۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۹:۵۲

توسط معاونت اسناد کتابخانه ملی؛

پانصدوسی‌ویک مجموعه سند آرشیوی غیردولتی با قدمت ۵۰۰سال خریده شد

پانصدوسی‌ویک مجموعه سند آرشیوی غیردولتی با قدمت ۵۰۰سال خریده شد

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به منظور جمع آوری و حفظ اسناد ملی ۵۳۱ مجموعه سند که برخی اسناد این مجموعه‌، قدمتی ۵۰۰ ساله دارند، را پس از کارشناسی و ارزیابی خریداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلال طاهری مدیرکل فراهم آوری و ارزشیابی اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به منظور جمع آوری و حفظ اسناد ملی ۵۳۱ مجموعه سند که برخی اسناد این مجموعه‌، قدمتی ۵۰۰ ساله دارند، را پس از کارشناسی و ارزیابی خریداری کرده و در تشریح جزئیات خرید این مجموعه‌های سندی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان سال گذشته ۵۳۱ مجموعه انواع اسناد آرشیوی غیر دولتی از افراد، خاندان‌ها و مجموعه داران از سراسر کشور دریافت و خریداری شده است.

وی ادامه داد: این اسناد مربوط به وقایع مهم تاریخی، حوادث طبیعی، سیاسی و نظامی و مکاتبات رجال، معاریف، بزرگان و علما است. در این مجموعه ۸۰ فرمان ارزشمند و منحصر به‌فرد آرشیوی مربوط به دوره‌های صفوی، عثمانی و نادری دریافت و خریداری شده است.

مدیرکل فراهم آوری و ارزشیابی اسناد کتابخانه ملی با اشاره به این مطلب که این مجموعه اسنادی شامل ۷۵ هزار و ۵۹۲ برگ انواع سند است؛ ادامه داد: مجموعه‌های خریداری شده شامل اصل نسخه انواع فرامین، احکام، رقم، مبایعه، صلح‌نامه، وقف نامه و یا سواد آنها، مکاتبات درباری، انواع قطعات نقاشی مینیاتور، دفترچه‌های دست ساز متون تعزیه و شبیه خوانی، کارت‌های پستی، تلگرافات، مجموعه‌های تمبر، نسخ قرآن، رساله و اسناد ارزشمند دیگر مربوط به وقایع مهم تاریخی، حوادث طبیعی، سیاسی و نظامی و مکاتبات رجال، معاریف، بزرگان و علما است.

طاهری در پایان گفت: از دیگر خریدهای قابل توجه این مجموعه‌ها می‌توان به چهار هزار و ۸۱۰ قطعه عکس آرشیوی و ۳۰ هزار قطعه عکس دیجیتال اشاره کرد.

کد خبر 5053094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha