۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳

طی نامه سرگشاده‌ای به رئیس جمهور مطرح شد؛

اغفال دولت در اجرای سیاست های کلی ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست

اغفال دولت در اجرای سیاست های کلی ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست

جبهه محیط زیست نیروهای مردمی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۵ سال از ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب می‌گذرد، خواستار توجه دولت به پیاده سازی این سیاست ها شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جبهه محیط زیست نیروهای مردمی انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای خواستار پاسخگویی دولت در خصوص عدم اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغیه رهبری شد و اعلام داشت: انتظار می‌رود حداقل در سال پایانی، دولت اهتمام بیشتری جهت پیاده سازی سیاست‌های مذکور به عمل آورده و سازمان حفاظت محیط زیست را ملزم به انجام تکالیف قانونی خود در این زمینه بکند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:


بسمه تعالی
جناب آقای حسن روحانی
رئیس جمهور محترم
سلام علیکم
با احترام، همانگونه که مستحضرید حدود ۵ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌گذرد سیاست‌های ابلاغی ۱۵ گانه ای که با استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان، صاحبنظران و کارشناسان محیط زیست کشور و با مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و نهایی گردیده و نهایتاً توسط معظم له ابلاغ شد.

انتظار آن بود که با توجه به اهمیت مقوله محیط زیست و نقش آن در سلامت مردم و نگاه میراث گونه به آن جهت بهره مندی نسل‌های آتی، سیاست‌های ابلاغی مذکور سرلوحه فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان متولی اصلی این موضوع و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و..‌. قرار گیرد.

مع الاسف در چند سال گذشته آن گونه که انتظار می‌رفت و ضروری بود، سیاست‌های مذکور مورد توجه دستگاه‌های دولتی متولی این موضوع قرار نگرفته و محتوی سند مورد غفلت واقع شد. با گذشت سالیان متمادی و بر خلاف متن سند نه از شکل گیری مدیریت جامع منابع حیاتی خبری هست و نه از نظام یکپارچه ملی محیط زیست. نه محیط زیست سالم شکل گرفته است و نه پیشگیری از انتشار انواع آلودگی‌ها. مقابله با تهدیدات زیست محیطی و توجه به صنعت کم کربن نیز به فراموشی سپرده شده است. به جای توجه به محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک، عملاً محصولات تراریخته تولید و یا وارد کشور می‌شود. حمل و نقل عمومی تقویت نشده و اصلاح الگوی تولید و مصرف نیز بدون متولی رها شده است. دیپلماسی محیط زیست بی رمق و منشور اخلاق محیط زیست تدوین نشده است.

جناب آقای رئیس جمهور
دردناک‌تر این است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سازمانی که باید متولی این امر باشد، هیچ حساسیتی از خود بروز نمی‌دهد و حتی در حد حرف نه عمل! هم تمایلی به اجرای سیاست‌های فوق نداشته و حتی در حد برگزاری جلسات مشترک با سایر دستگاه‌های اجرایی دخیل در این موضوع اقدام نمی‌کند. این بی مسئولیتی و بی توجهی در سایه بی تدبیری، انفعال و نابلدی باعث شده است که محیط زیست کشور رها و هر روز بیشتر از گذشته در معرض تخریب و نابودی قرار گیرد.

جناب آقای روحانی
بهتر است از معاون محترمتان در سازمان حفاظت محیط زیست سوال بفرمائید تا کنون چند جلسه در خصوص اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست تشکیل داده است؟ چه اقداماتی جهت پیاده سازی سیاست‌های مذکور انجام داده و چند گزارش مستند در این باره تدوین شده است؟ چه برنامه‌هایی در این زمینه داشته و چند درصد آن اجرایی شده است؟!

رئیس جمهور محترم
در پایان از جنابعالی انتظار می‌رود به عنوان رئیس قوه مجریه و مخاطب اصلی سیاست‌های کلی ابلاغی محیط زیست، حداقل در سال پایانی دولت اهتمام بیشتری جهت پیاده سازی سیاست‌های مذکور به عمل آورده و سازمان حفاظت محیط زیست را ملزم به انجام تکالیف قانونی خود در این زمینه بکنند.

کد خبر 5018459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha