۹ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۰۳

شور و شعور حسینی در قزوین؛

غلبه شعور حسینی بر هیاهوی کرونا/ عزاداری با حفظ سلامت سوگواران

غلبه شعور حسینی بر هیاهوی کرونا/ عزاداری با حفظ سلامت سوگواران

قزوین- با همراهی هیئت‌های مذهبی و درک بالای فرهنگی سوگواران حسینی مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) امسال نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شور و شعور حسینی در قزوین برگزار شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، مریم کشاورز مسعودیان: اگرچه کرونا به عنوان ویروس همه گیر این روزها حسابی مردم را از حضور در اجتماعات باز داشته، اما مدیریت درست، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شد تا هیئت‌های مذهبی بتوانند همچنان شور و شعور حسینی را با برپایی مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) البته با شیوه‌ای دیگر نشان دهند.

حدود ۶ ماه از شیوع بیماری همه گیر کرونا در کشور می‌گذرد، بیماری که در بازه زمانی کوتاهی توانست بسیاری از معادلات جهانی را برهم بزند و در داخل کشور نیز مراسم و آئین‌های بزرگی نظیر عید نوروز و اعیاد مذهبی را تحت تأثیر قرار دهد.

با فرارسیدن ماه محرم نگرانی‌ها در خصوص چگونگی مدیریت برگزاری مراسم عزاداری در مساجد و هیئت‌های مذهبی افزایش یافت و از سوی دیگر با افزایش دوباره تعداد مبتلایان در برخی از شهرها نظیر قزوین هشدارها در خصوص احتمال شیوع موج سوم کرونا در کشور در صورت شکل گیری تجمع‌ها به صدا درآمد.

هشدارهایی که به نظر به موقع و با دقت به گوش مخاطبان رسید و در بازه زمانی کوتاهی با یک مدیریت و برنامه‌ریزی درست با تغییر شکل برگزاری مراسم عزاداری، افزایش حساسیت‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی توانست آئین‌های عزاداری دهه نخست محرم را با کمترین میزان احتمال آلودگی و شیوع بیماری برگزار کند.

طرح «هر خانه یک روضه» «هر کوچه یک هیئت» در قزوین

اگرچه اصل حضور مردم در کنار یکدیگر و تجمع، نگرانی اصلی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری حسینی بود اما اجرای آئین‌های دینی در فضای سربسته و محصور از عوامل تشدید کننده این نگرانی‌ها بود، از این رو با برنامه‌ریزی صورت گرفته در ستاد کرونا و هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی در جلسات متعدد با مسئولان هیئت‌های مذهبی، موجب شد تا مراسم عزاداری مساجد، هیئت‌ها و روضه‌های خانگی به فضاهای روباز موجود در شهر هدایت شود.

طرح «هر خانه یک روضه» و «هر کوچه یک هیئت» از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در ایام محرم در قزوین بود، طرحی که توانست مراسم عزاداری را از داخل مساجد به خانه‌ها به کوچه‌ها هدایت کند و در این مدت محله‌هایی که خانواده‌های شهدا در آن سکونت داشتند به عنوان میزبان انتخاب شدند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی موجب شد مجالسی صمیمی و پرشور را در استان رقم بزند.

عزاداری سیدالشهدا (ع) تعطیل نمی‌شود

حجت‌الاسلام مصطفی صالحی مسئول گروه جهادی صراط در قزوین در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای مردم و مسئولین در استان، چگونگی برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) بوده چرا که از یک سو نگرانی در خصوص سلامت مردم و از سوی دیگر دغدغه گرامیداشت شعائر الهی وجود داشت از این رو با اجرای طرح «هر خانه یک روضه» تلاش کردیم تا زمینه برگزاری مجالس کم جمعیت تنها با حضور اعضای خانواده را به صورت رایگان برای مردم استان فراهم کنیم.

