۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۶

توضیحات آب منطقه ای درباره مرگ ماهی های رودخانه جره:

بودجه کافی برای اتمام طرح حوضچه آب شور رودخانه جره نبود

بودجه کافی برای اتمام طرح حوضچه آب شور رودخانه جره نبود

شیراز- شرکت آب منطقه ای استان فارس درباره رهاسازی آب شور حوضچه بالادست رودخانه جره که منجر به مرگ ماهی های پایین دست شد، توضیح داده که بودجه کافی برای تکمیل طرح حوضچه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اخیراً دریچه حوضچه ذخیره آب شور بالادست در رودخانه جره باز شد که این کار باعث شد آب شور وارد رودخانه شود و در پی آن صدها قطعه ماهی تلف شدند.

آب منطقه‌ای فارس در این رابطه توضیحاتی داده که بدین شرح است:

برداشت غیرمجاز آب از رودخانه جره، انتقال آب به اراضی در محدوده گنبد نمکی رمقان و سپس نفوذ در رسوبات نمکی و انحلال این نمک‌ها در آب و در نهایت نشت و بازگشت این آب‌های شور و بسیار غلیظ به رودخانه، تخریب کیفی آب و متعاقب آن اختلال در چرخه آبیاری اراضی و باغات پایین دست را موجب شده است.

شرکت آب منطقه‌ای فارس در سال ۱۳۹۶ مطالعاتی را شروع کرد که هدف اصلی آن رفع مشکل کشاورزان پایین دست بود. این طرح در گام نخست، منجر به احداث یک حوضچه جمع آوری آب‌های شور برگشتی از سازندهای نمکی شد.

در گام دوم قرار بر این شد که یک سامانه، آب‌های شور را به محدوده خارج از محیط رودخانه انتقال دهد که متأسفانه قسمت دوم این طرح به دلیل کمبود اعتبارات محقق نگردید.

این شرکت مکاتبات متعددی را با مراجع ذی ربط جهت تخصیص اعتبار به منظور اجرای سامانه انتقال و تکمیل طرح فوق انجام داده است لیکن هنوز اعتبار کافی تخصیص داده نشده است. عدم تخصیص اعتبار و نتیجتاً عدم اجرای سامانه انتقال موجب ناقص ماندن طرح شده است.

با توجه به شور شدن جریان آب رودخانه در محدوده‌ی پایین دست گنبد یا سازند نمکی و احتمال صدمه زدن به اراضی کشاورزی، تصمیم بر آن گرفته شد که جکنترل کیفی آب رودخانه، آب‌های شور برگشتی موقتاً در حوضچه ساخته شده ذخیره شود و در زمانی که آب رودخانه جهت کشاورزی مصرف نمی‌گردد، به صورت تدریجی وبا آبدهی بسیار کم رها سازی شود.

کد خبر 5058580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha