۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۸:۳۶

فرماندار شهرستان آوج:

ثبت فرهنگ شفاهی در مناطق روستایی ضرورت است

ثبت فرهنگ شفاهی در مناطق روستایی ضرورت است

قزوین- فرماندار شهرستان آوج گفت: ثبت فرهنگ شفاهی در مناطق روستایی یک ضرورت فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نصرت اله علیرضایی صبح پنجشنبه در دیدار با مهدی میرزایی فرهنگی و نویسنده کتاب «ضرب المثل‌های ترکی منطقه خرقان استان قزوین» اظهار کرد: دوره‌ای که امروزه ما در آن زندگی می‌کنیم اصطلاحاً" دوره پست مدرن می‌گویند؛ دوره‌ای که از نظر فرهنگی در پی دفاع از تنوع و تکثر فرهنگی و اجتماعی در جوامع مختلف است و همه این تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

وی افزود: در شرایط فرهنگی امروز، زیبایی جوامع به تکثر فرهنگ‌ها و سنت هاست و ارزش و اهمیت هر مقوله فرهنگی اعم از موسیقی، لباس، غذا، مراسم، زبان، ادبیات، شعائر و مناسک و … را باید از منظر خود آن فرهنگ مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد.

فرماندار شهرستان آوج گفت: فرهنگ جوامع روستایی بیشتر یک فرهنگ شفاهی است که از طریق سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و امروز با از دست دادن بزرگان و اجداد و نیاکان خود بخش زیادی از این فرهنگ شفاهی در خاک تاریخ، دفن می‌شود.

علیرضایی اظهار داشت: ارزش و ضرورت و اهمیت کتابت و ثبت این فرهنگ شفاهی در جوامع سنتی و روستایی را در چنین فضا و شرایطی باید تبیین و تشریح کرد.

وی افزود: نوشتن کتاب در چنین شرایطی هم به انتقال مواریث فرهنگی کمک می‌کند و هم پیوند اجتماعی بین نسل‌ها را برقرار و از این طریق زبان مفاهمه بین نسل قدیم و جدید را تقویت می‌کند.

علیرضایی گفت: از رسالت‌ها و مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی قشر تحصیلکرده و فرهنگی در مناطق روستایی، انجام پژوهش و تحقیقات علمی در زمینه وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و تاریخی مناطق روستایی است تا از این طریق دین خود را به موطن و محل زندگی خود ادا کنند.

صوفی بخشدار مرکزی، موسوی و قموشی رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش شهرستان، رئیس شورای اسلامی شهر آوج و تنی چند از فرهنگیان در این دیدار، فرماندار را همراهی می‌کردند.

در پایان این دیدار با اهدای لوح و هدیه از تلاش‌ها و فعالیت‌های مهدی میرزایی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 4975335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha