۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰

ستاری:

کشور توسط دانش از واردات و خروج ارز بی‌نیاز می‌شود

کشور توسط دانش از واردات و خروج ارز بی‌نیاز می‌شود

اردبیل- معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دانش کشور را از واردات و خروج ارز بی‌نیاز می‌کند و دانشگاه‌ها باید به رفع مشکلات اقتصادی مردم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر سورنا ستاری شامگاه سه‌شنبه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، کارخانجات را متفاوت از صنعت معرفی کرد و گفت: با توجه به این‌که در گذشته صنعت وارد کشور نشده است بلکه کارخانه را وارد کرده‌ایم و امروز در تأمین مواد اولیه همان کارخانجات دچار مشکل شده‌ایم.

وی صنعت فرش را به عنوان صنعت پیشتاز در کشور معرفی کرد و افزود: با تمام فراز و فرودهایی که وجود دارد صنعت فرش با توجه به اینکه از صفر تا صد این محصول در کشور تولید می‌شود همچنان یکی از محصولات صادراتی ما را تشکیل می‌دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: اشتغال فارغ‌التحصیلان را کارخانجات نه، بلکه صنعت می‌تواند ایجاد کند چرا که برای کارخانه چند نفر تکنسین لازم است که بعضاً با هزینه‌های گزاف از کشور مبدا تأمین می‌شود ولی در صنعت از صفر تا صد را می‌توان با همین جوانان کشور مدیریت کرد.

ستاری از اهمیت سرمایه گذاری بر روی ایده‌های نو و مفید جوانان سخن گفت و اظهار کرد: از زمان پیدایش شرکت‌های دانش بنیان دیگر کسب و کارهای سنتی بازی را باخته‌اند و چاره‌ای جز سرمایه گذاری روی ایده‌های جوانان و شرکت‌های دانش بنیان ندارند و این بیانگر جهت‌گیری بخش سنتی به کسب و کارهای نوین است.

وی با اشاره به غیرقابل قبول بودن نتایج بخش‌های آموزشی در کشور، بیان کرد: علی رغم اینکه در کشور ما به بخش آموزش هزینه‌های کلانی پرداخت می‌شود اما نتیجه قابل قبولی گرفته نمی‌شود و تأثیر آن در بهتر شدن اوضاع اقتصادی مردم محسوس نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور کلید موفقیت تحقیق و پژوهش را حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش دانست و گفت: دانش کشور را از واردات و خروج ارز بی نیاز می‌کند و دانشگاه‌ها نباید به تعداد مقالات علمی خود افتخار کنند بلکه باید به نقش خود در حل مسائل کشور و مردم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ستاری پیشرفت و توسعه را یک امر درون‌زا معرفی کرد و افزود: جوانان و کارآفرینان باید پیشرفت و توسعه استان خودشان را رقم بزنند و با توجه به پتانسیل موجود در استان اردبیل چشم امید به خارج از استان را نداشته باشند و نباید منتظر معجزه بود بلکه تلاش، کوشش و حرکت در پیشرفت و توسعه نقش اساسی را ایفا می‌کند.

شرکت‌های دانش بنیان از طرف دولت حمایت می‌شوند

وی به حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: ما برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از صندوق پژوهش و فناوری به صندوق نوآوری استان اعتبار ویژه‌ای در نظر می‌گیریم و مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای شروع کار مبلغ مناسبی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در زمینه حمایت‌های غیر مالی از شرکت‌های دانش بنیان نیز بیان کرد: معافیت‌های مالیاتی، سربازی و گمرکی از جمله حمایت‌های معاونت از شرکت‌های دانش بنیان است.

ستاری ورود بخش خصوصی به حوزه‌های دانش بنیان را موجب پیشرفت ملی اعلام کرد و گفت: بر این باور هستیم که پارک‌ها و مراکز نوآوری در کنار همدیگر یک اکوسیستم را تشکیل می‌دهند که اکنون همان منتقدین اولیه خود را جذب خودشان کرده‌اند و هر روز متقاضیان زیادی از بخش سنتی وارد بخش دانش بنیان می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: از پول دولت محصول تولید نمی‌شود بلکه پول دولت باید صرف فراهم ساختن زیرساخت‌ها شود و بخش خصوصی با سرمایه گذاری خود تولید را رقم بزنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین سفر به استان اردبیل را ارزشمند برشمرد و گفت: آماده برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی استان و تولیدکنندگان هستیم تا مسائل و مشکلات را به صورت تخصصی بررسی و راه حل بیابیم.

در این جلسه تعدادی از تولیدکنندگان به بیان مشکلات خود پرداخته و از عدم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، عدم همکاری بانک‌ها و نیز مشکلات ارزی انتقاد کردند.

کد خبر 4945989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حکیمی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      0 0
      دقیقاً همین طور است با حمایت از شرکتهای دانش بنیان و محققان کشور ، کشور به سمت بی نیازی از واردات و همچنین عدم وابستگی به نفت و شکوفایی و پیشرفت پیش میرود.