۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷

۶۰ درصد از ۱۵۵۰ کتابخانه ژاپن بسته است

بسته ماندن کتاب‌فروشی ها وکتابخانه‌های ژاپن چالش‌برانگیز شده‌است

بسته ماندن کتاب‌فروشی ها وکتابخانه‌های ژاپن چالش‌برانگیز شده‌است

به دنبال شیوع کرونا و درخواست دولت ژاپن از مردم برای ضرورت ماندن در خانه٬ کتاب‌فروشی‌ها وکتابخانه‌ها درهایشان را بستند و ناشران نیز برای انتشار کتاب و مجله‌هایشان با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ژاپن تایمز٬ با وجود اینکه کتاب‌فروشی‌ها در فهرست مشاغلی که دولت ژاپن از آنها درخواست کرد برای مقابله با شیوع کرونا ویروس بسته شوند نبودند، بسیاری از کتاب‌فروشی‌های بزرگ شهری کشور درهای خود را بستند یا ساعات کاری خود را کاهش دادند. این امر ضربه‌ای جدی به ناشران کتاب و مجله‌ها زده است.

در عین حال، برای عموم مردمی که با خانه ماندن بیشتر به کتاب‌خوانی روی آورده‌اند، درد بسته شدن کتاب‌فروشی‌ها به خاطر بسته شدن تقریباً کامل کتابخانه‌های عمومی در مناطق شهری٬ بدتر هم شده است. حدود ۸۹۰ کتابخانه که به معنی ۶۰ درصد از ۱۵۵۰ کتابخانه ژاپن می‌شود٬ در ۱۰ روز اول وضعیت اورژانسی کشور بسته شدند.

یک روز بعد از اینکه نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه نخستین بار در روز هفتم آوریل (۱۹ فروردین) در توکیو، اوساکا و پنج منطقه دیگر وضعیت اورژانسی اعلام کرد، شمار وسیعی از کتاب‌فروشی‌ها تصمیم به بستن درهای‌شان گرفتند.

این لیست شامل مکان‌های محبوبی از جمله تسویاتا در دایکانیاما و ماروزن در نیهونباشی می‌شد که هر دو محله‌های معروفی در توکیو هستند. حتی کتاب‌فروشی عظیم سانسیدو در محدوده جینبوشو که مرکز مغازه‌های فروش کتاب‌های دست‌دوم و مکان محبوب خیلی از دوستداران کتاب است نیز درهای خود را بست.

یاماگوچی یکی از مدیران اجرایی انتشارات هایاکاوا در این مورد می‌گوید: «بیشتر کتاب‌هایی که می‌خواستیم در پایان ماه بفروشیم از قبل چاپ شده‌اند و اگر نتوانیم آن‌ها را توزیع کنیم به مشکل برمی‌خوریم.»

او اضافه کرد: «ما همچنین نگران هستیم که کتاب‌فروشی‌هایی که حاشیه سود زیادی ندارند مجبور شوند بدون دریافت منابع مالی برای بقا، از این کسب‌وکار بیرون بروند.»

با این وضعیت مجله‌ها هم شروع به عقب راندن تاریخ انتشار خود کرده‌اند که این مسئله باعث شده حتی مجله‌هایی که در اوایل آوریل فروش بسیار بالایی داشتند هم با چالش‌هایی مواجه شوند.

وقتی وضعیت اورژانسی که حالا در سراسر کشور اجرا می‌شود در توکیو و اوساکا برای نخستین بار اجرایی شد، کینوکونیا که یک کتاب‌فروشی زنجیره‌ای بسیار عظیم است، در ابتدا به فعالیت تعدادی از مغازه‌های خود از جمله مغازه اصلی در شینجوکو در مرکز توکیو ادامه داد و گفت «در میان رگباری از اطلاعات غلط، خیلی‌ها به کتاب متکی هستند.»

اما این موضع از روز دهم آوریل تغییر کرد چون دولت توکیو درخواست خود از ساکنان برای خودداری از فعالیت‌های غیرضروری را با جزئیات بیشتری منتشر کرد. به دنبال آن شرکت گفت با وجود اینکه دولت گفته کتاب‌فروشی‌ها «برای حفظ زندگی اجتماعی ضروری هستند»، نگران است که با گردهمایی هزاران مشتری در مغازه‌هایش به صورت روزانه، حتی آخر هفته‌ها، مغازه‌ها ممکن است تبدیل به مراکز ابتلاء به بیماری شوند.

کد خبر 4915821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha