۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸

گردشگری مجازی؛

سفری مجازی به «سنت استپانوس» دومین کلیسای مهم ارامنه در کشور

 سفری مجازی به «سنت استپانوس» دومین کلیسای مهم ارامنه در کشور

تبریز- کلیسای سنت استپانوس در شهرستان جلفا در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته و بنا به روایاتی در سده نهم میلادی ساخته شده و امروزه دومین کلیسای مهم ارامنه ایران محسوب می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ با توجه به ممنوعیت سفر به آذربایجان شرقی به دلیل شیوع ویروس کرونا با تماشای این ویدئو سفری مجازی به کلیسای سنت استپانوس جلفا که یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بزرگ جلفا است خواهیم داشت.

با تماشای این ویدئو با یک گردشگری مجازی، می‌توانید بدون حضور فیزیکی، بازدید از یکی از جذابترین و مردمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی را تجربه کنید.

کلیسای «سنت استپانوس» دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و سه کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس واقع شده است.

این بنای قدیمی و زیبا در دامان طبیعت بکر جلفا، در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان، قرار گرفته است.

علت جالب نامگذاری کلیسای «سنت استپانوس»

علت نامگذاری این کلیسا نیز به نوبه خود جالب است. استفان سنت استپانوس که از حواریون بوده است، در سال ۳۶ میلادی در اورشلیم توسط یهودیان به اتهام زدن سخنانی بر خلاف شریعت یهود، سنگسار شد تا جزو اولین شهدای راه دین مسیحیت محسوب شود، از همین رو کلیساهای زیادی در سرتاسر جهان با همین نام وجود دارد.

منطقه قرارگیری این بنا همانطور که اشاره شد بسیار سرسبز و چشم نواز است و کلیسا درون قلعه‌ای دژمانند قرار دارد که در زبان ارمنی به آن وانک گفته می‌شود. یک استوانه که گنبدی روی آن قرار گرفته قابل توجه ترین بخش معماری کلیسای سنت استپانوس محسوب می‌شود.

ثبت کلیسای «سنت استپانوس» در میراث جهانی

این کلیسا داخل حصار سنگی واقع شده و گردشگران با طی مسیری کوتاه به‌صورت پیاده به این مجموعه می‌رسند. این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی قرار دارد و در سال ۸۶ نیز در میراث جهانی به ثبت رسید.

این کلیسا مانند دژهای دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام بارویی است؛ بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه‌ای سنگی.

دروازه این بارو در وسط دیوار غربی قرار دارد و دارای دری چوبی و آهن کوبی شده است. در پایه‌های طرفین و طاق جناغی آن سنگ تراش با حجاری‌های ظریف به کار رفته و نقش برجسته ای از مریم و کودکی عیسی در پیشانی طاقنمای آن به چشم می‌خورد.

کد خبر 4886760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha