۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴

در شیراز؛

بزرگداشت روز چاپ برگزار شد / ظرفیت چاپخانه‌ها تکمیل نیست

بزرگداشت روز چاپ برگزار شد / ظرفیت چاپخانه‌ها تکمیل نیست

شیراز- هفتمین دوره جشنواره استانی بزرگداشت روز صنعت چاپ استان فارس آنلاین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این برنامه صبح پنجشنبه در سالن سبز تالار حافظ به همراه تجلیل از پیشکسوتان، چاپخانه داران و چاپ‌چیان نمونه استان فارس، با حضور رؤسای اتحادیه صنف چاپخانه داران استان فارس برگزار شد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته استان فارس در ابتدای این مراسم یادی از همه کسانی کرد که چرخ صنعت چاپ را در استان فارس پررونق نگه داشتند و به فعالان کنونی سپردند.

مهدی فرهنگ با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست تقریباً همه صنایع به صنعت چاپ وابسته است، اظهار کرد: هر تولیدکننده و صنعتگری وابستگی به چاپ دارد؛ در بخش نشریات و کتاب پیوند ناگسستنی با این صنعت دارد.

۴۰ درصد ظرفیت چاپخانه‌های شیراز تکمیل نیست

وی اضافه کرد: خوشبختانه در شیراز ۳۰۰ ورق ماشین آلات چاپ داریم و هیچ گونه کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود اما این چاپخانه‌ها نزدیک به ۴۰ درصد از ظرفیت شأن تکمیل نیست.

فرهنگ در ادامه عنوان کرد: از شروع همه گیری کرونا به علت یابی مشکلات پرداختیم که علل مختلفی پیدا کردیم؛ ۲ علت قوی‌تر در این میان است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته فارس، ورود اشخاص غیرمتخصص و ناآگاه به چاپ به صورت زیرزمینی را از معضلات این صنعت عنوان کرد و افزود: این اشخاص اقدام به کاریابی در فضای مجازی می‌کنند و سفارش‌ها را به خارج از استان می‌برند.

وی به سامانه «ستاد» هم اشاره کرد و گفت: کارهای چاپی دولتی از این سامانه سفارش می‌شود؛ در رابطه با مورد اول ۲ رسته را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به اتحادیه اضافه کردیم و درحال ساماندهی آن هستیم و تعدادی را ساماندهی کردیم که کار را در شیراز انجام دهند.

فرهنگ ادامه داد: در مورد سامانه ستاد هم از استانداری تقاضا دارم که سفارش‌های دولتی را در استان مدیریت کنند.

وی یکی از کاستی‌های استان در دوران کرونا برای صنعت چاپ را مالیات بر ارزش افزوده مربوط به سال‌های گذشته ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته راهکاری اندیشیده شد اما همچنان مشکل باقی است؛ پیشنهاد می‌کنم با توجه به گرانی کاغذ و ملزومات چاپ و نازل بودن قیمت چاپ، مالیات را به صورت درصدی از قیمت تمام شده کار دریافت کنند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف وابسته فارس همچنین به اعضای این صنف توصیه کرد که به تکالیف مالیاتی خویش عمل کنند تا هیچ گونه دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ما انتظاراتی از دستگاه‌های دولتی داریم که مهمترین آن این است که همان طور که دیگر صنایع و تولیدات از وام‌های کم بهره استفاده و صنعت خویش را به روز می‌کنند، سازمان‌ها بستری برای استفاده چاپخانه داران از وام‌های کم بهره فراهم کنند تا حداقل این صنف هم بتواند کارگاه خود را بازسازی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه این مراسم از ۱۵ فعال حوزه چاپ استان فارس و خانواده زنده یاد محمدرضا منصوری، پیشکسوت صنعت چاپ شیراز که در اثر کرونا چشم از جهان فروبست تجلیل شد.

کد خبر 5098097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha