۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵

ترامپ به دنبال تعیین رئیس‌جمهور در مجلس نمایندگان!

ترامپ به دنبال تعیین رئیس‌جمهور در مجلس نمایندگان!

 سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نسبت به ریاست جمهوری آمریکا تحلیلی نوشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: "طبق قانون اساسی آمریکا، روز ششم ژانویه باید جلسه مشترک کنگره (متشکل از اعضای مجلس نمایندگان و سناتورها) تشکیل شده، آرای الکترال شمرده شود و رئیس مجلس سنا که مدیریت جلسه را به عهده دارد، رسماً رئیس‌جمهور منتخب را اعلام کند. امروز که روز رای‌دهی در کالج الکترال است، در چند ایالت مورد مناقشه که بایدن پیروز رسمی است، هیئت‌های انتخاب کننده جمهوریخواه نیز تشکیل شده و ترامپ را انتخاب کرده‌اند!

معنای این حرکت این است که تیم ترامپ می‌خواهد روز ششم ژانویه، رئیس مجلس سنا اعلام کند که به دلیل مورد مناقشه بودن آرای الکترال، امکان استناد به رأی کالج الکترال برای تعیین رئیس‌جمهور وجود ندارد. در این صورت، مجلس نمایندگان باید رئیس‌جمهور را تعیین کند و در این فرآیند، هر ایالت یک رأی خواهد داشت. یعنی برای مثال ۵۳ نماینده کالیفرنیا، باید روی یک نفر توافق کنند و یک رأی بدهند. اگر کار به مجلس نمایندگان بکشد، با توجه به اینکه ۲۶ ایالت دست جمهوریخواهان و ۲۳ ایالت دست دموکرات‌هاست، ممکن است ترامپ با ۲۶ رأی در برابر بایدن با ۲۳ رأی پیروز اعلام شود.

اما آیا رئیس مجلس سنا ممکن است چنین تصمیمی بگیرد؟ طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس مجلس سنا، معاون اول رئیس جمهور است. یعنی رئیس فعلی مجلس سنا، مایک پنس معاون اول دونالد ترامپ است. لذا باید گفت تمام کننده بازی در نظام انتخاباتی آمریکا، مایک پنس خواهد بود. دقت کنیم که ۱۲۶ نماینده کنگره از شکایت تگزاس به دادگاه عالی حمایت کرده بودند و بعید نیست روز ششم ژانویه در این معادله نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند. به هر صورت، اینک این پرسش مطرح است که آیا پنس به ترامپ وفادار خواهد بود و زیر میز خواهد زد، یا به فرآیندی رسمی که تاکنون طی شده متعهد بوده و بایدن را رئیس‌جمهور اعلام خواهد کرد؟ تصمیم پنس هرچه باشد، شاید به ماجرای انتخابات در نهادهای آمریکا پایان دهد، اما بعید است ماجرای انتخابات در کف خیابان و فجازی تمام شود. چه ترامپ پیروز اعلام شود چه بایدن، طرف مقابل ساکت نخواهد نشست. آمریکا هیچ گاه در طول تاریخ خود از زمان جنگ داخلی دهه ۱۸۶۰ تاکنون، به این اندازه دچار بحران و بی‌ثباتی سیاسی نبوده است. پایان این رژیم استکباری آغاز شده است."

کد خبر 5096293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha