سفیر چین در آمریکا:

پکن و آمریکا باید با «حسن نیت» نسبت به یکدیگر اقدام کنند

پکن و آمریکا باید با «حسن نیت» نسبت به یکدیگر اقدام کنند

سفیر چین در ایالات متحده آمریکا روز شنبه اعلام کرد که پکن و واشنگتن برای بهبود روابط دوجانبه لازم است که با «حسن نیت» نسبت به یکدیگر اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در بحبوحه تشدید تنشها میان این دو ابرقدرت اقتصادی جهان، «تسوی تایانکای» سفیر چین در واشنگتن در کنفرانس سالانه مؤسسه مطالعات چین- آمریکا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در مورد بهبود روابط دو کشور گفت که ایالات متحده و چین لازم است با «حسن نیت» نسبت به همدیگر اقدام کنند.

تسوی در ادامه افزود که «به منظور بازگرداندن روابط به وضعیت پیشین، و بهبود واقعی روابط، دو طرف باید با حسن نیت اقدام کنند».

این دیپلمات بلندپایه چین در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: «من فکر نمی کنم که چین باید تنها کاری را انجام دهد تا کسی در اینجا [ایالات متحده] خشنود شود».

در ماه ژوئیه پس از آنکه چین در اقدامی تلافی جویانه و در واکنش به بستن کنسولگری خود در شهر هیوستون تگزاس از سوی مقامات آمریکا، کنسولگری ایالات متحده را در شهر «چنگدو» در جنوب غربی این کشور تعطیل کرد، تنشها میان دو کشور به طور چشمگیری افزایش یافت.

اوایل سال میلادی جاری نیز واشنگتن شمار اتباع چینی مجاز به کار کردن در دفاتر روزنامه مهم و رسمی چین در سرتاسر ایالات متحده را کاهش داد. در مقابل، پکن نیز روزنامه نگاران آمریکایی شاغل در دفاتر روزنامه نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست در چین را از خاک خود اخراج کرد.

در پاسخ به پرسش «استیو آرلینز» رئیس کمیته ملی روابط ایالات متحده- چین مبنی بر اینکه آیا پکن برای بازگشایی کنسولگری چنگدو تا پیش از آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن» در ماه ژانویه آمادگی دارد، تسوی پاسخ داد که این امری محتمل است.

وی همچنین گفت: «باید بگویم که ما بستن کنسولگریها را آغاز نکردیم. ما اولین طرفی نبودیم که از روزنامه نگاران خارجی خواستیم تا کشور را ترک کنند. ما تمام این اقدامات را در واکنش به اقدام های اتخاذ شده از سوی ایالات متحده انجام دادیم. بنابراین اگر دولت ایالات متحده آماده بازگشت به وضعیت پیشین باشد، ما هم آن را بررسی خواهیم کرد».

گفتنی است که روابط چین و آمریکا بر سر مسائل مربوط به تجارت و امنیت گرفته تا نقض ادعای حقوق بشر و بیماری کووید -۱۹ به پایین ترین سطح خود ظرف دهه های اخیر رسیده است. جمعه گذشته نیز، روزنامه رسمی چاینا دیلی چاپ پکن در سرمقاله خود نوشت که روابط دو کشور در حال تبدیل شدن به یک «مسیر خطرناک» است.

کد خبر 5088591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha