۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۰۶

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست قزوین:

یک بهله عقاب طلایی و سه قطعه بوتیمار کوچک به طبیعت بازگشتند

 یک بهله عقاب طلایی و سه قطعه بوتیمار کوچک به طبیعت بازگشتند

قزوین- رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از بازگشت یک بهله عقاب طلایی و سه قطعه بوتیمار کوچک و چنگر نوک سرخ در طبیعت استان خبر داد.

سیاوش رضازاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این پرندگان که توسط دوست داران محیط زیست تحویل اداره کل شده بودند پس از تیمار و مراقبت یک هفته‌ای توسط اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین و ادارات تابعه در مناطق قزوین رهاسازی شدند.

وی تصریح کرد: عقاب طلایی از جمله پرندگان شکاری بومی ایران بوده و در امتداد دو رشته کوه البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی سکونت دارد. این پرنده که به سلطان کوهستان معروف است در گذشته نه چندان دور از پراکندگی فراوانی برخوردار بوده، اما در حال حاضر جمعیت آن کم شده است و تحت حمایت قرار دارد.

رضازاده ادامه داد: بوتیمار کوچک پرنده‌ای آبچر از خانواده حواصیلان است که در آفریقا، مرکز و جنوب اروپا، غرب و جنوب آسیا زندگی کرده و زاد و ولد می‌کند. بوتیمارهای کوچک مناطق معتدل اروپا و غرب آسیا پرندگانی مهاجر بوده و در زمستان به آفریقا و جنوب آسیا کوچ می‌کنند. بوتیمار کوچک از ماهی‌ها، حشرات و دوزیستان تغذیه کرده و در نیزارها زاد و ولد دارد.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: پرنده‌ای است آبزی از خانواده یلوه با سری کوچک و بدنی فربه با پر وبالی به رنگ سیاه که اغلب در حاشیه آب‌های کم عمق و مسطح دیده می‌شود. منقار و سپر پیشانی آن قرمز و نوک منقارش زرد می‌باشد و در فصل زمستان اغلب بطور دسته‌جمعی تغذیه می‌کنند. جوجه‌ها سیاه با پرزهایی کم پشت در ناحیه سر و منقاری سرخ با نوکی زرد رنگ دارند و پرنده نابالغ قهوه‌ای مایل به خاکستری پررنگ با شکمی تقریباً سفید و پیشانی و منقار قهوه‌ای مایل به سبز است.

رضازاده در پایان اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ضمن تقدیر از همه علاقه مندان به حیات وحش که در امداد رسانی به حیوانات آسیب دیده همکاری می‌نمایند، از عموم مردم تقاضا دارد در صورت مشاهده گونه‌های وحشی آسیب دیده آن را تحویل نزدیکترین واحد محیط زیست نمایند تا پس از تیمار و در صورت امکان در طبیعت رها سازی شوند.

کد خبر 4920475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha