۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹

گزارش ویژه مهر از نبرد ۴۴ روزه در شمال رود ارس؛

سرنوشت قره باغ پس از ۴۴ روز درگیری

 سرنوشت قره باغ پس از ۴۴ روز درگیری

در حالی که تحولات در منطقه قره باغ به سود باکو و متحدانش پیش می‌رفت، برخی طرف ها برای توقف درگیری‌ها و برقراری آتش بس وارد عمل شدند و در نهایت میان دوطرف توافقی ایجاد شد.

خبرگزاری مهر: گروه بین‌الملل: ششم مهرماه امسال تحولات در شمال رود ارس وارد مرحله جدیدی شد و دولت آذربایجان عملیات گسترده و همه جانبه ای را برای عقب راندن نظامیان ارمنستانی از منطقه قره باغ و بازپس‌گیری نقاط اشغالی آغاز کرد.

باکو عملیات آزادسازی مناطق اشغالی را پس از ۲۸ سال در حالی شروع کرد که کشورهای همسایه بویژه ایران تاکید ویژه‌ای بر حل مسالمت‌آمیز این بحران داشتند. نکته دیگری که در آغاز نگرانی‌هایی را به وجود آورد، ایجاد زمینه‌ای برای انتقال برخی از اعضای گروه‌های تکفیری از مناطق اشغالی شمال غرب سوریه بود که واکنش کشورهای همسایه را در پی داشت.

با تمامی این موارد، نتیجه این شد که توازن قدرت در منطقه قره باغ به سود نیروهای آذربایجانی تغییر کرد و نظامیان ارمنستانی متحمل شکست شدند.

نیروهای ارتش آذربایجان پس از ۴۴ روز درگیری سنگین توانستند حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از مساحت اشغالی از جمله تمامی مناطق مرزی مشترک با ایران به طول ۱۳۲ کیلومتر را در منطقه قره باغ آزاد و به کنترل در بیاورند.

دولت آذربایجان در این جنگ پیروز میدان شد و با آزادی مناطق مهمی مانند «شوشا، فضولی، هادروت، قبادلی، زنگیلان، جبرائیل، قراوند و …» حدود ۳۵ درصد از مساحت منطقه قره باغ را از اشغال نظامیان ارمنستانی خارج کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل مهر، در حالی که تحولات در منطقه قره باغ به سود باکو و متحدانش پیش می‌رفت، مسکو برای توقف درگیری‌ها و برقراری آتش بس وارد عمل شد و در نهایت با توافقی که میان دو طرف به امضا رسید جنگ در بیستم آبان ماه در منطقه قفقاز پایان یافت.

دولت آذربایجان در این توافق امتیازهای دیگری را هم به دست آورد و مقرر شد نیروهای ارمنستانی بخش‌هایی دیگر از مناطق اشغالی شمال شرق، شمال غرب، جنوب غرب و غرب منطقه قره باغ را به نیروهای ارتش آذربایجان تحویل دهند.

بر مبنای توافق به دست آمده، نظامیان ارمنستانی حدود ۳۵ درصد از خاک منطقه قره باغ را تخلیه می‌کنند تا باکو در مجموع ۷۰ درصد از مساحت این منطقه مهم و راهبردی (بخش‌های کوچکی از قره باغ کوهستانی و نواحی اشغالی ۱۹۹۳) را به کنترل دربیاورد.

بخش‌های وسیعی از مناطق «آقدام، لاچین، کلبجر، قراگول» که خارج از محدوده قره باغ کوهستانی هستند به همراه مناطق غربی و شمال غربی علادین و مناطق غربی، جنوب غربی و شمال غربی قبادلی نقاطی به شمار می‌آیند که در این توافق از تصرف ایروان خارج و به تسلط باکو در می‌آیند.

ایجاد یک مرکز نظارت بر روند اجرای توافق، بازگشت آوارگان به قره باغ، تبادل اسرا و اجساد و استقرار ۵ ساله حدود ۲ هزار نیروی صلحبان روسی در خطوط تماس منطقه کوهستانی قره باغ و کریدور لاچین از جمله مناطق «خان کندی، خوجالی، مارتونی و …» بندهای دیگر این توافق است.

بر اساس این توافق، یک مسیر ارتباطی امن از آذربایجان به سمت منطقه نخجوان باز خواهد شد و در مقابل نیز از طریق کریدور لاچین یک مسیر مستقیم زمینی از مرکز منطقه قره باغ کوهستانی (شهر استپاناکرت یا همان خانکندی) به سمت ارمنستان ایجاد می‌شود و روسیه امنیت این دو مسیر را تأمین می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل مهر، دولت آذربایجان در جریان جنگ ۴۴ روزه و توافق به دست آمده مناطق حومه قره باغ کوهستانی (نواحی اشغالی ۱۹۹۳) که حدود ۳۰ سال قبل از دست داده بود را از اشغال خارج کرد و همچنین بخشی‌های کوچکی از جنوب قره باغ کوهستانی را به تصرف درآورد؛ با این توافق برخی از ارمنی‌های ساکن منطقه قره باغ کوهستانی نیز دراین منطقه ماندند که هنوز وضعیت آن به طور نهایی مشخص نشده است.

کد خبر 5078002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      هر روز دارم غصه می‌خورم. از آینده سیاه و خونباری که برای بچه‌های امروز، در شمال غرب ایران رخ می‌دهد. چشم طمع به آذربایجان ایران سال‌های بعد مشخص می‌شود که اینبار و مانند جنگ تحمیلی در غرب و جنوب غرب کشور، چقدر باید جوان در شمال غرب کشور بدهیم. امیدوارم منتشر کنید. هر روز غصه می‌خورم.
      • reza IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
        45 17
        شما نمی خواد غصه بخوری آذربایجان کشور قانون مداری است تا صد سال دیگه هم همچین فکری را نمی کند. اما قطعا بزودی زمینه نزدیکی مردم شمال غرب ایران با جمهوری آذربایجان را با روادید بسیار آسان فراهم می کند.
      • حسن IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
        56 14
        غصه نخور به جای غصه خوردن حقوق انسانی وحقوق اولیه بشری شمال غرب ایران را بدهید حقوق شهروندی وحقوق اولیه بشری زبان مادری این خطه میباشد. زبان ملت آذربایجان ایران زبان ترکی است واین حق مردم این خطه است که بتوانند اززبان مادری خود زنده بمانند.
      • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
        28 6
        الکی غصه نخورده و به فکر خودت باش
      • DE ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
        18 41
        من هم مانند تو نگرانم . قصد دفاع از ارمنستان را ندارم . ولی ترکیه و تکفیری ها به پشت مرزهای ما رسیدند و این نگران کننده است .
      • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
        5 20
        نگرانیت اصلا بی جا نیست، دوستان انکار نکنید، فرودگاه های جمهوری آذربایجان بار ها محل برخواست پرنده های اسرائیلی برای عملیات در ایران و عراق بوده
    • عاشق فوتبال پاک IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      65 31
      زنده باد، ایران زنده باد آذربایجان و زنده باد رهبر فرزانه، قره باغ خرمشهری دیگر بود،
      • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
        21 9
        انگار هنوز هم متوجه نشده اید که ایران نتوانست هیچ نقشی در این جنگ داشته باشد و شمالش نیز زیر نظر نیروهای ترکیه قرار گرفته است!
    • گوندوز IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      42 5
      آذربایجان چوخ یاشا
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      12 14
      ایران عملا در این جنگ و در این توافق منفعل بود و رسما منافع بلند مدت ملی را از دست دادیم. نمیدانم تئورسین های سیاسی و دیپلمات های ما دقیقا کی میخوان از خواب بیدار بشن و واقعیت ها را ببینند که چگونه منافع مرزی ما رسما توسط ترکیه و روسیه به باد فنا رفت و به طور رسمی مرز و تبادلات با یک کشور همسایه
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      12 7
      توی نقشه جدیدی که منتشر کردن ارمنستان از جنوب ، غرب و شرق توی محاصره آذربایجان و ترکیه گیر افتاده و از شمال فقط با گرجستان ارتباط داره که اگه گرجستان هم با ارمنستان مشکل داشته باشه و بخواد مرز رو ببنده ارمنستان علنی صادرات و وارداتی بغیر از مسیر هوایی نخواهد داشت تازه اگه این سه کشور قبول کنند
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      17 5
      اگه گرجستان ،ترکیه،آذربایجان نگذارن که ارمنستان از مسیر هوایی این سه کشور استفاده کند و واردات و صادرات به ارمنستان از مسیر زمینی رو هم ببندند ارمستان به فنا میره
    • مجید DE ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      20 25
      متاسفانه یه عده از داخل ایران بدونه هیچ شناختی دارن از آذربایجان حمایت میکنن ولی کسانیکه به این کشورها رفت آمد میکنن کاملان میدونن که خطرات بسیارجدی توبلندمدت گریبانگیرایران خواهد شدالان علیف که دست دوستی دراز کرده نقشه ای هم تو دفترش زده که تبریز ایران رو هم جزو خاک خودش میدونه
    • محمود IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      20 7
      ناراحت نباش برادر شادمان باش رهبری فرمودند قره باغ خاک آذربایجان است .به جمهوری آذربایجان برگردد چهارقطعنامه نیز ملل مبنی بر رفع اشغال صادر کرده سرزمین مقدس قره باغ بایدازادمیشد
    • ناشناس IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      5 13
      بیشتر مردم ترکیه و عربستان دوست ندارند
    • Ali IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      9 13
      این جریان با سستی و ضعف دیپلماسی ایران کاملا به ضرر منافع ملی ایران تمام شد . علی برکت ا...
    • آزادی قره باغ IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      27 6
      گروه مینسک با حمایت ضمنی از ارمنستان بدنبال وقت کشی بودند تا شاید گذر زمان موجب شود آذری ها اشغال و الحاق قره باغ به ارمنستان را بپذیرند. اما در واقع چنین نشد و روسیه و ارمنستان و فرانسه دچار اشتباه محاسباتی شدند و قره باغ که حتی از نظز سازمان ملل هم بخشی از خاک آذربایجان است آزاد شد
    • جمال IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      10 24
      ترکیه طمع کار یه روزی سرشو به فنا میده میشه مثل عراق روسیه هم درلباس دوستی خیانت کرد به ایران آذربایجان هرگز نمیتونه به اسم ایران هم فکرکنه چ برسه به خاک گرفتنش.مردم آذربایجان امیدوارم پرچم ترکیه رو بالا نبرن به ضررشون تموم خواهدشد.با ایران بیشترهم قوم و رسم هستن تا با ترکیه
      • ايران IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
        0 3
        نگران نباش تركيه 40 درصدش كردايي هستن كه هم مرز ارمنستان و ايرانن. در جنوب هم مرز عراق و سوريه.كردها اصيلترين گروه مثل ارمني ها كم زخم نخوردن از اينها. تركيه يك هويت تاريخي مشخص نداره فقط با تركتازي تا الان ادامه داده به زودي تجزيه خواهد شد.
    • alawi IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      19 3
      خدارو شکر حق بحق دار رسید این درس عبرتی شد برای همه کشورهای همسایه که بخاطر قومیت و همزبان خاک کشور دیگری را اشغال نکنند.
    • پراید IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      21 4
      قره باغ خاک اسلام است
      • ايران IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
        0 1
        اردواغان‌و الهام اسرائيلي‌با اسلام چكار دارند. هدف آشوب در آسيا هست و توسعه ناتو و اقتصاد. ايران‌وروسيه وچين هم فعلا مصلحت،منفعت و شرايط رو ميبينن. ولي مشخصه بازنده اصلي الهام و ادوغانن. جبرجغرافيايي وفرهنگ باستاني‌منطقه نميزاره عده‌اي تازه واردآلتايي آنارشيمي عمل كنند. دوره ترك تازي تمام شد.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      7 16
      من خودم بچه آذربایجان هستم خطر ارمنستان خیلی کمتراز آذربایجان هست برای ایران درمرور زمان خواهید فهمید
    • ايران IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      0 4
      ارمنستان باستاني كه يك چهار پنجم وسعتش توسط بيابانگرداي آلتايي تصرف شد ولي كفتارصفتي برخي حدنداره. آسياواروپا واقعيت آينده رانمي‌بينند. پانتركسيم لكه‌ننگ قرن 21 آسيا را به لجن خواهد كشيد اما ضربه نهايي رو خود پانتركسيم خواهد خورد. اين خودكشي تاريخي خواهد بود.