۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۵۹

استاد دانشگاه مینه سوتا در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

انتخابات آمریکا ابهامات بسیار زیادی را ایجاد کرده است

انتخابات آمریکا ابهامات بسیار زیادی را ایجاد کرده است

استاد دانشگاه مینه سوتا معتقد است که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ابهامات بسیار زیادی را در این کشور به وجود آورده است و احتمال گسترش ناآرامی های پساانتخاباتی وجود دارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل -امیرمحمد اسماعیلی: انتخابات اخیر آمریکا با فراز و فرودهای متعددی همراه بوده است و در حالی که هر دو نامزد خود را پیروز ریاست جمهوری می‌دانند، رسانه‌ها از پیروزی جو بایدن سخن به میان می‌آورند. این در حالی بوده است که دونالد ترامپ بارها مدعی تقلب در انتخابات و سرقت آرای مردمی شده است.

از سوی دیگر در پی بالا گرفتن تنش‌ها، درگیری‌ها و ناآرامی‌هایی در ایالات‌متحده به وقوع پیوسته که احتمال وقوع شورش‌های داخلی را بیش از پیش تقویت کرده است. به منظور بررسی ابعاد و ماهیت این ناآرامی‌ها با پروفسور ویلیام بیمن به گفتگو نشستیم.

پروفسور ویلیام بیمن، استاد و رئیس دپارتمان انسان‌شناسی دانشگاه مینه سوتا آمریکا است. وی یک پژوهشگر شناخته شده بین‌المللی در زمینه خاورمیانه و جهان اسلام، به‌ویژه ایران، منطقه خلیج‌فارس و آسیای میانه به شمار می‌رود. بیمن همچنین طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم‌شناسی آمریکا را بر عهده داشته است. متن گفتگو در ادامه می‌آید:

*وضعیت آشفته فعلی ایالات‌متحده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جو بایدن در حال حاضر آرای الکترال کافی را (در روند پیچیده انتخابات ما) به دست آورده و می‌توان او را رئیس‌جمهور نامید. ترامپ در تلاش است تا انتخابات را در دادگاه به چالش بکشد، اما تقریباً می‌توان گفت که پیروز نخواهد شد. این آخر هفته خواهیم دید که آیا واکنش شدید عمومی از سوی طرفداران ترامپ صورت می‌گیرد یا نه، اما در حال حاضر واکنش‌هایی را شاهد بوده‌ایم.

جو بایدن بیشترین آرای مردم را در تاریخ کسب کرد و بیش از ۷۴ میلیون رأی به دست آورده است. این موضوع بسیاری از ابهامات را در خصوص آینده ایالات‌متحده برطرف می‌کند ولی ابهامات بسیار زیادی را بی‌پاسخ باقی می‌گذارد.

*برخی از کارشناسان معتقدند که ایالات‌متحده در آستانه ناآرامی‌ها و شورش‌های داخلی قرار دارد. نظر شما چیست؟

ناآرامی‌ها هنوز هم می‌توانند اتفاق بیفتند اما از زمان انتخابات روز سه‌شنبه، شورش‌های واقعی نتوانسته‌اند شکل بگیرند. هواداران ترامپ تلاش کرده‌اند تا به شمارش آرا اعتراض کنند. آن‌ها به میلیون‌ها آرایی معترض‌اند که به جای ارسال حضوری از طریق پست ارسال شده‌اند.

*معمولاً چه مدت طول می‌کشد تا آرای به چالش کشیده، تائید شوند؟

تائید این آرا حدوداً دو هفته یا بیشتر زمان نیاز دارد. در این مدت، طرفداران ترامپ ممکن است تلاش کنند تا ناآرامی ایجاد کنند، بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم اوضاع چطور پیش می‌رود.

*به نظر شما ساختار سیاسی و امنیتی ایالات‌متحده در برابر هرگونه ناآرامی احتمالی چه واکنشی نشان خواهد داد؟

ایالات‌متحده محدودیت‌های غیرمعمولی در استفاده از ارتش دارد. ارتش ملی (ارتش، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی، نیروی هوایی، گارد ساحلی) از لحاظ قانونی از مداخله در امور داخلی منع شده است، مگر اینکه حکومت‌های ایالتی از آن‌ها درخواست کنند. هر ایالت دارای بخشی از «گارد ملی» است که می‌تواند توسط فرمانداران ایالتی بسیج شود؛ بنابراین، هرگونه مداخله نظامی در اختیار فرمانداران ایالتی است نه رئیس‌جمهور. همچنین پلیس محلی، کلانتری‌ها و اداره تحقیقات فدرال وجود دارند که فقط می‌توانند در جرایم فدرال مداخله کنند. ترامپ ممکن است تلاش کند تا ارتش را به خدمت بگیرد اما موفق نخواهد شد.

کد خبر 5066542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha