۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶

جزئیات انتخابات آمریکا (۵)؛

اگر نامزدها ۲۷۰ رای الکترال به دست نیاورند چه اتفاقی می افتد؟

اگر نامزدها ۲۷۰ رای الکترال به دست نیاورند چه اتفاقی می افتد؟

هر یک از نامزدهای انتخابات آمریکا برای آنکه به عنوان فرد پیروز وارد کاخ سفید شوند باید ۲۷۰ رای الکترال را به دست بیاورند اما اگر این اتفاق نیفتد روند رقابت ها چگونه پایان می یابد؟

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: سیستم انتخاب رئیس جمهور در آمریکا که بر اساس آرای الکترال (کالج انتخاباتی / مجمع انتخابگرها / انتخاب کنندگان) طراحی شده، سیستمی غیر مستقیم، گاه عجیب، غیرعادلانه و در نهایت پیچیده است. غیرعادلانه از این نظر که الزاماً منعکس کننده آرای اکثریت نیست.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده آمریکا به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود. مردم در روز انتخابات اگر چه اسم نامزدهای ریاست‌جمهوری را در برگه‌های اخذ رأی می‌نویسند اما در عمل مجمع انتخابگرها (الکترال کالج) به‌طور مستقیم رئیس‌جمهور و معاون او را انتخاب می‌کنند.

در مجموع ۵۳۸ رای الکترال برای ۵۰ ایالت به علاوه ناحیه کلمبیا (شامل پایتخت آمریکا یعنی واشنگتن دی سی) وجود دارد که برنده انتخابات باید ۲۷۰ رای الکترال (نصف به علاوه یک ۵۳۸ رای) را از آن خود کند.

بر اساس اصل دوم، بخش اول، بند دوم قانون اساسی آمریکا، اگر در انتخابات ریاست جمهوری هیچ نامزدی نتواند به عدد ۲۷۰ برسد، مجلس نمایندگان، رئیس جمهور را انتخاب می کند، فردی هم که بعد از رئیس جمهور بیشترین رای را داشته باشد، معاون رییس جمهوری می شود

یعنی ممکن است ترامپ به عنوان رئیس جمهور و «جو بایدن» به عنوان معاون وی یا بالعکس معرفی شوند!

کد خبر 5058406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
      2 2
      با توجه به این که اکثریت مجلس نمایندگان دست دموکرات هاس. اگه به حد نصاب نرسه رای الکترال ها. احتمالا بایدن رئیس جمهور شه.