۱۹ خرداد ۱۳۸۶، ۱۲:۱۵

جایگاه زکات در اسلام و تأثیرات آن بر جامعه - 1

زکات روح انسان را تعالی می بخشد

زکات روح انسان را تعالی می بخشد

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: دین اسلام برای رفع فقر و محرومیت، که منشاء بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی است، راهکارهایی را در دستور کار مسلمانان قرار داده است . اخذ "زکات" به عنوان مالیاتی اسلامی از جمله راهکارهای اقتصادی اسلام برای زدودن فقر از منظر جامعه و جلوگیری از بروز آثار و تبعات منفی آن است که تعالی روح انسان را نیز در پی دارد .

به گزارش خبرنگار مهر، اهمیت و جایگاه زکات در رفع فقر به قدری است که امام صادق(ع) می فرماید " اگر همه مردم زکات اموال خود را بپردازند، مسلمان فقیر و نیازمندی نخواهد ماند و مردم فقیر، محتاج ، گرسنه و برهنه نمی شوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان."

تدبر در آیات و روایات و همچنین بررسی آرای فقهی مربوط به این موضوع، بیانگر آن است که زکات در تأمین بودجه عمومی دولت اسلامی، نقشی بسیار مؤثر و ارزشمند داشته و با توسعه و تعمیم این منبع عظیم مالی، بسیاری از نیازمندیهای جامعه اسلامی برطرف می شود .

معنای لغوی زکات

زکات در لغت به معنای رشد است برای زکات معانی دیگری چون تزکیه و طهارت نیز آمده است .

زکات در اصطلاح شرعی به میزان معلومی از مال اطلاق می‌شود که برای نیازمندان در نظر گرفته شده است . می توان چنین تعبیر کرد که اطلاق کلمه زکات به این عمل برای این است که جدا کردن مقداری از مال به عنوان زکات ، بقیه مال را تطهیر، تزکیه و  پربرکت می کند .

تاریخ زکات در اسلام 

زکات در طول تاریخ اسلام از فرایض مهم بوده است . تمام انبیای الهی همانگونه که به اقامه نماز دعوت شده بودند، به پرداخت زکات نیز سفارش شده اند .

قدر و ارزش زکات چنان است که در قرآن کریم این عمل مقارن با نماز ذکر شده است:" و جعلنا هم ائمة یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة و کانوا لنا عابدین .

و آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما [ مردم را ] هدایت می  کردند ، و انجام دادن کارهاى نیک و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات را به آنان وحى کردیم ، و آنان فقط پرستش کنندگان ما بودند . (انبیاء،73)

با توجه به این آیه می توان استنباط کرد که زکات نیز مانند نماز قدمتی جاودانه داشته و زمان توصیه آن ، به آغاز نزول قرآن بر می گردد و هر دو از مشخصات دین اسلام هستند.

زکات در قرآن کریم

به گزارش مهر ، واژه زکات در قرآن ، به طور لفظی و معنایی، بیش از 100مرتبه آمده است. در این میان واژه زکات بصورت لفظی یعنی "الزکوه", 30 بار آمده است که 27 مرتبه آن مقارن با کلمه "صلاة" و حتی در یک آیه آورده شده است.

" تلک آیات القرآن و کتاب مبین هدی و بشری للمؤمنین الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة" (نمل، 3-1)، در اینجا زکات به عنوان شرط ایمان و قرین نماز مطرح شده است.  "و اقیموا الصلوة و آتوا الزکوة و اقرضوا الله قرضا حسنا. (مزمل،20) ؛ "فان تابوا و اقاموا الصلوة و آتوا الزکوة فاخوانکم فی الدین "(توبه،11) ؛ "ان الذین آمنوا و عملوا اصلاحات و اقاموا الصلوه و اتولزکوه لهم اجرهم و لاخوف علیم و لا هم یحزنون " (بقره ، 277)

اما به صورت معنایی نیز در قرآن کریم آمده است : " والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله مع المحسنین " آنانکه در راه ما با جان و مال کوشش کردند محققا آنها را به راه معرفت و لطف خویش هدایت می کنیم و همیشه خدا با نیکوکاران است "(عنکبوت ، 69)

زکات در اسلام

در اهمیت زکات در اسلام همین بس که بر طبق آیه " فان تابوا و اقاموا الصلاة و آتوا الزکوة فاخوانکم فی الدین" زکات شرط کفر و شرک قلمداد شده است .

زکات از جمله ارکان دین اسلام بوده و از جایگاه بلندی برخوردار است .

از طرفی ، آثار و عواقب وضعی و تکلیفی امتناع از پرداخت زکات نیز در روایات آنچنان است که اهمیت ایجابی آن را صد چندان می کند .

از جمله عقوبات قضا و قدری امتناع از پرداخت زکات ، ابتلا به قحطی و گرسنگی عنوان شده است . حضرت علی (ع) فرموده است : خدا را درباره زکات پیش چشم آورید که آن خشم پروردگارتان را فرو می نشاند. خدا را درباره جهاد در راه خدا با مالها و جانهایتان منظور دارید .

دستاوردهای پرداخت زکات

زکات یک امتحان و آزمایش الهی است که تزکیه، تربیت روحانی و نفسانی را در پی دارد . بی تردید هدف از وضع زکات تنها جمع آوری اموال و یا کمک به نیازمندان نیست ، بلکه هدفی بالاتر و والاتری بواسطه این اقدام دنبال می شود که در درجه اول یک آزمون الهی است و روح انسان را تعالی می بخشد .

نتیجه این آزمایش آن است که افراد با پذیرش و استقبال از این حکم و گذشتن از بخشی از اموال خود ، نفس و روح خود را از وابستگی به اموال تطهیر و تزکیه می‌کنند.

اعطای زکات زمینه ای برای رسیدن به صفات و اخلاق حسنه ای چون انفاق و ایثار است. در واقع زکات ، تمرین خودسازی برای از خود گذشتن و دیگر دوستی است.

تبعات و نتایج مثبت پرداخت زکات ، فرد و جامعه را شامل می شود . سازندگی و تعالی روح ، از جمله موارد فردی زکات است و رفع نیاز افراد نیازمند جامعه نیز از موارد و دستاورهای ارزشمند اجتماعی زکات است .

از آیات و روایات بر می آید که زکات از احکام اقتصادی اسلام است که برای رفع نیاز فقرا و نیازمندان جامعه وضع شده و همیشه تاریخ خواهد بود تا در راستای برطرف کردن نیازهای اولیه نیازمندان بکار گرفته شود .

البته شک نیست که زکات تنها بعد اقتصادی را شامل نمی شود و ابعاد آن فراگیرتر است که نمی بایست مورد کم توجهی قرار گیرد ، پاکی نفس ، نوع دوستی ، توجه به نیازهای نیازمندان و عدم وابستگی به مال دنیا از نتایج غیر اقتصادی زکات برای فرد و جامعه است .

کد خبر 498864

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha