غلامرضا جمشیدی‌ها:

کرونا در ایران منجر به وفاق اجتماعی شد

کرونا در ایران منجر به وفاق اجتماعی شد

غلامرضا جمشیدی ها، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: کرونا همچون هشت سال جنگ تحمیلی باعث شد که دولت و مردم خیلی به هم نزدیک شوند و یک وفاق ملی و اجتماعی شکل بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا جمشیدی‌ها، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با برنامه گفتگوی فرهنگی در مورد وضعیت فرهنگی ایران در پساکرونا گفت: به نظر می‌رسد در زمان شیوع کرونا مردم ایران خیلی بیشتر از قبل به اموری مانند زیارت مشتاق شده‌اند یعنی مردم فهمیدند که نعمت بزرگی مانند زیارت را از دست دادند.

وی افزود: البته کار میدانی خاصی در این زمینه انجام نگرفته و این مطلب در حد یک فرضیه است، اما ممکن است در بخش‌هایی از جامعه اشتیاق مردم به زیارت و اماکن مذهبی بیشتر شده باشد.

رفتارهای ناشی از شیوع کرونا به یک فرهنگ تبدیل خواهد شد؟!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که در سپهر فرهنگی آتی ایران، تغییر مناسک به یک عادت تبدیل شود؟ بیان کرد: شرایط ناشی از کرونا در صورت طولانی شدن و تکرارپذیری به یک رفتار عادت تبدیل خواهد شد که در حال حاضر این شرایط خیلی هم طولانی مدت به نظر نمی‌رسد.

وی ضمن اشاره به نظریه ابن خلدون در حوزه انسان شناسی گفت: ابن خلدون انسان را فرزند عادت می‌داند و عادت هم به معنی تکرار پذیری رفتار در طولانی مدت است و نه سه ماه و شش ماه. در حقیقت رفتار برای پایدار شدن باید ملکه ذهن شود و فقط با تکرار پذیری است که به عادت تبدیل می‌شود لذا مردم در این شرایط نشان دادند که تحمل ماندن طولانی مدت در خانه را ندارند و بنابراین رفتارهای سابق همچنان پایدار است.

جمشیدی‌ها از انقلاب اسلامی با تعبیر معجزه تاریخی یاد کرد و گفت: دنیای غرب معتقد بود که انسان فقط عقل دارد، اما انقلاب اسلامی انسان جدیدی را معرفی کرد که هم می‌تواند عقل و هم عشق داشته باشد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله زیادی بین حاکمیت سیاسی و مردم وجود داشت اما با پیروزی انقلاب در سال ۵۷، این فاصله بسیار کم شد و در دوران دفاع مقدس هم به نقطه اوج خود رسید.

وی افزود: انسان مدرنی که در انقلاب مطرح شد به دنبال منفعت دنیایی نبود و انگیزه خدایی را وارد زندگی کرد، این رویکرد تا پایان جنگ در مردان سیاسی هم وجود داشت اما پس از پایان جنگ در برنامه‌های توسعه شاهد یک شکاف طبقاتی در صحنه عمل هستیم.

کرونا مانند جنگ تحمیلی باعث اتحاد ملی شد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: کرونا همچون هشت سال جنگ تحمیلی باعث شد که بدنه سیاسی جامعه و مردم خیلی به هم نزدیک شوند و یک وفاق ملی و اجتماعی شکل بگیرد.

جمشیدی‌ها در بخش دیگری از اظهارات خود مطرح کرد: همه کشورهای دنیا با بیماری کرونا مواجه شدند، اما در هیچ یک از کشورها به جز ایران مردم به کمک دولت نیامدند و این نشان می‌دهد که جوامع غربی پیشرفته نیستند و ما پیشرفته‌ایم.

وی بر این باور است که نقش دولتها به عنوان یک نهاد سیاسی تصمیم گیر از همه نهادها در مدیریت جامعه و برنامه ریزی بیشتر است و در کنار مردم که نقش خود را به خوبی ایفا کردند باید این اتحاد و وفاق ملی را در رفتار و عمل حفظ کنند.

دولتی‌ها خودشان را از مردم بدانند

این استاد دانشگاه به بخشی از نامه امام علی (ع) خطاب به مالک اشتر اشاره و بیان کرد: حضرت در بخشی از این نامه به مالک اشتر می‌فرمایند: افرادی که تو بر آنها حکومت می‌کنی یا هم دین تو هستند یا اینکه در خلقت با تو یکسانند. در مقابل این نظریه، تئوری ژن خوب مطرح شده که باید کنار گذاشته شود و دولتی‌ها خودشان را از مردم بدانند و مانند آنها زندگی کنند.

جمشیدی‌ها همچنین به بخشی از سخنرانی امام (ره) در کتاب " صحیفه امام" جلد ۱۷ صفحه ۳۷۵ و ۳۷۶ اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) تاکید داشت که باید اخلاق کاخ نشینی را از ملت زدود و برای جاوید ماندن ملت و تحقق اسلام مد نظر خدا، باید مردم را از خوی کاخ نشینی به پایین کشید. آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد باید فاتحه دولت و ملت را با هم خواند.

کد خبر 4946548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha