۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۱۹

وزیر رفاه خبر داد:

تدوین لایحه حمایت از خبرنگاران/پرداخت ۷۸ میلیارد تومان وام کرونا

تدوین لایحه حمایت از خبرنگاران/پرداخت ۷۸ میلیارد تومان وام کرونا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین لایحه حمایت از خبرنگاران خبر داد و گفت: لایحه حمایت از خبرنگاران با همکاری وزیر ارشاد به منظور حفظ امنیت شغلی آنها، تدوین و به مجلس ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری، در جمع خبرنگاران، در خصوص اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بازنشستگان و کارگران اظهار داشت: پس از ۱۴ سال توانستیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کنیم به طوری که این همسان‌سازی شامل ۳.۵ میلیون بازنشسته تأمین اجتماعی می‌شود، همه این افراد مورد توجه ما هستند و تلاش ما این است که افزایش حقوق داشته باشند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا افزایش حق مسکن کارگران را نیز در دولت به تصویب برسانیم که در مجموع آنها بتوانند نسبت به سال قبل از افزایش ۴۴ درصدی حقوق و دستمزد برخوردار شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد تأسیس انجمن‌های صنفی گفت: توانسته‌ایم این موضوع را در مجلس به تصویب برسانیم و حدود ۶۰ تا ۷۰ جلسه کارشناسی در این خصوص تشکیل شد.

به گفته شریعتمداری، این اقدام در جهت دفاع از حقوق جامعه هنری، نویسندگان و خبرنگاران است که آنها می‌توانند مطالبات خود را در این تشکل‌ها مطرح کنند.

وی از لایحه حمایت از امنیت شغلی خبرنگاران و حفاظت از آنها خبر داد و افزود: این لایحه را به منظور حفظ امنیت شغلی خبرنگاران تقدیم مجلس خواهیم کرد و تقاضای ما این است کارشناسانی که در این خصوص نظراتی دارند، در اختیار ما قرار دهند و با استفاده از ظرفیت قانونی بتوانیم این وعده را محقق کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر وقت شفافیت وارد شود، فساد از درِ دیگری خارج می‌شود و ما با راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی توانستیم گام‌های مؤثری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مجموعه‌های ذیربط برداریم به طوری که هم‌اکنون اسامی بیش از ۱۱۳۰ عضو هیئت مدیره مجموعه‌های ذیربط در سایت این وزارتخانه قرار دارد و به راحتی برای عموم قابل مشاهده است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه امروز یکی از شفاف‌ترین سازمان‌ها هستیم، بیان کرد: با همکاری قوه قضائیه آمادگی داریم که هر اقدامی لازم است، انجام دهیم تا افشاکنندگان فساد هم جایزه طلایی بگیرند و هم از آنها حفاظت و حریم‌شان حفظ شود.

وی افزود: اگر خبرنگاری فسادی را کشف کرد، باید امنیت داشته باشد و همچنین جایزه طلایی را به او بدهند؛ البته اخلاق حرفه‌ای در کار خبرنگاری باید مورد توجه جدی قرار گیرد و از سوی دیگر، صیانت و حفظ خبرنگار نیز برای افشای فساد مد نظر قرار گیرد. در این خصوص آمادگی لازم داریم که با قوه قضائیه و همچنین هماهنگی با سران قوا، این موضوع را تبدیل به قانون کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت ۷۸ میلیارد تومان وام کرونا به ۴۷۸ بنگاه خبری که به دلیل کرونا دچار مشکل شده بودند، خبر داد و گفت: این بنگاه‌ها ۴۵۹۹ شغل ایجاد کرده بودند و پیش‌بینی کرده‌ایم در صورت تأمین اعتبار، وام ۱۰ میلیون تومانی به خبرنگاران در ایام کرونا پرداخت شود.

شریعتمداری در خصوص حقوق و دستمزد خبرنگاران و کارگران گفت: یکی از مشکلات کارگران، عدم پرداخت حق سنوات است و متأسفانه حق سنوات پس از تغییر و جابجایی شغل، محاسبه و پرداخت نمی‌شود و کارفرما این حق را دارد که پایه سنوات را صفر قرار دهد؛ این نقص قانون کار ما است و باید برطرف شود تا کارگران و خبرنگاران پایه سنوات خود را دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کرونا باعث شد که یک میلیارد و ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت فقرای جهان اضافه شود و۴۰۰ میلیون شغل دائم در دنیا از بین برود.

کد خبر 4991438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha