۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۴

ماسک ۱۳۰۰ تومانی داریم؟!

ماسک ۱۳۰۰ تومانی داریم؟!

کرونا هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد و برای مصون ماندن از تیر بلای آن چاره‌ای جز رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی اعلامی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: کرونا هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد و برای مصون ماندن از تیر بلای آن چاره‌ای جز رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی اعلامی وجود ندارد. یکی از این پروتکل‌ها که این روزها در هر گوشه و کنار شهر به هر زبانی به شهروندان یادآوری می‌شود استفاده از ماسک است؛ وسیله‌ای که از همان روزهای ابتدایی ورود کرونا به ایران، به قول قدیمی‌ها تخمش را ملخ خورد و به یکباره شاهد افزایش قیمت بسیار شد. فقدان ماسک در داروخانه‌ها باعث شد شهروندان برای تهیه آن در روزهای کرونایی دست به دامن دلالان شده و نیاز خود را با ۳ تا ۴ برابر قیمت حقیقی تأمین کنند. بعد که کم‌کم تولیدکنندگان آستین بالا زدند و در قالب تولیدکننده‌های جهادی و غیرجهادی نسبت به تولید ماسک اقدام کردند، کمی از تب‌وتاب بازار آن کاسته شد اما این به معنای حل تمام مشکلات این بخش نبوده و نیست، چراکه هنوز هم باید برای تهیه یک ماسک استاندارد و اصولی بین ۴ هزار تا ۷ هزار تومان هزینه کرد.

با اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا، مردم از ترس تکرار تجربه روزهای نخست این بحران، برای خرید ماسک به بازار هجوم بردند و دولت برای کنترل بازار اعلام کرد قیمت هر ماسک بین ۱۳۰۰ تا ۱,۵۰۰ تومان خواهد بود. خبری که تولیدکنندگان این بخش را شوکه کرد؛ تولیدکنندگانی که امروز با افزایش هر روزه قیمت مواد اولیه برای تولید ماسک روبه‌رو هستند.

انسیه محمدی از شهروندان تهرانی در این باره می‌گوید: تقریباً ۲ ماه پیش موضوع عرضه ماسک در ایستگاه‌های مترو مطرح شد. آن زمان دولت اعلام کرده بود قیمت هر ماسک ۸۳۰ تومان است اما در مترو ماسک‌ها به قیمت ۲ هزار تومان عرضه می‌شد، البته مردم چاره‌ای نداشتند و تهیه می‌کردند. حکایت این ماسک‌ها هم حکایت دلار ۴۰۰۰ تومانی دولت بود که در بازار ۲ برابر این نرخ عرضه می‌شد.

ماسک کنار ماست

علیرضا محبی، یکی دیگر از شهروندان تهرانی در حالی که در یک سوپر مارکت نسبت به تهیه ماسک اقدام می‌کند، می‌گوید: «جالب است باید کنار ماست ماسک هم بخریم و جای تأسف است در هیچ داروخانه‌ای نمی‌توانیم ماسک سه لایه استاندارد پزشکی تهیه کنیم در حالی که این ماسک‌ها در شبکه‌های مجازی در قالب بسته‌های ۵۰‌ تایی و به قول دولت دارای مهر و نشان استاندارد به وفور با قیمت‌های بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود».

او با انتقاد از عملکرد دولت در عرضه ماسک می‌گوید: «دولت هر از گاهی یک قیمت برای ماسک اعلام می‌کند و جالب اینجاست که شما بر اساس این قیمت‌های اعلامی از سوی مسؤولان در رسانه ملی نمی‌توانید هیچ ماسک استانداردی تهیه کنید».

از کدام ماسک استاندارد در داروخانه صحبت می‌کنید؟

همین چند روز پیش بود که انتشار خبری مبنی بر ورود ماسک‌های دست‌دوم به چرخه مصرف موجب نگرانی و تشویش شهروندان تهرانی شد. درست است خیلی از مسؤولان دولتی و شهری چنین خبری را تکذیب و سعی کردند این مسأله را توجیه کنند اما هنوز این خبر دهان به دهان در میان شهروندان نگران می‌چرخد و این نگرانی زمانی بیشتر شد که از سوی مسؤولان وزارت بهداشت اعلام شد مردم باید نیاز ماسکی خود را از داروخانه‌ها تهیه کنند تا کالای تهیه‌شده هم جعبه داشته باشد هم مهر استاندارد! ویژگی‌هایی که هیچ یک از بسته‌های ۵‌تایی ماسک عرضه شده در داروخانه‌ها ندارد. این مساله حاکی از نبود نظارت دقیق کارشناسان حوزه وزارت بهداشت و درمان بر بازار ماسک است. علی رهنورد، یکی دیگر از شهروندان تهرانی در حالی که برای خرید ماسک استاندارد سه لایه به یکی از داروخانه‌های شهر مراجعه کرده، می‌گوید: «تمام داروخانه‌ها بسته‌های ۵‌تایی ماسک را به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان می‌فروشند؛ ماسک‌های نیمه‌صنعتی و کارگاهی که نه مهر استاندارد دارد نه جعبه و نام و نشانی!»

او با انتقاد از مصاحبه مسؤولان وزارت بهداشت درباره عرضه ماسک‌های ارزان می‌گوید: «بد نیست آقایان کمی از وزارتخانه خارج شوند، به مرکز شهر بیایند و ببینند ماسک را باید به جای داروخانه در کف خیابان و بساط دستفروشان و دلالانی که در سایت دیوار مشغولند یا بازار ناصرخسرو پیدا کنیم». به همان اندازه که مصرف‌کنندگان ماسک در پایتخت این روزها با چالش تهیه ماسک استاندارد روبه‌رو هستند، تولیدکنندگان این بخش هم در بازار اقتصادی فعلی دل‌شان خون است و می‌گویند دولت با چه حسابی قیمت خرید یک ماسک استاندارد سه‌لایه را ۱۳۰۰ تا ۱,۵۰۰ تومان اعلام کرده است در حالی که قیمت تمام‌شده ماسک استاندارد سه لایه با تمام شرایطی که وزارت بهداشت برای تولیدکنندگان برشمرده است خیلی بیشتر از اینهاست. رضا که این روزها برای فروش ماسک‌های خود با مشکل روبه‌رو است، می‌گوید: «ما برای فروش ماسک‌های خود مجبوریم به هزارویک ریسمان پوسیده آویزان شویم تا بتوانیم ماسک‌های تولیدی‌مان را وارد بازار کنیم و تنها گزینه این روزهای‌مان سایت‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی است».

او ادامه می‌دهد: «‌هر روز با افزایش قیمت دلار قیمت کش، پارچه و دیگر وسایل دوخت ماسک گران می‌شود و قیمت‌های امروز با فردا متفاوت است. یک تولیدکننده که پشتش به هیچ سازمان و ارگانی گرم نیست نمی‌تواند در این بازار مکاره دوام بیاورد، مگر تولیدی‌هایی که به نوعی وابستگی خاصی با دولت دارند».یک بانوی تولیدکننده ماسک هم می‌گوید: «من یک تولیدکننده ماسک کارگاهی هستم و در شرایط سخت ماسک تولید می‌کنم اما با وجود داشتن همه مجوزها و رعایت قانون، اجازه فروش ماسک را به من نمی‌دهند و نزدیک صد میلیون تومان سرمایه‌ام تبدیل به ماسک و انبار شده است. واقعاً نمی‌دانم باید چکار کنم».

یکی دیگر از تولیدکنندگان می‌گوید: «برای راه‌اندازی سامانه فروش، همه ماسک‌های تولیدی‌ها را با قیمت دلاری ۱۸ هزار تومان از سطح بازار جمع کردند و امروز تولیدکننده با دلار ۲۳ هزار تومان چطور می‌تواند مواد اولیه تهیه کند؟ کسی از قیمت پارچه، ملت‌بلون، کش و… خبر دارد؟ مسؤولان می‌دانند یک ماسک استاندارد که پرس الترا و فیکسر ضدحساسیت داشته باشد چقدر برای تولیدکننده در بازار کنونی آب می‌خورد؟»

مدت‌هاست ماسک در داروخانه‌ها نیست

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران هم گفته‌های مردم مبنی بر نبود ماسک استاندارد در داروخانه‌ها را تأیید می‌کند و می‌گوید: «این مسأله باعث شده مردم برای تهیه نیاز خود به دستفروشان مراجعه و از ماسک‌های غیراستاندارد و غیرایمن استفاده کنند».

علی فاطمی با بیان اینکه مدت‌هاست ماسک در داروخانه‌ها توزیع نشده است، اظهار می‌دارد: «به نظر می‌آید اگر شبکه توزیع بدرستی کار کند مردم می‌توانند ماسک استاندارد خود را از داروخانه‌ها تهیه کنند. وقتی وزارت بهداشت اعلام می‌کند ما از لحاظ ذخیره ماسک مشکلی نداریم انتظارات مردم هم بالا می‌رود».

او با اشاره به فروش ماسک توسط دستفروشان هم می‌گوید: «اغلب این ماسک‌ها تقلبی است و با توجه به اینکه لایه میانی آنها که به عنوان فیلتر عمل می‌کند از جنس ملت‌بلون و پلیمر نیست، نمی‌توان از آنها به عنوان ماسک استاندارد یاد کرد. ماسک‌های استاندارد سه لایه باید در فضای کاملاً بهداشتی تهیه، بسته‌بندی و استریل شود، این در حالی است که هیچ کدام از ماسک‌های کنار خیابان این ویژگی‌ها را ندارد».

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران در ادامه از وفور عرضه ماسک‌های استاندارد به‌اصطلاح پزشکی در شبکه‌های مجازی اظهار گلایه کرده و می‌گوید: «ماسک‌های استاندارد صنعتی که این روزها نه در داروخانه‌ها پیدا می‌شود و نه در مراکز عرضه وسایل پزشکی و درمانی، براحتی در شبکه‌های مجازی توسط دلالان با قیمت‌های بسیار بالا خرید و فروش می‌شود؛ ماسک‌هایی که به طریقی از شبکه‌های رسمی خارج و به بازار وارد شده است».

کد خبر 4976401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha