۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۷

مهر گزارش می‌دهد؛

ناکارآمدی برخی مراکز درمان اعتیاد اصفهان/ داروهایی که نشت می کنند

ناکارآمدی برخی مراکز درمان اعتیاد اصفهان/ داروهایی که نشت می کنند

اصفهان- برخی از مراکز درمان اعتیاد در اصفهان ناکارآمد شده اند و مشکلات بیماران را بیشتر می کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، مریم یاوری: رشد قارچ گونه مراکز درمان اعتیاد در استان اصفهان بیانگر افزایش بی رویه مراجعه کنندگان به این مراکز است، چنانچه برای چند ثانیه از روی پل‌های هوایی در خیابان‌های اصلی اصفهان عبور کنید حداقل با سه مرکز درمان اعتیاد در آن حوالی آشنا خواهید شد که البته به جرات می‌توان گفت بیش از نیمی از این مراکز بدون دریافت مجوز و خودسرانه فعالیت دارند.

علی جوان ۲۱ ساله اصفهانی است که به گفته خودش در یک مهمانی دوستانه و در سن ۱۸ سالگی، مصرف مواد مخدر را آغاز کرده و هنوز با وجود مراجعه چندین و چند باره و بستری شدن در مراکز درمان اعتیاد خیابان پروین موفق به درمان این درد نشده است.

وی که معتقد است داروهای تجویز شده در مراکز درمان اعتیاد او را معتادتر از گذشته می‌کند، به خبرنگار مهر می‌گوید: هر بار برای درمان مراجعه می‌کنم و دارو مصرف می‌کنم میل به مصرف موادم بیشتر می‌شود، بیشتر این مراکز روش تنبیهی را پیش گرفته اند که به نظرم سازگار نیست و همیشه یک جای کارشان می لنگد.

رضایت‌ نامه‌های مراکز درمان اعتیاد برای عدم درمان

علی با اشاره به هزینه‌های زیادی که خانواده اش برای هر بار بستری و درمانش در مراکز درمان اعتیاد صرف می‌کنند، ابراز می‌کند: یکی از ویژگی‌های این مراکز رضایت نامه‌ای است که قبل از بستری و آغاز درمان از خانواده‌ها می‌گیرند و مسئولیت عدم بهبودی و یا هر اتفاق دیگری که برای شخص می‌افتد را نمی‌پذیرند و خانواده‌ها نیز هر بار گویی از سر ناچاری و به امید بهبودی بیمارشان این وضعیت را می‌پذیرند.

این جوان اصفهانی ادامه می‌دهد: روش‌های درمان اعتیاد در کشور مناسب نیست چرا که خودم بارها برای ترک اقدام کرده و موفق نشده ام.

کاهش مراکز مجاز درمان اعتیاد اصفهان به ۳۷۰ مرکز

در این ارتباط معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اعتقاد دارم می‌توان تحول جدی در مراکز ترک اعتیاد ایجاد کرد، به خبرنگار مهر می‌گوید: در آغاز فعالیتم به عنوان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعداد این مراکز را از ۴۳۰ مرکز به ۳۷۰ مرکز کاهش داده‌ام.

بهروز کلیدری با بیان اینکه خطاهای زیادی را در مراکز درمان اعتیاد داریم، اظهار می‌کند: از مهم‌ترین این خطاها نشت دارو است، این امر از سویی به مراکزی که سالم کار می‌کنند آسیب می‌زند و از سوی دیگر داروفروشی را و به عبارتی توزیع رسمی مواد مخدر را در جامعه رقم می‌زند.

چالش نشت دارو از مراکز درمان اعتیاد اصفهان

وی می‌افزاید: در استان اصفهان وضعیت نشت دارو از مراکز درمان اعتیاد کمتر از دیگر استان‌ها است، در حالی که در برخی از استان‌ها این امر معضلی بسیار جدی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه همه توان و پیگیری‌های ما مبنی بر جدا کردن حوزه تشخیص از حوزه توزیع دارو است، اضافه می‌کند: در این خصوص مقاومت‌های زیادی را در سطح استان و کشور شاهد هستیم.

کسانی که گردانندگان این مؤسسات هستند در خصوص تفکیک بخش تشخیص و توزیع دارو مقاومت می‌کنند، نگاه ما این است که پزشکانی که در مراکز ترک اعتیاد فعالیت دارند نوع اعتیاد را تشخیص دهند و افراد دارو را از داروخانه تأمین کنند

مقاومت گردانندگان مراکز درمان اعتیاد برای حذف توزیع دارو در این مراکز

وی می‌گوید: کسانی که گردانندگان این مؤسسات هستند در خصوص تفکیک بخش تشخیص و توزیع دارو مقاومت می‌کنند، نگاه ما این است که پزشکانی که در مراکز ترک اعتیاد فعالیت دارند نوع اعتیاد را تشخیص دهند و افراد دارو را از داروخانه تأمین کنند.

کلیدری ادامه می‌دهد: در ادامه این مقاومت‌ها طی چند هفته گذشته از طرف وزارت بهداشت ابتدا دستورالعمل فوق ابلاغ و اما در کمترین زمان لغو شد.

وی با تاکید بر اینکه البته در این مراکز افرادی نیز وجود دارند که تنها به بیماران حقیقی رسیدگی می‌کنند، اضافه می‌کند: با این وجود متأسفانه خطاها نیز قابل توجه است و درصدد کاهش این نوع اشتباهات هستیم.

معتادان را درمان نه، مدیریت می‌کنیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه درمان قطعی معتادان بسته به نوع مواد مخدری که مصرف می‌کند، بسیار سخت است، تصریح می‌کند: در واقع باید توجه داشت که در صورت فعالیت سالم و اصولی مراکز درمان اعتیاد می‌توان روند درمان معتادان را مدیریت کرد.

وی می‌گوید: نمی‌توان گفت سالانه هزاران نفر در ایران از دام اعتیاد رهایی می‌یابند اما می‌توان به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که از مواد مخدر صنعتی و سنتی آنها را جدا کنیم و به سمت مصرف داروهایی بکشانیم که البته آنها نیز به نوعی تخدیرکننده هستند اما مشکلات روانی افراد را مدیریت می‌کند.

کلیدری که معتقد است نمی‌توان با برخورد چکشی در خصوص ساماندهی مراکز درمان اعتیاد اقدام کرد، می‌افزاید: در این زمینه باید اشکالات ساختارهای موجود را مدیریت کرده و به مرور زمان برطرف سازیم.

وی تاکید می‌کند: در مراکز درمان اعتیاد در استان اصفهان افراد همراهی نیز هستند که صادقانه خدمت می‌کنند و باید از ظرفیت آنها برای ارائه خدمات بهتر استفاده کرد.

نرخ روبه رشد اعتیاد زنان امروزه در بسیاری از استان‌های کشور و به ویژه اصفهان نگران کننده است این نگرانی از سویی به جایگاه زنان در خانواده می‌گردد و از سوی دیگر باید توجه داشت که زنان معتاد کمتر از حمایت لازم از سوی خانواده برای درمان اعتیاد برخوردار هستند.

فعالیت ۳ کمپ درمان اعتیاد ویژه زنان در اصفهان

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این ارتباط با بیان اینکه مراکز درمان اعتیاد تحت پوشش دو نهاد دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی فعالیت دارند به خبرنگار مهر اظهار می‌کند: در حال حاضر ۸۰ مرکز بهبود و بازتوانی اعتیاد، ۵۷ مرکز درمان اعتیاد سرپایی با متادون، یک مرکز الگوی جامع درمان اعتیاد، یک مرکز اجتماع درمان مدار زنان، پنج مرکز گذری، دو مرکز سرپناه شبانه برای زنان و مردان، دو مرکز توانمندسازی زنان و مردان، سه موبایل سنتر و دو کانکس که به مرکز ارائه خدمات سیار در خصوص کاهش آسیب اعتیاد می‌پردازند.

سمیه کریمی با اشاره به فعالیت سه کمپ درمان اعتیاد ویژه زنان در استان اصفهان ابراز می‌کند: در حال حاضر کمپ اعتیاد ویژه زنان کاشان تعطیل و دیگر مراکز فعال هستند.

اعلام فراخوان برای راه‌اندازی کمپ اعتیاد زنان در اصفهان

وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر فراخوان راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد زنان را اعلام کردیم، اضافه می‌کند: در این خصوص داوطلبانی اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال بررسی پرونده این افراد هستیم و به زودی نتایج بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص تعرفه‌های مراکز درمان تأمین اجتماعی می‌گوید: این تعرفه‌ها از سوی معاون اول رئیس جمهور مصوب و ابلاغ می‌شود.

وی در خصوص روند توزیع دارو در مراکز درمان اعتیاد ابراز می‌کند: توزیع دارو تنها در مراکز درمان با متادون و توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود اما در کمپ‌ها درمان بدون دارو و پرهیزمدار است.

کریمی در خصوص درآمدزا بودن مراکز درمان اعتیاد اظهار می‌کند: اعتیاد بیماری جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و باید در درمان همه موارد در نظر گرفته شود؛ در تمام دنیا در بهترین شرایط نیز، بیماران عود بیماری دارند اما تلاش ما استفاده از مدل‌های مختلف درمان برای درمان موفق است و برای بیمار و درمانگر مدل‌های مختلفی معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان الگوی جامع ترک اعتیاد را اجرایی کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: اینکه بگوییم چه تعداد معتاد درمان می‌شوند نیاز به کار تحقیقاتی دارد و باید در این زمینه پژوهش‌های مورد نیاز انجام شود.

بر اساس آمار رسمی ۹ درصد معتادان، زن هستند

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس آمارهای رسمی ۹ درصد از معتادان در استان اصفهان زنان هستند، اضافه می‌کند: درصد کمی از زنان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و این در حالی است که زنان معتاد درگیر آسیب‌های اجتماعی زیادی می‌شوند.

وی در خصوص تمدید پروانه مراکز درمان اعتیاد ابراز می‌کند: گذراندن دوره‌های بازآموزی ویژه پزشکان و دوره‌های آموزشی مددیاران در این زمینه امری ضروری است.

کریمی با بیان اینکه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی ناظر بر فعالیت مراکز ترک اعتیاد هستند، ادامه می‌دهد: این کمیته حتی در شرایط کرونا نیز نظارت‌ها را ادامه داده‌اند.

تجویز درمان یکسان برای معتادان چالش مراکز درمانی است

آسیب شناس اجتماعی در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: اعتیاد بیماری است و باید با معتادان همانند دیگر بیماران برخورد شود.

نازنین ارشادی با بیان اینکه اعتیاد پروژه درمانی نیست، اضافه می‌کند: اعتیاد پروسه‌ای است که برای درمان نمی‌توان زمان تعیین کرد و عوامل مختلفی در درمان یک معتاد دخیل هستند.

وی با بیان اینکه درمان اعتیاد به روش‌های متفاوت انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: متأسفانه مراکز درمان اعتیاد به تمام معتادان با یک دید نگاه کرده و برای تمام آن‌ها یک شیوه درمانی را دنبال می‌کنند.

تفکر حاکم در مراکز درمانی اعتیاد نباید اقتصادی باشد، در این مراکز به بیماران به عنوان منبع درآمد نگاه می‌شود و بیشتر توجه مسئولان این مراکز کسب درآمد از بیماران است

ارشادی وجود انگیزه‌های زیاد و متغیر را اصلی‌ترین دلیل گرایش به اعتیاد عنوان می‌کند و می‌گوید: ضروری است برای درمان اعتیاد تمام انگیزه‌های گرایش به آن را در تک تک بیماران شناسایی و نسبت به درمان آن اقدام کنند.

درمان اعتیاد یکی از پردرآمدترین مشاغل امروزی

وی مراکز درمان اعتیاد را یکی از پردرآمدترین مشاغل کنونی می‌داند و ادامه می‌دهد: متأسفانه در کشور ما اگر فروش مواد مخدر دومین یا سومین منبع درآمد باشد، درمان اعتیاد رتبه بعدی را دارد.

این آسیب شناس اجتماعی با تاکید بر اینکه تفکر حاکم در مراکز درمانی اعتیاد نباید اقتصادی باشد، اضافه می‌کند: در این مراکز به بیماران به عنوان منبع درآمد نگاه می‌شود و بیشتر توجه مسئولان این مراکز کسب درآمد از بیماران است.

آورده اقتصادی اعتیاد همه راهکارها برای درمان این بیماری را زیر چرخ دنده‌های خود له کرده است، مقاومت در بازار خوش خط و خال مواد مخدر کاری بسیار مشکل است که باید با همت جمعی برای مقابله با آسیب‌های آن برخیزیم تا کمتر شاهد دست و پنجه زدن جوانانمان در منجلاب اعتیاد و به دام افتادن خانواده‌ها و جامعه آنها در گرداب آسیب‌های اجتماعی پی از اعتیاد باشیم.

کد خبر 5098942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha