۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۹:۴۴

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

اسناد تحولات تاریخی استان‌های غرب کشور دردسترس پژوهشگران قرارگیرد

اسناد تحولات تاریخی استان‌های غرب کشور دردسترس پژوهشگران قرارگیرد

همدان-رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: رویدادهای تاریخی و جایگاه استراتژیک منطقه غرب کشور اهمیت بالایی دارد و باید اسناد تحولات تاریخی این منطقه در دسترس پژوهشگران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اشرف بروجردی صبح شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور به مرکزیت همدان که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده کرونایی به صورت درون سازمانی و با حضور محدود کارکنان برگزار شد، بر نگهداری اسناد و تلاش برای حفظ گنجینه‌های ملی در مناطق مختلف کشور به خصوص منطقه تاریخ ساز غرب کشور تاکید کرد.

وی با قدردانی از جمع آوری و نگهداری بیش از پنج میلیون برگ سند با ارزش تاریخی در مدیریت منطقه غرب کشور افزود: نگهداری و حفاظت از داشته‌های ملی ایران در سرنوشت و آینده این سرزمین تأثیرگذار است و این مهم با تلاش و فعالیت افراد با انگیزه و پر تلاش در این عرصه میسر است و به عنوان ارزش از آن یاد می‌شود.

بروجردی ادامه داد: مناطق غرب کشور در طول تاریخ با اهمیت بوده است و همین موضوع موجب شد تا اسناد فراوانی در این مناطق وجود داشته باشد و این اسناد پشتوانه و ذخیره‌ای برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: از تلاش‌ها و زحمات علیرضا تکلو به عنوان مدیر سابق مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب قدردانی می‌کنم چراکه با درایت و مدیریت خود توانست بر فعالیت مناسب و بهینه مدیران اثرگذار باشد.

بروجردی همچنین با اشاره به معارفه میثاق گودرزی به عنوان مدیر جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب گفت: میثاق گودرزی از مدیرانی است که در مدت کوتاه تصدی خود در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین تحولات چشمگیری را رقم زد.

وی ادامه داد: استان همدان همواره به عنوان استانی پربار مطرح بوده و در این ارتباط می‌توان به حضور صدها دانشمند، عارف، فیلسوف، سیاستمدار، هنرمند و شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و هنری اشاره کرد.

لزوم حفظ و نگهداری اسناد برای ماندگار کردن واقعیت‌های تاریخی

بروجردی با اشاره به رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: یکی از رسالت‌های این سازمان در تمام نقاط کشور، حفظ و نگهداری اسناد برای ماندگار کردن واقعیت‌های تاریخی است و افرادی هم که در این حوزه فعالیت می‌کنند باعث می‌شوند حقیقت‌ها بیان و آشکار شوند و برای آیندگان ماندگار بمانند.

استاندار همدان نیز با تقدیر از تلاش‌های علیرضا تکلو و آرزوی موفقیت برای میثاق گودرزی در مسئولیت جدید، گفت: کسب عنوان پایتختی تاریخ و تمدن ایران زمین از سوی همدان با تصویب مجلس هفتم شورای اسلامی، به پشتوانه تاریخ و تمدن قوی این استان بود و بر اساس افتخارات استان، این عنوان اطلاق شد.

سیدسعید شاهرخی افزود: تاریخ همدان به همه ادوار برمی گردد و قدمت مدنیت مستمر همدان در دنیا بی نظیر است و این شهر صدها سال پایتخت اول یا دوم کشور بوده و آثار متعدد تاریخی و باستانی آن گواه عظمت تاریخی آن است و در همه رویدادها تاریخی و اجتماعی تأثیرگذار بوده است.

وی با اعلام حمایت همه جانبه از مرکز اسناد غرب کشور در همدان، اضافه کرد: ساختمان این مرکز نیاز به بازنگری دارد و باید ساختمانی درخور نام و عیار آن اختصاص داده شود که این موضوع به جد دنبال خواهد شد.

استفاده از ظرفیت مدیریتی بانوان

وی افزود: استفاده از ظرفیت مدیریتی بانوان در استان در دستور کار جدی است و ثمرات خوبی هم کسب شده، از این رو امیدواریم مدیر جدید این مرکز نیز از افتخارات مدیریتی بانوان استان باشند و در این مسیر از حمایت همه جانبه مجموعه مدیریت ارشد استان برخوردار خواهند بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز گفت: تلاش‌های صورت گرفته در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در منطقه غرب کشور به واسطه مدیریت افراد پرتلاش و با انگیزه انعکاس پیدا کرده است به طوری که مجموعه مدیریت منطقه غرب کشور جزو منطقه‌های توانمند به شمار می‌رود و مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین نیز به واسطه مدیریت میثاق گودرزی متحول شده است.

مظفر پاسدار شیرازی ضمن اشاره به برخی دستاوردهای کسب شده در این دو مرکز از زحمات کارکنان متخصص و پرتلاش این مراکز تقدیر کرد.

علیرضا تکلو مدیر سابق اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز با اشاره‌ای گذرا به عملکرد این مدیریت در ۴ سال گذشته بر افزایش اعتبارات استانی، تسریع در تعیین تکلیف ساختمان مرکز و اجرای پروژه تاریخ شفاهی ادارات استان تاکید کرد.

میثاق گودرزی مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز خواستار حمایت بیش از پیش استاندار و مدیران کل استان از این مرکز شد و افزود: مرکز اسناد باید به عنوان مشاور فرهنگی و پژوهشی استاندار در نظر گرفته شده و جایگاه علمی و پژوهشی آن مورد توجه قرار گیرد.
 

کد خبر 5065201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha