۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۰۶

یک‌هفته با کتاب؛

بازگشایی کتابفروشی‌های ایران و تعویق در برگزاری جایزه بوکر

بازگشایی کتابفروشی‌های ایران و تعویق در برگزاری جایزه بوکر

بازگشایی کتابفروشی‌های ایران پس از دوماه تعطیلی و تعویق در اعلام نام برنده جایزه بوکر 2020 از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر در هفته‌ای هستند که گذشت.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک‌هفته با کتاب» سومین هفته کاری سال ۹۹، مانند هفته پیش دربرگیرنده ۹ خبر گلچین از مهم‌ترین رویدادهای ادبیات و نشر ایران و جهان است. به‌این‌ترتیب گزارش هفتگی آخرین هفته فروردین هم مانند هفته گذشته، ۹ خبر را در خود جا داده؛ با این‌تفاوت که گزارش هفته پیش، خبر بین‌المللی و خارجی نداشت اما در گزارش این‌هفته تعداد خبرهای بین‌المللی از خبرهای داخلی بیشتر است.

گزارش این‌هفته با خبر آغازبه‌کار مجدد کتابفروشی‌ها شروع شده و ۲ خبر بعدی‌اش هم درباره محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا هستند. تنها خبر داخلی این‌گزارش که مربوط به کرونا نیست، انتشار فراخوان یک جایزه ادبی است.

هندوستان و تلاش برای رفع تحریم‌های ایران، صربستان و کرونا، نمایشگاه کتاب بلونیا، جایزه بوکر و جایزه ادبیات داستانی زنان هم محور موضوعی خبرهای بین‌المللی این‌گزارش هستند.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته را از نظر می‌گذرانیم؛

آغاز فعالیت مجدد کتابفروشی‌ها در سراسر کشور

پس از نزدیک به دو ماه تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی صنف کتابفروش از روز شنبه ۳۰ فروردین، تمام کتابفروشان سراسر کشور به‌شرط ثبت نام در سامانه مرکز سلامت محیط و کار که توسط وزارت بهداشت و درمان ایجاد شده، فعالیت خود را از سر گرفتند.

برداشتن محدودیت تمدید امانت کتاب‌های کتابخانه ملی

این‌هفته همچنین خبری از کتابخانه ملی منتشر شد که طبق آن، در راستای تصمیمات ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا و تداوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تالارهای مطالعه کتابخانه ملی ایران تا اطلاع ثانوی تعطیل است. در همین‌راستا و برای کاهش مراجعات حضوری، محدودیت تمدید امانت کتاب در کتابخانه ملی ایران برداشته شد.

برپایی پویش کتابخوانی همدلی مومنانه

پس از پویش‌های مختلف کتابخوانی که پس از شیوع کرونا شکل گرفتند، این‌هفته هم اعلام شد یک پویش دیگر با همکاری سپاه سیدالشهدا (ع) تهران و خانه کتاب برگزار می‌شود. در این‌پویش که پویش همدلی مومنانه نام دارد، ۱۰۰ هزار بسته مواد غذایی در آستانه مباه مبارک رمضان برای خانواده‌های آسیب‌دیده اقتصادی از شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور تهیه و ۱۴ هزار عنوان‌کتاب نیز در پویش کتابخوانی «همدلی مومنانه» توسط سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران تهیه و بین تمام شهرهای استان تهران توزیع می‌شود.

انتشار فراخوان ششمین دوره جایزه شعر شاملو

دبیرخانه ششمین دوره جایزه شعر شاملو هم این‌هفته با انتشار فراخوانی اعلام کرد علاقه‌مندان می‌توانند حداکثر تا پایان خردادماه در این رقابت شرکت کنند.

تلاش استادان زبان فارسی هند برای رفع تحریم‌های ایران

اولین خبر بین‌المللی این‌گزراش مربوط به خبری است که علیرضا قزوه در مرکز تحقیقات زبان فارسی رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو آن را منتشر کرد. وی در صفحه شخصی اینستاگرام خود، خبر از نگارش نامه‌هایی توسط جمعی از اساتید و نویسندگان شبه‌قاره هند خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد داد که طی آن، این‌اساتید خواهان رفع تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه آمریکا علیه ایران شده‌اند.

حضور ناشر ایرانی در جمع نامزدهای برترین ناشر کودک‌ونوجوان جهان

دومین خبر بین‌المللی گزارش هم باز مربوط به ایران است که طبق آن، بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی، با انتخاب ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب بولونیا در جمع نامزدهای انتخاب برترین ناشر کودک‌ونوجوان جهان در سال میلادی گذشته قرار گرفت.

تعویق در برگزاری جایزه بوکر بین‌المللی ۲۰۲۰

سازمان‌دهندگان جایزه بوکر بین‌المللی اعلام کردند به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، زمان اعلام نام برنده این‌دوره جایزه از ماه می تا اواخر تابستان به تعویق افتاده است.

معرفی فینالیست‌های جایزه ادبیات داستانی زنان ۲۰۲۰

این‌هفته همچنین ۶ نویسنده برتری که به فهرست نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان ۲۰۲۰ راه یافتند، شناخته شدند.

ابتکار دو ناشر بزرگ صربستان برای اوضاع کرونایی

انتشارات «لاگونا» Laguna و «وولکان» Vulkan دو مرکز انتشارات بزرگ در صربستان در زمان وضعیت اضطراری ناشی از ویروس کرونا و با هدف اینکه کتاب می‌تواند این روزهای دشوار را برای سالمندان با محتویات خوب آسان‌تر کند، هشت‌هزارجلد کتاب را در بسته بندی‌های متعدد به شهرداری بلگراد به عنوان هدیه برای سالمندان تحویل دادند.

کد خبر 4907130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha