۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳

مهر گزارش می‌دهد؛

وزارت نیرو مجوز حق آبه الیگودرز از طرح قمرود را بالاخره صادر کرد

وزارت نیرو مجوز حق آبه الیگودرز از طرح قمرود را بالاخره صادر کرد

الیگودرز- طرح «قمرود» روستاهای زیادی از الیگودرز را با کمبود آب شدید مواجه کرد و حالا مسئولان از صدور مجوز وزارت نیرو برای آب‌رسانی به ۹۹ روستا از محل این طرح، با گذشت سال‌ها خبر می‌هند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هدف از اجرای طرح قمرود انتقال ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد کوچری و تصفیه خانه برای تأمین آب شرب و صنعت دراز مدت شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان، ساوه و قم برای جبران روزافزون کمبود آبی شهرهایی که از رشد جمعیت سریعی برخوردار هستند، بود.

قمرود روستاهای الیگودرز را خالی از سکنه کرد

با وجود اینکه پروژه قمرود برای مردم برخی از شهرها و استان‌های کشور پروژه‌ای حیات بخش بود ولی مردم شهرستان الیگودرز به عنوان یکی از پرآب‌ترین شهرستان‌های استان با اجرای این پروژه با کمبود آب شدید مواجه شدند.

این پروژه شاید در نگاه اول از سوی مسئولان وزارت نیرو به نام طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود نام نهاده شده باشد، ولی در واقع این پروژه از روستاهای الیگودرز در استان لرستان آغاز و به نوعی آبی که در تونل‌های این طرح انتقال جاری می‌شود، قبل از اینکه آب دز باشد، آب لرستان است.

طرح انتقال آب قمرود موجب خشکی زمین‌های کشاورزی و رودخانه‌های برخی از روستاهای الیگودرز و در نتیجه مهاجرت تعداد زیادی از ساکنان این روستاها شد.

با اجرای طرح قمرود سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب از لرستان به مناطق مرکزی ایران می‌رود و این در حالیست که هیچ گونه حق آبه ای برای مردم این استان به رغم محرومیت، در نظر گرفته نشد.

تنها ۱۲۴ روستای الیگودرز تحت پوشش آب و فاضلاب هستند

حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در این رابطه اظهار داشت: ۱۲۴ روستای شهرستان الیگودرز تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند.

وی عنوان کرد: در مجموع شهرستان الیگودرز ۴۳۵ روستا دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه ۱۵ روستای شهرستان الیگودرز از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند، افزود: در این راستا کار آب رسانی به ۹۹ روستای شهرستان الیگودرز در دستور کار قرار گرفته است.

کرموند با بیان اینکه این پروژه شامل آبرسانی به ۹۹ روستا با ظرفیت ۱۰۲ لیتر در ثانیه است بیان داشت: این آبرسانی از کانال اصلی انتقال آب قمرود صورت می‌گیرد.

آغاز فاز اول آب‌رسانی به روستاهای الیگودرز

وی با اشاره به اینکه یک انشعاب از کانال اصلی انتقال آب قمرود برای آبرسانی به این روستاها گرفته می‌شود، افزود: فاز اول این پروژه با ظرفیت ۳۲ لیتر بر ثانیه عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، گفت: مرحله اول این فاز شامل یک مجتمع آبرسانی بوده که تصفیه خانه آن تا آبان ماه به بهره برداری می‌رسد.

کرموند، افزود: این تصفیه خانه بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به اینکه تجهیزات آن کامل خریداری شده به زودی عملیاتی خواهد شد.

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پروژه قمرود سال‌ها قبل اجرا شده و خسارت‌ها و لطمه‌های زیادی به مردم الیگودرز وارد کرده است، گفت: یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان الیگودرز و استان لرستان جبران این خسارت‌ها است.

وزارت نیرو مجوز آب رسانی به ۹۹ روستا را بالاخره صادر کرد

وی با بیان اینکه بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته طی دو تا سه سال گذشته خوشبختانه موفق شدیم از وزارت نیرو مجوز برداشت آب را برای ۹۹ روستای الیگودرز بگیریم، ادامه داد: فاز اول این پروژه آبرسانی آغاز شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم که فازهای بعدی آبرسانی به روستاهای الیگودرز با سرعت بیشتری عملیاتی شود، ادامه داد: با اجرای این پروژه آبرسانی، نیاز روستاهای الیگودرز به آب شرب برای همیشه حل خواهد شد.

خدابخشی، بیان داشت: این پروژه آبرسانی، یکی از بزرگترین پروژه‌های آبرسانی آب و فاضلاب لرستان و کشور محسوب می‌شود.

بنابر این گزارش، در حالی که استان لرستان پس از استان‌های شمالی کشور یکی از پرباران ترین استان‌های کشور است ولی هنوز مردم این استان نتوانسته‌اند از این موهبت خدادادی که خداوند به آنها ارزانی داشته، بهره مند شوند به طوری که علاوه بر بحث کشاورزی و صنعت بخش اعظمی از روستاهای استان لرستان فاقد نعمت آب آشامیدنی سالم هستند.

از سوی دیگر از کل زمین‌های کشاورزی زیر کشت در استان لرستان تنها ۲۵ درصد آبی است که این امر هر ساله موجب خسارات جبران ناپذیری به کشاورزی این استان به عنوان پایه اقتصاد مردم لرستان می‌شود.

کد خبر 4985003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 0
      مسئولین و نماینده های ادوار مختلف شهرستان الیگودرز در حق این شهر و مردم این شهر ظلم و جفا کرده اند ، هیچ شهری به اندازه الیگودرز در لرستان و حتی ایران به اندازه الیگودرز خسارت ندیده ،، ما شاهد رشد منفی جمعیت این شهر هستیم ، مسئولین این شهر اونجور که باید دلسوزانه کار نمیکنند،این شهر نماینده سوری دار