وی بیان کرد: تلاش کردیم با حضور مداحان، مبلغان و روحانیون در منازل افراد، در کنار حفظ سلامتی عزاداران، به گونه‌ای حرکت کنیم تا برپایی مراسم عزای سیدالشهدا نیز تعطیل و یا کم رنگ نشود.

مسئول گروه جهادی صراط قزوین خاطرنشان کرد: هیئت‌های محلی کوچک با برگزاری مراسم در محلات و کوچه‌ها، توانستند از حضور مبلغان و روحانیون بهره بگیرند و با استقبال خانواده‌ها روبرو شوند که واقعاً این میزان استقبال خارج از انتظار ما بود.

حضور امام جمعه قزوین در مراسم عزاداری کوچه شهید

حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین نیز برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) در مراسم کوچه شهید در جمع مردم حاضر شد و در کنار اهالی محله عزاداری کرد که روحیه بخش بود.

شاید همین حرکت نمادین امام جمعه قزوین به عنوان مهر تأییدی در بر برگزاری اصولی این مراسم در قزوین بود و موجب شد تا استقبال بیشتر مردم از این طرح رنگ و بویی تازه به برگزاری مراسم امام حسین (ع) در قزوین بدهد.

زهرایی: مردم پروتکل‌های بهداشتی را در عزاداری‌ها رعایت کردند

حجت‌الاسلام محمد جواد زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین هم در گفتگو با خبرنگار مهر، از ساماندهی هیئت‌های مذهبی و تاکید بر توجه به نکات بهداشتی خبر داد و گفت: به منظور مدیریت هیئت‌ها در برگزاری شایسته مراسم عزاداری سید الشهدا، سامانه بیرق راه اندازی شد که بیش از ۷۸۰ هیئت مذهبی قزوین در این سامانه ثبت نام کردند.

وی بیان کرد: این سامانه در ایام محرم توانست با ایجاد راهکاری برای ابلاغ سیاست‌های بهداشتی، توزیع اقلام پیشگیری از شیوع بیماری و مدیریت برگزاری مراسم به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) هم کمک کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: در این مدت همچنین کارشناسان بهداشت و درمان از فرآیندهای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) بازدید کردند و از ادامه فعالیت هیئت‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند جلوگیری شد و برخی هیئت‌ها نیز تذکر گرفتند.

۸۰ درصد هیئت‌های مذهبی در قزوین موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند

منوچهر حبیبی جانشین ستاد مقابله با کرونا استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با بررسی‌های انجام شده در این ایام بیش از ۸۰ درصد هیئت‌های مذهبی قزوین پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و خوشبختانه مراسم عزای اباعبدالله الحسین (ع) در استان متوقف نشده است.

وی بیان کرد: عزاداری دهه اول محرم امسال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در قزوین برگزار شده است و اجازه ندادیم سوگواری ایام محرم تعطیل شود.

جانشین ستاد مقابله با کرونا استان قزوین تصریح کرد: عشق و ارادت مردم قزوین به امام حسین (ع) موجب شد تا با تمام توان برای برگزاری مراسم تلاش شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اطمینان خاطر لازم را برای شرکت کنندگان در مراسم عزاداری فراهم ساختیم.

دیروز در تاسوعای حسینی نماز ظهر تاسوعا با رعایت نکات بهداشتی با کنترل تعداد جمعیت اقامه شد و امروز نیز نماز ظهر عاشورا همچنان با تاکید بر حفظ سلامات مردم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مکان‌های تعیین شده با حضور عاشقان حسینی اقامه خواهد شد.

برنامه‌ریزی اصولی مسئولان فرهنگی و دینی استان در نحوه برگزاری مراسم عزاداری در محرم امسال و توجه به فرهنگ بالای دینی از سوی سوگواران و هیئت‌های مذهبی در همکاری با تصمیم گیران موجب شده است تا ایام محرم با تاکید بر حفظ سلامت مردم همچنان با برگزاری آئین‌های عزاداری با حضور مشتاقان در کمال صحت و عافیت و البته با همان شور و شعور حسینی سال‌های قبل برگزار شود.

کد خبر 5011200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha