و منطق و علم می‌گوید تجمع و تماس آدم‌ها باعث سرایت ویروس می‌شود زیارت مستحب باید تحت الشعاع قرار بگیرد. چون سلامت جان از اوجب واجبات است و حالا که در تجمعات احتمال سرایت ویروس هست باید از حضور در اجتماعات پرهیز کنیم. واجبی مثل روزه اگر برای سلامت کسی ضرر داشته باشد تبدیل به حرام می‌شود. حج واجب اگر برای سلامت کسی ضرر داشته باشد تبدیل به نیابت می‌شود و فردی دیگر به نیابت از فرد مریض حج را به جا می‌آورد. یا اگر فردی نماز واجب را نتواند ایستاده بخواند باید نشسته بخواند.

وی بیان کرد: زیارت واجب نیست ولی مستحب مؤکد است. اما در شرایط فعلی عقل و منطق و علم می‌گوید تجمع برای جان مؤمنین ضرر دارد، دین ما و رهبر عزیزمان و مراجع بزرگوار بر اساس این حکم عقل و منطق می‌گویند امسال در مساجد و حرم‌ها و هیأت‌ها تجمع نداشته باشید. خود امام رضا (ع) هم راضی نیستند که جان زائرشان به خطر بیفتد. این یک غصه‌ای است برای ما و شکی نیست از اینکه نمی‌توانیم به حرم‌ها برویم هم غصه می‌خوریم و هم قدر حرم‌ها را بیشتر خواهیم دانست. اما خانه‌هایمان را تبدیل به حرم می‌کنیم و از خانه‌ها، دل‌هایمان را متوجه و روانه حرم امام رضا (ع) می‌نماییم و زیارتنامه امام رضا (ع) را می‌خوانیم و به همه دنیا اعلام می‌کنیم که دین ما از همه مکاتب دیگر عقلانی‌تر است.

کد خبر 4886570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha