۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۹

در اوج تنش واشنگتن-پکن؛

آمریکا به تایوان اف-۱۶ می‌فروشد

آمریکا به تایوان اف-۱۶ می‌فروشد

تایوان رسماً قرارداد خرید ۹۰ فروند اف-۱۶ را با شرکت لاکهید مارتین آمریکا امضا کرد تا به این ترتیب، به تنش‌های دیپلماتیک واشنگتن-پکن دامن بزند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هیل، تایوان در اوج تنش‌های واشنگتن-پکن، رسماً توافق خرید ۹۰ فروند جنگنده اف -۱۶ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» را امضا کرد.

این نخستین بار از سال ۱۹۹۲ میلادی به این سوی است که چنین جنگنده‌های پیشرفته‌ای در اختیار تایوان قرار می‌گیرد- اقدامی که قطعاً واکنش تند دولت پکن را در پی خواهد داشت.

قرار است روند تحویل این جنگنده‌ها تا ۲۰۲۶ تکمیل شود.

این قرارداد در حالی علنی می‌شود که چین چهارشنبه گذشته در واکنش به تلاش آمریکا برای برقراری رابطه دیپلماتیک با تایوان، به واشنگتن هشدار داد که با آتش بازی نکند.

هفته گذشته، «الکس آزار» وزیر بهداشت آمریکا سفری رسمی به تایوان داشت. این نخستین میزبانی تایوان از یک مقام بلندپایه آمریکایی طی دست‌کم ۴۰ سال گذشته بوده است.

چین همواره به آمریکا و متحدان غربی درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چین واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است.

با این وجود، آمریکای تحت امر دونالد ترامپ، با استناد به رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک و با هدف ممانعت از قدرت‌یابی چین، دست به اقداماتی می‌زند که علاوه بر جدال دیپلماتیک، بیم رویارویی نظامی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.

کد خبر 4999029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      0 0
      چین هم به ما 90 تا جنگنده نسل 5 چینی بده