۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶

در راستای جهش‌ تولید آبزیان در استان خوزستان؛

رویکرد مزارع پرورش ماهی سنتی خوزستان به سمت مکانیزه تغییر یابند

رویکرد مزارع پرورش ماهی سنتی خوزستان به سمت مکانیزه تغییر یابند

اهواز- مدیرکل شیلات استان خوزستان گفت: مزارع پرورشی ماهی باید از حالت سنتی خارج شده و به سمت سیستم مکانیزه‌ای سوق داده شوند تا بتوانیم در امر تولید آبزیان جهش بزرگی ایجاد کنیم.

فتح‌الله ابوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با استفاده از روش مکانیزاسیون می‌توانیم از یک میزان مشخص آب چند بار استفاده کنیم و در بازچرخش آب، مصرف را به حداقل برسانیم و باعث هوادهی و تزریق اکسیژن به آب بشویم‌.

وی، توسعه کشت‌های متراکم و فوق متراکم را از جمله برنامه‌های شیلات خوزستان بیان کرد و افزود: در هر شهرستان یک مجتمع آبزی‌پروری ۲۰ تا ۳۰ هکتاری را به این منظور ساماندهی خواهیم کرد.

ابوعلی، توجه به تغذیه و نوع ترکیبات اولیه غذای کنسانتره را در روش متراکم و فوق متراکم پرورش ماهی مهم برشمرد و گفت: عواملی مانند استفاده از بچه ماهیان حد واسط با کیفیت بالا، مکانیزاسیون و به کارگیری ابزار آلات تصفیه آب و هوادهی (به جهت کاهش میزان آب و حداقل سطح زیر کشت) در افزایش میزان برداشت و جهش تولید آبزیان مؤثر و حائز اهمیت است.

مدیرکل شیلات خوزستان همچنین با اشاره به بازدید خود از واحدهای دو منظوره پرورش ماهی شهرستان بهبهان، اظهار کرد: شرایط این شهرستان برای پرورش ماهیان گرمابی، خاویاری و قزل آلا در فصل سرد مساعد است و باید از این پتانسیل‌ها به خوبی بهره‌برداری کرد.

وی، میزان تولید ماهی کپور و آمور را در واحدهای دو منظوره پرورش ماهی بهبهان در سال گذشته ۱۰۰ تن بیان کرد و افزود: در این واحدهای دو منظوره علاوه بر تولید آبزیان، آب بارور و غنی به سمت زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان بر افزایش تنوع گونه‌ای در پرورش ماهی تأکید کرد و گفت: نباید متکی به تولید چند گونه محدود باشیم بلکه تنوع گونه‌ای پرورش آبزیان را باید سرلوحه کار قرار دهیم‌.

کد خبر 4907712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha