۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸

جزئیات آیین نامه داخلی مجلس؛

فرآیند جدیدتایید اعتبارنامه‌ها در مجلس/شورای نگهبان چه نقشی دارد؟

فرآیند جدیدتایید اعتبارنامه‌ها در مجلس/شورای نگهبان چه نقشی دارد؟

طبق تبصره یک ماده ۲۸ آئین نامه داخلی مجلس، ممکن است موضوع و یا مشکلی برای منتخبان پس از تایید صلاحیت آنان ایجاد شود، به همین دلیل پرونده آنها به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

سمیه محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح سازوکار بررسی اعتبارنامه سه نفر از منتخبان مجلس یازدهم که اعتبارنامه شأن مورد اعتراض قرار گرفت، گفت: طبق آئین نامه داخلی مجلس، شعب بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس سه روز فرصت دارند که اعتبارنامه‌ها را مورد بررسی قرار دهند که این اتفاق افتاد و نتیجه بررسی‌های شعب در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: طبق تبصره یک ماده ۲۸ آئین نامه داخلی مجلس، ممکن است موضوع و یا مشکلی برای نمایندگان پس از تأیید صلاحیت آنان ایجاد شده باشد و به همین دلیل لازم است که ما پرونده افرادی را که اعتبارنامه آنان مورد اعتراض قرار گرفته است را به شورای نگهبان ارسال کنیم تا شورای نگهبان بررسی کند که آیا این مورد جدید است یا خیر.

سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر شورای نگهبان تا ۵ روز کاری درباره پرونده سه نماینده ای که اعتبارنامه آنان مورد اعتراض قرار گرفته است اعلام نظر کند، مورد توجه قرار می‌گیرد اما در غیر این صورت کمیسیون تحقیق مجلس باید این پرونده‌ها را بررسی کند.

محمودی افزود: ۱۵ شعبه بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس را در دستور کار قرار می‌دهند که یک نفر از هر شعبه عضو کمیسیون تحقیق مجلس است و این کمیسیون ۱۵ روز فرصت دارد که مستندات خود را درباره اعتبارنامه منتخبانی که اعتبارنامه آنان مورد اعتراض قرار گرفته است، بررسی کند و همچنین افرادی که اعتبارنامه آنان مورد اعتراض قرار گرفته است، می‌توانند در جلسات کمیسیون تحقیق از خودشان دفاع کنند.

وی اظهار داشت: کمیسیون تحقیق بعد از ۱۵ روز باید گزارش نهایی خود درباره این سه منتخب را به صحن علنی مجلس ارائه کند و اگر اعتبارنامه این افراد در صحن مجلس تأیید شد، آنان به عنوان نماینده مجلس آغاز به کار می‌کنند اما اگر اعتبارنامه آنان در صحن علنی تأیید نشد این افراد از نمایندگی مجلس ساقط می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس متذکر شد: البته در مجلس ششم هم شاهد این مسئله بودیم و اعتبارنامه دو نفر از منتخبان آن دوره رد شد.

کد خبر 4938623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha