۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۲

پخش مستند «ت همچون تعزیه» در شبکه العالم

پخش مستند «ت همچون تعزیه» در شبکه العالم

مراسم تعزیه خوانی در روستای گیو از توابع استان قم به یاد مرحوم مرتضی سلیمانی از بزرگان تعزیه، در مستندی تحت عنوان «ت همچون تعزیه» در شبکه العالم به تصویر کشیده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دوربین شبکه العالم به روستای گیو از توابع استان قم رفته و مراسم ۲ شب تعزیه خوانی در آنجا را که در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) و به یاد مرحوم مرتضی سلیمانی از مرشدان بزرگ تعزیه از همان روستا برگزار شده است، در قالب یک مستند ثبت و ضبط کرده است.

در این مستند ضمن تشریح مراسم تعزیه خوانی فوق با محتوای پرداختن به طفلان حضرت مسلم، ابعاد مختلف هنری، فنی و زیبایی شناسی تعزیه نیز تشریح خواهد شد.

در ادامه با برخی از مرشدان و بهترین های تعزیه خوانی در ایران از جمله مرشد مجتبی حسن بیگی، حاج حسن نرگس خوانی و حاج مهدی رضایی درباره تعزیه خوانی گفتگو می شود.

از نگاه مرشدان قدیمی در این مستند، تعزیه هنر ملی و مادر تلقی شده و در آن از هر هنری از شعر و ادبیات گرفته تا هنر اجرای بازیگری و نیز طراحی لباس بهره گرفته می شود.

همچنین کارشناسان تعزیه ضمن تاکید بر اهمیت و جایگاه تعزیه در سنت دیرینه ایرانی، عنوان خواهند کرد موسیقی جزء جدایی ناپذیر تعزیه است و در هر صحنه متناسب با اجرای تراژیک یا کمیک صحنه، موسیقی نیز غم انگیز و یا شادی بخش و مفرح می شود که  منحصر به مراسم شهادت خوانی و سوگ نبوده بلکه در مراسم های شادی نیز اجرا می شود. 

مستند «ت همچون تعزیه» به تهیه کنندگی، کارگردانی و مصاحبه حمزه علی رضایی، تصویربرداری اصغر عزیز و حسین اسماعیلی، ۱۳ مهر ساعت ۲۱ به وقت تهران از شبکه العالم پخش خواهد شد.

کد خبر 5037150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha