۴ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۴۸

مدیرعامل آبفای کرمانشاه:

ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه نیازمند ۱۸۰۰میلیارد تومان اعتبار است

ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه نیازمند ۱۸۰۰میلیارد تومان اعتبار است

کرمانشاه- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه نیازمند ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاکاوند در نشست خبری که بعد از ظهر امروز در سالن جلسات شرکت آبفای استان برگزار شد با بیان اینکه کرمانشاه تنها مرکز استانی در کشور است که مشکلات عدیده ای در بخش فاضلاب دارد، اظهار کرد: از هزار و ۲۶۰ کیلومتر طول شبکه این شهر، تنها ۸۵۰ کیلومتر معادل ۶۰ درصد از شبکه و خطوط انتقال نوسازی شده است.

وی به طراحی سه مدول برای تصفیه فاضلاب جمعیت یک میلیونی شهر کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر یک مدول با ظرفیت جمعیت ۳۰۰ هزار نفری فاضلاب این شهر را تصفیه می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: بر اساس برآوردها پروژه تکمیل ۲ مدول باقی مانده و شبکه و خطوط انتقال فاضلاب نیازمند هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که متأسفانه سال گذشته تنها سه میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شد.

کاکاوند میزان اعتبار اختصاص یافته به این پروژه در سال جاری را ۲۵ میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: این میزان اعتبارات تخصیصی جوابگوی نیاز بخش فاضلاب کرمانشاه نیست، لذا انتظار رایزنی و حمایت نمایندگان این شهر در مجلس شورای اسلامی برای تخصیص اعتبارات بیشتر را داریم.

وی تصریح کرد: تلاش داریم طی یک برنامه سه ساله مشکل فاضلاب این شهر را به شرط تأمین اعتبارات مورد نیاز رفع کنیم که در این جهت پیگیر جذب منابع ملی، استانی و حتی اخذ وام از بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی هستیم.

افزایش ۶۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب شُرب شهر کرمانشاه

وی به آب شُرب شهر کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: قرار بود طرح تأمین بلند مدت آب شُرب این شهر از سد گاوشان سال ۹۴ به بهره برداری برسد، اما متأسفانه هنوز این طرح به دلیلی از جمله کمبود اعتبارات به بهر برداری نرسیده و طی این چند سال نیز اقدام خاصی برای رفع تنش کم آبی شهر کرمانشاه انجام نشده است.

مدیر عامل آبفای استان کرمانشاه گفت: امسال جهت کاهش تنش کم آبی اقدام به شناسایی و وارد مدار ساختن ۲۱ حلقه چاه از مدار خارج شده، حفر ۱۰ حلقه چاه جدید و نیز لایروبی تصفیه خانه شهر کردیم.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در مجموع ۶۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب شُرب شهر کرمانشاه افزوده شد، اما با این وجود هنوز ۹۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

کاکاوند با بیان اینکه ظرفیت مخازن آب این شهر جوابگوی نصف جمعیت کرمانشاه است، افزود: ظرفیت مورد نیاز مخازن برای شهر کرمانشاه ۲۵۰ هزار متر مکعب است در حالی که هم اکنون ۱۳۰ هزار متر مکعب از ظرفیت مخازن تکمیل است.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل کمبود آب شُرب در کلانشهر کرمانشاه، فرسودگی شبکه آبرسانی است که موجب هدر رفت آب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه به میزان مصرف آب نیز اشاره کرد و افزود: میزان مصرف آب شُرب در شهر کرمانشاه در حالت عادی چهار هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه و در برخی روزهای گرم سال ۶ هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه است.

کاکاوند تصریح کرد: هم اکنون میزان تولید آب در شهر کرمانشاه سه هزار و ۲۵۰ لیتر در ثانیه است که با کسری ۹۵۰ لیتر در ثانیه مواجه هستیم.

هر سال ۱۰۰ روستای استان تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار می‌گیرند

وی به سامانه یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در اواخر سال گذشته اشاره کرد و افزود: این یکپارچه سازی بزرگ‌ترین کوپک سازی دولت در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ مورد تاکید مقام معظم رهبری بود که خوشبختانه علی رغم تمام مشکلات از جمله شیوع ویروس کرونا و مسائل مالی، در استان کرمانشاه با کمترین مشکلی انجام شد.

کاکاوند با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی قبل از انجام این یکپارچه سازی حتی یک تانکر آب برای آبرسانی سیار به روستاها نداشت، افزود: تا قبل از یکپارچه سازی به ۲۰ هزار نفر از روستاییان آبرسانی سیار می‌شد و هم اکنون به ۱۲۰ روستای استان معادل حدود جمعیت ۱۲ هزار نفری به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

وی گفت: در برنامه داریم هر سال ۱۰۰ روستای استان را تحت پوشش شبکه آبرسانی دائم قرار دهیم، که از ابتدای سال تا کنون ۸۲ روستا به شبکه آبرسانی وصل و مابقی روستاها طی ایام دهه مبارک فجر به شبکه آبرسانی متصل خواهند شد.

اضافه شدن هزار و ۵۰۰ مشترک جدید آب، تعویض ۴۷ الکتروپمپ، ترانس و تابلو برق، بهسازی ۱۷ دهنه چشمه و لایروبی و بهسازی یک رشته قنات، اضافه شدن ۶۴ باب مخزن به حجم هزار و ۸۰۰ متر مکعب و اجرای ۱۷۳ کیلومتر شبکه و خط انتقال آب از جمله اقدامات این شرکت در بخش روستایی از ابتدای سال جاری تا کنون بود که کاکاوند به آنها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۸۳ درصد از جمعیت روستاها تحت پوشش خدمات شرکت آبفا قرار دارند، گفت: متأسفانه در کشور کار خاصی در بخش فاضلاب روستایی انجام نشده و حتی ردیف اعتباری هم ندارد و در استان کرمانشاه نیز تنها سه روستا شبکه فاضلاب دارند که این شبکه‌ها هم به طور کامل تکمیل نشده است.

رایگان شدن آب مصرفی ۱۴ درصد از مشترکین خانگی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه به مصوبه هیئت وزیران برای رایگان شدن آب و برق مشترکان کم مصرف بخش خانگی اشاره کرد و گفت: این طرح در استان کرمانشاه از ابتدای دی ماه اجرایی شده و در حال حاضر شامل حدود ۱۴ درصد از مشترکان شرکت می‌شود.

کاکاوند با بیان اینکه یکی از اهداف این طرح مدیریت و کاهش مصرف آب و برق است، افزود: پیش بینی می‌شود مشترکین مشمول این طرح به ۲۰ درصد افزایش یابند.

وی به مطالبات ۷۰ میلیارد تومانی این شرکت از مشترکین خود اشاره کرد و افزود: از این میزان ۴۰ میلیارد تومان در بخش اداری و ۳۰ میلیارد در بخش خانگی طلب داریم.

کد خبر 5104010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha