۳ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴

برای نخستین بار؛

خوتکای گردن سفید هندی در دزفول مشاهده شد

خوتکای گردن سفید هندی در دزفول مشاهده شد

دزفول- خوتکای گردن سفید هندی برای نخستین بار در یک آبگیر کوچک در شهر دزفول مشاهده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول صبح امروز در خصوص این خبر گفت: خوتکای گردن سفید هندی برای نخستین بار توسط همیار محیط زیست «ابوذر یاوری» در یک آبگیر کوچک در شهر دزفول مشاهده شد.

رضا قپانچی پور افزود: خوتکای گردن سفید هندی تاکنون فقط در استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر به صورت کمیاب دیده شده است.

وی با بیان اینکه این پرنده بومی هند و کشورهای شرق آسیا است که در کشور ایران به عنوان یک گونه کمیاب و به صورت اتفاقی مشاهده می‌شود، ادامه داد: ثبت این پرنده در استان خوزستان یافته جدیدی محسوب می‌شود چرا که غربی‌ترین رکورد این گونه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر دزفول در خصوص مشخصات این گونه گفت: مشخصات نر و ماده غیر همشکل خوتکای کوچک از خانواده مرغابی است و از همه اردک‌ها کوچک‌تر است.

وی با بیان اینکه این پرنده جز اردک‌های روی آبچر به حساب می‌آید، افزود: رنگ پر و بال پرنده نر سفید و منقار کوچکش مانند منقار غازها کوچک و ظریف است تا آنجا که این پرنده را شبیه به یک غاز کوچک نشان می‌دهد.

قپانچی پور اظهار داشت: زیستگاه این گونه در کنار دریاچه‌ها، باتلاق‌ها، منابع آب‌های شیرین، زمین‌های کشت برنج، جالیزها و کنار حوضچه‌های تشکیل شده از آب باران دیده می‌شود و در نزدیکی آب در نیزارها و درون سوراخ تنه درختان آشیانه می‌سازد.

استان خوزستان با توجه به زیستگاه‌های متنوع دارای تنوع زیستی غنی است و بر اساس گزارش کمیته ثبت پرندگان ایران این استان با ثبت ۳۸۸ گونه پرنده شامل بیشترین تنوع گونه‌های پرندگان در کشور است.

کد خبر 5102895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • دانیال IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      0 0
      علـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی عالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی بود