۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۰:۰۶

شعور اربعین ۱۴۴۲

پَر کشیدن دل از گلستان تا کربلا/ ارادت به حسین (ع) ادامه دارد

پَر کشیدن دل از گلستان تا کربلا/ ارادت به حسین (ع) ادامه دارد

گرگان- اگر چه امسال گلستانی‌ها از پیاده‌روی اربعین محروم هستند، اما دل ها از فاصله دور به امام حسین(ع) عرض ارادت کرده و شیوه دلدادگی متفاوت شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: سنوات گذشته، در این روز و شب‌ها، دلدادگان حسین (ع) بار سفر بسته و در حریم دوست بودند؛ انگار سنگینی عالم در عراق و کربلا متمرکز بود و رفتن به زیارت در اربعین به یک سنت تبدیل می‌شد. قریب به صد هزار نفر از گلستان عازم اربعین می شدند… فرقی هم نداشت که شیعه باشی یا از برادران اهل سنت، همه در مسیر ارادت به سلاله رسول الله (ص) گام می‌نهادند.

اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراسم پیاده روی اربعین حسینی برای زائران خارج از عراق برگزار نمی‌شود و امکان سفر به کربلا و حضور در این مراسم نورانی میسر نیست. امسال مردم از حضور در مسیر پیاده روی محروم هستند اما این به معنای محرومیت از نور و شعور اربعین نیست، می‌توان در هر نقطه‌ای از عالم با اتصال به مغناطیس وجودی این خاک از عطوفت و کرم سیدالشهدا (ع) و از نورانیت و فضای دلنشین اربعین بهره‌مند شد.

هرچند پای مادی با محدودیت‌های کرونایی بسته شده اما پای دل در سفر است و در کنار موکب ها می آساید و چای عراقی می نوشد.

گرچه دل‌ها تنگ شده و چشمان عاشقان کوی از دیدن حرم اباعبدالله (ع) محروم است، اما ذکر و مناجات و خواندن ادعیه و زیارت اربعین لحظه‌ای از نظر دور نمی‌شود و هر کس به طریقی تلاش می‌کند اربعین این کنگره بزرگ شیعیان کم فروغ نشود. آری امسال شیوه ارادتِ ملت امام حسین (ع) متفاوت شده است.

گلستانی‌ها هم امسال بیکار ننشسته اند و تلاش می‌کنند تا عشق و علاقه به اباعبدالله الحسین (ع) و همدردی با قافله سالار اسرای کربلا حضرت زینب (س) را به طریق دیگری به اثبات برسانند. مردمی که همه ساله در مراسم اربعین سفره‌های نذری می‌گسترانیدند در تلاش هستند که آن را به روش‌های مانند کمک نقدی یا خرید و توزیع وسایل محافظتی و پیشگیری از شیوع کرونا ادا کنند تا این وسایل صرف تأمین نیازهای جبهه سلامت شود. تعدادی دیگر هم در پی تهیه بسته‌های معیشتی و خواربار جهت توزیع بین خانوارهای کم برخوردار هستند تا علاوه بر سهیم شدن در ثواب اربعین و ادای دین و نذور خود، نقشی در رفع دغدغه‌های اقتصادی مستمندان ایفا کنند.

اظهار ارادت به امام حسین (ع) از منازل

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان به خبرنگار مهر گفت: در برنامه‌های رسمی ماه محرم و صفر همه ساله در هنگامه اربعین مردم بخشی به کربلا و بخشی به مشهد رفته و بخشی هم در استان اقدام به دسته روی و عزاداری می‌کردند.

گلستانی‌ها امسال به شکل دیگر ارادت خود به امام حسین (ع) در اربعین را نشان می‌دهند حجت الاسلام نورالله ولی نژاد افزود: امسال به دلیل شرایط کرونا امکان حضور در کربلا و مشهد فراهم نیست و مراسم هم با محدودیت و پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

ولی نژاد بیان کرد: مردم می‌دانند که حفظ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها لازم و واجب بوده و همانطور که در دهه اول محرم مردم، هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی آن را رعایت کردند، انتظار داریم در ایام اربعین هم این عمل تکرار شود.

وی گفت: در این ایام دسته روی و سفره اندازی برگزار نشده و اگر هم تجمعی صورت می‌گیرد با حفظ پروتکل‌ها و فاصله فیزیکی خواهد بود.

ولی نژاد ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنیم نذورات خود را به صورت سبد کالا تبدیل کرده و یا اگر پخت غذای گرم است آن را با دستورالعمل‌های خاص در مناطق محروم توزیع کنند.

وی با تاکید بر نذر خون در این ایام، گفت: باید خیابان‌ها و شهر سیاه‌پوش شده و حال هوای اربعین جاری باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان بیان کرد: روضه محله به کمک مداحان و طلاب در کوچه‌ها و محلات با حفظ فاصله انجام شده و اگر در منازل روضه‌ای برپا می‌شود با رعایت شیوه نامه‌ها باشد.

ولی نژاد عنوان کرد: زیارت اربعین از طریق رسانه‌ها پخش شده و عرض ارادت به امام حسین (ع) از منازل صورت می‌گیرد.

وی گفت: خداوند هم پاداشی برای آنها در نظر می‌گیرد چون در شرایط سخت امام حسین (ع) را فراموش نکردند.

به تو از دور سلام

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: الزامات ویروس کرونا در برنامه‌های اربعین محدودیت‌هایی را ایجاد کرده و خیل مشتاقان که همه ساله در مواکب و کربلا عرض ادب می‌کردند از فیض حضور محروم شدند؛ اما به تو از دور سلام و بُعد منزل نبود در سفر روحانی.

حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد افزود: همچنان که خیل مردم دل‌ها را روانه کربلا کردند، اقدامات بزرگی در قافله نشینان حسینی در نظر گرفته شده که شامل برنامه‌های معرفتی، نمایشگاه مهر اربعین، توزیع کمک مومنانه و غیره توسط هیئت مذهبی و روحانیون و مردم است.

وی بیان کرد: حضور دسته جات هیأت‌های مذهبی‌ها به صورت ایستاده و بدون دسته روی در صحن‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: نذر خون، توزیع بسته‌های غذایی با حفظ کرامت بین مردم محروم، ایستگاه سلامت، توزیع غذای گرم، بازسازی مواکب با حال و هوای اربعین از دیگر برنامه‌ها است.

رمز ماندگاری عاشورا اربعین است

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین گلستان هم گفت: با توجه به شرایط کرونا برنامه‌های حج و اربعین تحت‌الشعاع قرار گرفته و حضور فیزیکی میسر نیست.

حجت الاسلام علی اصحابی با بیان اینکه رمز ماندگاری عاشورا اربعین است، افزود: پیاده روی یکی از مصداق‌های اربعین است و ما باید طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، امسال از منازل خود با خضوع و خشوع بیشتری عرض ارادت کنیم.

وی ادامه داد: باید یاد و نام شهدای مقاومت حاج قاسم و ابومهدی المهندس که نماد اتحاد و برادری ایران و عراق است را فراموش نکنیم.

اصحابی گفت: پخش دعای اربعین در ۱۹ و ۲۰ صفر به صورت زنده در شهر گرگان پیش‌بینی شده و حسینیه سیار هم توسط مداحان برنامه‌های فرهنگی و مداحی اجرا خواهند کرد.

اصحابی گفت: پویش هر خانه یک حسینیه که در ماه محرم تجربه آن را داشتیم را ادامه داده و مداحان و پیرغلامان و نوغلامان در این پویش به کارگیری خواهند شد.

کد خبر 5043144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha