۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۰۲

موفقیت یک اثر تلویزیونی در کردستان؛

سکوی پرتاب بازیگران بومی کرد در سریال نون خ مهیا شد

سکوی پرتاب بازیگران بومی کرد در سریال نون خ مهیا شد

سنندج – تهیه و تولید سریال نون خ برای اولین بار در مناطق کردنشین موجب شد تا زمینه برای معرفی و شناسایی شماری از بازیگران بومی استان‌های کردستان و کرمانشاه در سطح ملی فراهم شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها؛ آرمان نصراللهی: سریال نون خ در ۲ سال متوالی و در ۲ مجموعه نون خ ۱ و ۲ روی آنتن پخش شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران رفت و برای نخستین بار نیز موضوع اصلی این سریال در منطقه کردنشین می‌گذشت و به‌همین دلیل فرصت برای معرفی بخشی از ظرفیت‌های این منطقه را به بهترین شکل ممکن فراهم کرد.

نون خ به تهیه کنندگی مهدی فرجی که خود سال‌ها مسئولیت‌های مختلفی را در سیمای جمهوری اسلامی ایران در کارنامه دارد و به کارگردانی سعید آقاخانی از بازیگران و کارگردانان برجسته سیما و فرزند کردستان تولید و پخش شد و در مجموع مورد توجه ویژه‌ای از سوی مردم قرار گرفت و بخشی از دیالوگ‌های این اثر به حرف کوچه و بازار مردم راه پیدا کرد.

نون خ ۲ در حالی بعد از ایام تعطیلات نوروز و در روزهای کرونایی روی آنتن شبکه یک رفت که براساس اعلام رسانه ملی میزان استقبال از این سریال در مقایسه با قسمت نخست آن با رشد قابل توجه مخاطب همراه بوده است.

برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حتی سال‌های قبل از آن نیز سریالی در سطح نون خ و با این میزان از جذب مخاطب با موضوعی مرتبط با مناطق کردنشین تهیه و تولید شد و به همین دلیل فرصت ارزشمندی در راستای معرفی بخشی از ظرفیت‌های این خطه از کشورمان را فراهم کرد.

بعد از پخش قسمت نخست از سریال نون خ و به دنبال استقبال صورت گرفته از آن، قسمت دوم این سریال تهیه و تولید شد و البته این بار به جای انتخاب کردستان برای ضبط آن، این سریال در یکی از روستاهای استان کرمانشاه تهیه شد.

هر چند سعید آقاخانی به‌عنوان کارگردان و شماری دیگر از عوامل آن تاکید داشتند که این سریال باید در استان کردستان ضبط شود ولی به‌دلیل عدم همکاری مدیران و مسئولان استان کردستان، این اثر در نهایت در استان کرمانشاه ضبط شد.

استقبال بی نظیر مردم نشان دهنده موفقیت سریال نون خ است

مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به بازخورد مناسب این اثر از سوی اقشار مختلف مردم، عنوان کرد: خوشبختانه این اثر از سوی تمام مردم ایران به ویژه مردم زاگرس نشین با استقبال پرشوری مواجه شده است.

وی ادامه داد: در کنار سختی‌های کار، همکاری و تعامل بسیار خوب مردم برای تهیه و تولید این سریال نیز ستودنی بود و خوشبختانه نتیجه تلاش‌ها نیز با استقبال خوب مردم مواجه شد و بسیار خرسندیم که برای لحظاتی در باعث نشاط در بین خانواده‌ها شدهایم.

تهیه کننده سریال نون خ با اشاره به برنامه ریزی‌های اولیه برای تهیه و تولید نون خ ۳، یادآور شد: در کنار معرفی ظرفیت‌های مناطق کردنشین، به‌ویژه کرمانشاه، فرصت‌های بسیار خوبی برای معرفی بازیگران بومی این منطقه فراهم شده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سریال نون خ معرفی بازیگران بومی استان‌های کرمانشاه و کردستان بوده است به نحوی که شماری از بازیگران این خطه برای اولین بار در این سطح از رسانه ملی فرصت خودنمایی پیدا کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به کاظم نوربخش، حسین مرادی، حسین موسوی، افشین ملکی و … از استان کردستان اشاره کرد.

کاظم نوربخش از بازیگران و کارگردانان تئاتر در استان کردستان است، از دهه ۶۰ فعالیت خود را آغاز کرده و با بازی در نقش سلمان در سریال نون خ قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشت.

