۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰

استاد حوزه علمیه کاشمر:

روحانی منبری نباید راحت‌طلب باشد

روحانی منبری نباید راحت‌طلب باشد

کاشمر ـ استاد حوزه علمیه کاشمر با بیان اینکه یک روحانی منبری نباید راحت‌طلب باشد، گفت: خوشبختانه برخی از سخنرانان به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و مطالب صحیحی را در منابر خود نقل می‌کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آیت الله ضیاء‌الدین برهانی از علمای شهر کاشمر که در مسجد جامع به عنوان پیش‌نماز در جمع نمازگزاران به اقامه نماز می‌پردازد، ۱۰ سال امام‌جمعه موقت شهر کاشمر بوده و سال‌هاست امام جماعت چندین مسجد شهر بوده و تدریس در حوزه های علمیه به عهده ایشان است.

همچنین آیت الله برهانی خدمات دیگری در جهاد و سپاه خلیل‌آباد، بردسکن و کاشمر داشته و هنوز هم نماینده مراجع عظام در کاشمر در امور حسبیه است؛ وی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: متولد ۱۳۱۱ در روستای آهوبم، منطقه کوهپایه بردسکن هستم و از ۱۲ سالگی وارد حوزه علمیه شده و مدت ۱۰ سال در مدرسه حاج سلطان آموزش و سپس با هجرت به قم نیز مدت ۱۰ سال در حوزه‌های علمیه قم در محضر مراجع تقلید کسب فیض کرده ام.

این استاد حوزه علمیه افزود: استادم در کاشمر، عمویم شیخ محمدحسین مدرس بود که مقدمات تا رسائل را به من آموزش دادند و پس از ۱۰ سال تحصیل در مدرسه حاج سلطان کاشمر، به قم هجرت کردم و مدت شش‌ماه از محضر آیت‌الله بروجردی بهره بردم. بعد از رحلت ایشان در محضر امام‌خمینی(ره)، آیت‌الله گلپایگانی و آیات عظام دیگر حضور یافتم. یکی از اساتیدم پسرخاله آیت‌الله بروجردی بود که کفایه به ما تدریس می‌کرد و در آن زمان همان‌گونه که درس فرا می‌گرفتم به عده‌ای هم آموزش می‌دادم. همان زمان مدتی را هم پای درس تفسیر آیت‌الله طباطبایی صاحب‌ المیزان حضور می‌یافتم.  

نگارش کتاب‌ تفسیر الانوار ۱۰ سال زمان برد

وی اظهار کرد: در طول دوران تحصیل و طی ۱۰ سال توانستم کتاب‌ تفسیر الانوار در ۱۷ جلد به تحریر درآورده و به چاپ برسانم و کتاب های انوارالهدایه فی معارف الاسلام، انوار سعادته فی‌الاخلاق و مجمع‌العلوم را نیز تهیه و چاپ کنم.

آیت الله برهانی تصریح کرد: تفسیر الانوار دو تفسیر است بر مسلک اخباریون که آنها آیه به آیه تفسیر می‌کنند، و یکی بر مسلک محققین که قرائت و لغت و شأن نزول را هم بیان می‌کند که تفسیر الانوار را می‌توانیم دو تفسیر عنوان کنیم. این کتاب برگرفته از مجمع‌البیان، تفسیر تبیان، المیزان و برهان و تفسیر نورالثقلین و صافی مربوط به فیض کاشانی و مجمع‌البحرین و نهج‌البلاغه و سفینه‌البحار مرحوم شیخ عباس قمی است؛ همه این کتاب‌ها به زبان عربی است و امیدوارم در ادامه بتوانم کتاب‌های اخلاق را به زبان فارسی ترجمه کنم.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب حوزه‌های علمیه برنامه‌های منظمی نداشتند، ولی پس از انقلاب آنها منظم‌تر از گذشته هستند، گفت: حوزه های علمیه و روحانیون به خوبی می توانند مشکلات عقیدتی و سیاسی مردم را رفع کنند همانگونه که آیت‌الله مدرّس فرمودند: «سیاست ما عین دیانت ماست». ما بر اساس همین تز می‌توانیم با خارج در صورت مراوده حسنه، ارتباط داشته باشیم و اگر در این مسیر بیگانگان قصد تسلط داشته و بخواهند جوانان و ملت ما را منحرف کنند، دین دست رد به سینه آنها زده و سیاست هم همین را انجام می‌دهد.

روحانی منبری نباید راحت طلب باشد

استاد حوزه علمیه کاشمر با بیان اینکه اگر دین حفظ شده و مسلمانی مانده، به برکت زحمات علما و حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: یک روحانی منبری نباید راحت طلب باشد؛ خوشبختانه برخی از این روحانیون به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و مطالب صحیحی را در منابر خود نقل می‌کنند. اصل هم همین است، روحانی باید پاسخ‌گوی شبهات دینی و مذهبی جوانان باشد و راه درست را به آنها یاد بدهد تا نسل جوان مورد تهاجم دشمنان قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه در مسائل دینی و اعتقادی از امکانات و تکنولوژی‌ها و ماهواره و... کمتر استفاده کرده‌ایم، افزود: تلاش های دشمن در استفاده از همین ابزار برای انحراف مسلمانان بوده ولی ما در این مسیر فعالیت کمی انجام داده ایم.

کد خبر 5055471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha