۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۱

گزارش مهر از بازار دام؛

گرانی گوشت قرمز در نبود نظارت/ تعیین قیمت با دامدار است

گرانی گوشت قرمز در نبود نظارت/ تعیین قیمت با دامدار است

مشهد - عدم حمایت در زمینه اختصاص نهاده‌های دامی و نبود نظارت در فروش، مهمترین عامل در افزایش قیمت گوشت است به همین دلیل نرخ نهایی گوشت توسط دامدار انجام می شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: گوشت قرمز همواره یکی از مهمترین اقلام مصرفی خانوارهای ایرانی است. کالایی که البته در چند سال اخیر با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه و به یک خوراکی گران تبدیل شده است، به طوری که سهم آن در سفره قشر ضعیف جامعه به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

همواره از عواملی چون، قاچاق دام، کمبود علوفه، وجود واسطه‌ها، سودجویان و… به عنوان دلایل گرانی گوشت قرمز یاد می‌شود اما عرضه کنندگان گوشت در سطح شهر عوامل مختلفی را در نوسانات بازار مؤثر می‌دانند؛ نوسانات قیمت البته در همه مناطق شهر به یک اندازه است تا جایی که قیمت‌ها در حاشیه شهر نیز تفاوتی با سایر مناطق ندارد.

کمبود عرضه مهمترین چالش بازار گوشت است

رضا غفاری، یکی از فروشندگان گوشت در گفتگو با خبرنگار مهر، کمبود عرضه را مهمترین چالش بازار دانست و گفت: در مقاطع مختلف به بهانه‌های گوناگون عرضه گوشت دچار مشکل می‌شود.

وی بیان کرد: در فصل بهار، دامداران به خاطر شرایط مناسب چرای دام و فراوانی علوفه، دام خود را کمتر به کشتارگاه‌ها می‌دهند و با چرای بیش از حد سعی می‌کنند دام خود را به اصطلاح پروارتر کنند.

بازار گوشت بیشتر دست مافیاست و آن‌ها هستند که قیمت‌ها و نوسانات را تعیین می‌کنند و تولیدکننده و عرضه‌کننده کمترین نقش و سود را در بازار دارد رضا میرشکاری، دیگر قصاب مشهدی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: بازار گوشت بیشتر دست مافیاست و آنها هستند که قیمت‌ها و نوسانات را تعیین می‌کنند و عملاً تولید کننده و عرضه کننده، کمترین نقش را در بازار دارد و سود آن‌چنانی نمی‌کنند.

روح الله محمدی، فروشنده دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: نظارت‌ها باید بر روند عرضه گوشت از دامداری تا بازار بیشتر شود تا دست واسطه‌ها کوتاه شود.

وی ادامه داد: در هر موقع سال بهانه‌ای برای گرانی و کاهش عرضه هست که مسئولین باید این مسئله را ساماندهی کنند.

با وجود کاهش تقاضا اما مقاومت شدیدی در مقابل کاهش قیمت‌ها می‌شود

مجدی، فروشنده جوان یکی از قصابی‌ها، قدرت خرید پایین مردم را یکی دیگر از چالش‌های بازار گوشت دانست و گفت: با وجود برخی مسائل در کشتار دام که در کل سال وجود دارد اما مشکل آن‌چنانی در بحث عرضه گوشت وجود ندارد، اما جای تعجب دارد که با وجود کاهش تقاضا اما مقاومت شدیدی در مقابل کاهش قیمت‌ها می‌شود.

فروشنده میانسال یکی از فروشگاه‌های بزرگ گوشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، وجود مافیا و واسطه‌های بی‌ضابطه را عامل هرج و مرج و گرانی گوشت دانست و اضافه کرد: تا جایی که من می‌دانم قیمت تمام شده گوشت پایین‌تر است اما گوشت، ارزان به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

عزم راسخی برای ساماندهی بازار گوشت وجود ندارد

جوادزاده، دیگر فروشنده گوشت در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مسئولان باید با جدیت بیشتری به بازار گوشت ورود کنند و آن را سامان دهند، البته به نظر عزم راسخی در این قضیه وجود ندارد.

نظام پور، یکی دیگر از فروشندگان گوشت مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نمی‌توان آینده را پیش بینی کرد و هر روز خودمان را برای یک تلاطم جدید آماده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ ضابطه‌ای در قیمت گذاری وجود ندارد، اظهار کرد: همه چیز در تعیین قیمت، دست دلال هاست و آنها سود اصلی را می‌برند.

نقیبی، فروشنده دیگر مشهدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پارسال ارز دولتی برای واردات گوشت اختصاص پیدا کرد و قرار شد قیمت‌ها پایین بیاید اما معلوم نیست این گوشت‌ها سر از کجا پیدا کرد و چه شد که با نرخ آزاد عرضه شد.

وی، نقش مافیا را در این مسئله پررنگ دانست و اضافه کرد: هر موقع نظارت‌ها جدی شد بازار کمی سر و سامان گرفت اما به نظرم علاوه بر این باید از چرخه تولید تا مصرف نظارت بیشتری شود تا دست واسطه‌های شبکه ای و سازمان یافته قطع شود.

بعید می دانم نقش مافیا در بازار گوشت مطرح باشد؛ بیشتر تعدد واسطه‌ها منجر به افزایش قیمت می‌شود مدیر کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نقش مافیا مطرح کرد: بعید می دانم نقش مافیا خیلی در بازار گوشت مطرح باشد بلکه بیشتر تعدد واسطه‌ها منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

سعادت علی‌نیا با بیان اینکه در بازار دام نیاز به یک ساماندهی است، اظهار کرد: اگر یک متولی تعیین شود و در تمام این فرایندها نظارت داشته باشد، شاهد قیمت منطقی برای گوشت خواهیم بود که البته این امر قرار است به زودی محقق شود.

شاهد کاهش مصرف گوشت نسبت به سال‌های گذشته

مدیر کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی اظهار کرد: با شرایط کرونایی، شاهد کاهش مصرف گوشت نسبت به سال‌های گذشته بودیم.

همچنین مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص گرانی قیمت گوشت قرمز گفت: قیمت دام زنده با توجه به عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و تاکنون مصوبه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم.

مهدی مقدسی، با بیان اینکه تا الان هیچ سازوکاری برای قیمت گذاری گوشت وجود نداشته است، ابراز کرد: در بخش تولیدات دامی و کشاورزی این تفکر دنبال نشده که نرخی مصوب شود، مگر اینکه در تولیداتی که نهاده دولتی داده شود.

وی با بیان اینکه وقتی برای دام، حمایتی نیست و در تهیه نهاده‌ها، ارز دولتی و یا حمایتی به دامدار اختصاص نمی‌یابد، نمی‌توانیم تعیین و تکلیف در قیمت داشته باشیم، افزود: در حوزه تولیدات کشاورزی نیز وضعیت به همین صورت است و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت خواهد بود.

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه نظارت زمانی ورود می‌کنیم که دام خریداری شده از کشتارگاه به فروشگاه‌های عرضه در سطح شهر وارد شود، گفت: چوپان و دامداری که تولیدکننده دام است، قیمت لحظه‌ای دام را چک کرده و بر اساس آن، دام خود را قیمت گذاری می‌کند و یک ریال کمتر هم نمی‌دهد. گرانی گوشت از دامدار شروع می‌شود و با چند دست شدن فروش، با قیمتی بالا در اختیار فروشنده نهایی قرار می گید.

افزایش چند هزارتومانی گوشت با فعالیت دلال‌ها

مقدسی با تأیید نقش برخی از دلال‌ها در افزایش قیمت گوشت، گفت: فعالیت این دلال‌ها و فروش به دست چند نفر، باعث افزایش چند هزار تومانی در قیمت گوشت می‌شود. البته علت قیمت بالا مربوط به خود دامدار می‌شود نه دلال‌ها.

وی، سود قصابی‌ها را تنها ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: البته برخی موارد قصاب، به حدی گوشت را خالص سازی می‌کند که افزایش قیمت آنها بیش از این ۱۰ درصد است.

مسئول بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی با اشاره به قاچاق کالا، علت این امر را افزایش قیمت ارز عنوان کرد و گفت: وقتی ارز بالا می‌رود، دور از انتظار نیست که قاچاق رخ دهد. زیرا با توجه به افزایش قیمت ارز، سود قابل توجهی نصیب افراد می‌شود.

وی، با نفی وجود مافیای دام اظهار کرد: چند دست چرخیدن باعث شده که قیمت بالا رود و در این فرایند نمی‌توان نقشی برای مافیا قائل شد.

همچنین برای پیگیری مشکلات این حوزه، فراوانی یا کمبود گوشت در سطح بازار، علت افزایش قیمت‌ها، و چگونگی نظارت بر آن‌ها، مافیا و دلال‌هایی که به گفته فروشندگان، قیمت‌ها دست آن هاست و… به سراغ مدیرعامل اتحادیه گوشت مشهد رفتیم ولی به رغم بارها پیگیری، وی پاسخگو نبود. این پیگیری مربوط به تماس با دفتر وی، روابط عمومی اتاق اصناف و شماره همراهی می‌شود که اتاق اصناف مشهد از وی در اختیار خبرگزاری قرار داد.

بازار آشفته گوشت مشهد به حال خود رها شده و باید دید در این آشفته بازار کرونایی و روزهایی که مردم بیش از همیشه نمی‌توانند گوشت را در سبد خرید خود قرار دهند، مسئولان چه تدابیری برای حمایت از تولیدکننده و کاهش قیمت‌ها می‌اندیشند.

عدم حمایت در اختصاص نهاده‌های دامی، مهمترین موضوعی است که باعث می‌شود این بازار به حال خود رها شده و هر زمان شاهد افزایش قیمت توسط دامدار و واسطه‌ها باشیم.

کد خبر 4972096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مصیب IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      9 0
      سلام.حالابین این همه گرونی چرابه گوشت ودام دارزحمت کش گیردادیداول بریدکالاهای دیگه رانظیرآذوقه دام ارزان کنیدبعدبیاییدسراغ گوشت تاعدالت برقراربشه گوشت هرچه گرون بشه حق دام داره چون واقعاشغل پرزحمتیه
    • مصیب IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      3 0
      سلام.قیمت رابالاترببریدحق زحمت دام داررااداکنیدخیلی شغل سخت وپردردسروپرریسکیه تویی که اعتراض داری به قیمت گوشت بیایک هفته صدتا گوسفندبهت میدم جمعشون کن بعدمیفهمی که حق بادام داره...
    • مریم IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      45 0
      سلام همه چی نجومی هر روز گرون میشه بعد شما گیر دادین ب دست رنج دامدار بدبخت از پارسال قیمت علوفه بیش از 400 درصد افزایش پیدا کرده هر هفته داره زیاد میشه ولی قیمت گوشت از پارسال نصف شده
    • مریم IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      20 0
      هیچی تو این کشور نظارت نمیشه بعد گیر دادین ب دامدارا اگه واقعا دلسوز و کارشناس بودین میرفتین اول قیمت علوفه دامو کم میکردین بعد خود بخود گوشت میومد پایین متاسفم برای این مسیولین مرفه بی درد بی تدبیر
    • ناشناس IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      2 0
      کمتر دروغ بگین خدارو خوش نمیاد.پارسال دام کیلو 50 امسال 40 و زیر 40 این کجاش گرون شده؟؟؟؟ روز ب روز همه چی و آذوغه گرون میشه الی دام چرا خودروساز ها باید هر 3ماه درخواست افزایش قیمت بگیرننننننننننن؟؟
    • محمد IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      1 0
      سال گذشته پراید 32میلیون بود گوسفند دونه ای سه میلیون یعنی با یازده تا میش یدونه پراید خشک میخریدی الان میش همون سه ملیون پراید شده نود تومن یعنی با سی تا میش یدونه پراید همه کالاها گرون شده ده برابر