نون خ ظرفیت و توانمندی‌های بازیگران بومی کردستان را نشان داد

کاظم نوربخش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروسه ملحق شدن خود به سریال نون خ، بیان کرد: من و شماری دیگر از بازیگران کردستانی و کرمانشاهی که تعداد آنها به بیش از ۷۰۰ نفر می‌رسید تست داده و متقاضی بازی در سریال نون خ بودیم که در نهایت فقط تعدادی از ما موفق شدیم به این اثر ملحق شویم.

وی با بیان اینکه در نون خ ۱ ما زیاد نتوانستیم بازی داشته و توانمندی‌های خود را نشان دهیم، افزود: ولی در قسمت دوم این سریال و در سایه اعتماد ویژه سعید آقاخانی به‌عنوان کارگردان این اثر بازی ما بیشتر دیده شد.

این بازیگر کردستانی گفت: در کنار اینکه ما موفق شدیم بخشی از توانمندی‌های بازیگران منطقه را نشان دهیم، فرصتی ارزشمند برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز فراهم شد و فکر می‌کنم همین نکته برای موفقیت آمیز بودن این سریال کافی است.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ این کشور توانمندی‌های استان‌های کردستان و کرمانشاه در زمینه‌های کشاورزی و گردشگری معرفی شد و در کنار این مهم، مردم با فرهنگ غنی مردم کردزبان آشنا شده و تصویری معقول و درست از مناطق کردنشین به مردم سایر نقاط کشور ارائه شد.

ماشاالله وروایی بازیگر نقش «عمو کاووس» درباره حضور در سریال نون خ گفت: بعد از تستی که از ما گرفته شد ما به این پروژه پیوستیم ولی در سری دوم سعید آقاخانی از من انتظارات بیشتری داشت و خوشبختانه در نهایت کار هم خیلی خوب دیده شد.

وی ادامه داد: در فصل دوم سعید آقاخانی از کاووس انتظارات بیشتری داشت و این نقش با استقبال خوبی مواجه شد و همه به من لطف دارند، حتی همکارانم در هوانیروز اصفهان، کرمانشاه، تهران تشکر می‌کنم که پیام‌های بسیاری برای من فرستادند.

وی با اشاره به اینکه در این سریال کرمانشاه‌شناسی بسیار خوب معرفی شد و از استاندار کرمانشاه تشکر می‌کنم که حمایت‌های خوبی از سریال داشتند، یادآور شد: ما در این سریال به روستای تاریخی کندوله کرمانشاه با مردمی خوب و نجیب رفتیم و لوکیشن سریال آنجا بود.

نمایش فرهنگ غنی مناطق کردنشین در سریال نون خ

سریال نون خ در فصل دوم نیز به پایان رسید و متأسفانه همانند دیگر آثار تولیدی حوزه سینما و تلویزیون در کشورمان، عده‌ای بار دیگر این آثار را صفر یا ۱۰۰ دیده و یک‌طرفه به قضاوت آن می‌نشینند.

عده‌ای به ظاهر منتقد که خود با وجود سال‌ها کار هنری، تولیدی از خود بروز نداده‌اند، این روزها منتقد جدی این سریال شدند و از اساس تأثیرگذاری این اثر هنری را زیر سوال می‌برند و از نقاط مثبت این اثر به‌راحتی می‌گذرند.

بدون شک سریال نون خ در کنار ویژگی‌های تاریخی و ماندگاری که در مناطق کردنشین به‌دنبال داشت، عاری از ضعف و کمبود نبوده و به‌همین دلیل از تولیدکنندگان آن به‌ویژه مسئولان شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی و مهدی فرجی انتظار می‌رود که برای سری جدید این ضعف‌ها برطرف شود.

نون خ در سایه تلاش‌های مهدی فرجی، به‌ویژه سعید آقاخانی فرصتی فراهم کرد تا مردم کردزبان در کشورمان برای اولین بار و در قالب یک سریال طنز دیده شوند و این دیده شدن موجب شد تا بخشی از ظرفیت‌های بی‌نظیر این خطه از ایران اسلامی معرفی شوند.

فرهنگ غنی مردم کردزبان از زبان و لباس پوشیدن گرفته تا نوع‌دوستی، هم‌دلی و همکاری جمعی آنها در قالب این سریال به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شد و این اثر تولیدی ثابت کرد که کردستان می‌تواند در این بخش حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

کد خبر 4909670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      0 0
      مردم‌کردستان‌ازشریف‌ترین‌وپاکترین‌مردم‌ایرانند.