۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۱۱

مدیرعامل آبفای کرمانشاه مطرح کرد؛

افتتاح و یا کلنگ‌زنی آبرسانی به ۲۸۷ روستای کرمانشاه طی دهه فجر

 افتتاح و یا کلنگ‌زنی آبرسانی به ۲۸۷ روستای کرمانشاه طی دهه فجر

کرمانشاه- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: طی دهه مبارک فجر طرح آبرسانی به ۲۸۷ روستا با اعتبار ۲۷۳ میلیارد تومان در این استان افتتاح و یا کلنگ‌زنی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاکاوند بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به پروژه‌های آبرسانی استان کرمانشاه، اظهار کرد: طی دهه مبارک فجر سال جاری طرح آبرسانی به ۱۲۲ روستا با اعتبار ۹۳ میلیارد تومان افتتاح و ۱۶۵ روستا با اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی ۳۴۵ نفر به صورت مستقیم و ۹۴ نفر به صورت غیر مستقیم، افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیتی بالغ بر ۷۶ هزار نفر از آب شُرب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه طی سال جاری ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب روستایی اختصاص یافته است، تصریح کرد: طرح‌های کلنگ‌زنی آبرسانی روستایی این استان تا پایان خرداد سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

کاکاوند با اشاره به مشکلات عمده کرمانشاه در حوزه آب و فاضلاب خصوصاً در حوزه آب روستایی، گفت: ۴۶۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۷۰ هزار نفر در این استان طی تابستان گذشته با تنش آبی مواجه بودند که با اجرای برنامه‌های آبرسانی و بکارگیری اعتبارات از محل اعتبارات استانی، ملی، محرومیت زدایی و نیز بکار گیری ظرفیت خیرین این تنش با کمترین مشکل پشت سر گذاشته شد.

وی به حوزه آب شهری این استان نیز اشاره کرد و گفت: طی دهه مبارک فجر پکیج تصفیه خانه آب شهر تازه آباد و نیز آزمایشگاه آب در شهرستان‌های دالاهو و هرسین افتتاح می‌شود.

کلنگ‌زنی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه تا یک ماه دیگر

کاکاوند با اشاره طراحی سه مدول برای جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه، ادامه داد: حداکثر تا اوایل اسفندماه سال جاری مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه با ظرفیت ۳۳۰ هزار نفر جمعیت کلنگ‌زنی می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه تعدادی تصفیه خانه نیمه کاره وجود دارد، بیان کرد: از این تعداد، به شرط تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌توان ۵ تصفیه خانه در شهرهای روانسر، جوانرود، تازه‌آباد، کرندغرب و سرمست را طی سال آینده افتتاح کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه به اعتبارات اختصاص یافته در سال جاری اشاره کرد و گفت: تاکنون یک هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان اعتبارات مصوب به آب و فاضلاب استان کرمانشاه اختصاص یافته که نشان از یک جهش بی سابقه دارد، همچنین به دلیل اینکه برخی از اعتبارات هنوز ابلاغ نشده امیدواریم این رقم به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

کاکاوند تصریح کرد: از این مبلغ اعتبار مصوب تا به امروز ۸۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۸ درصد آن تخصیص داده شده که در این حوزه یکی از دستگاه‌های پیشرو هستیم.

به گفته وی، میزان اعتبار تخصیص یافته استان کرمانشاه طی سال گذشته تنها ۱۰۴ میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب بخش شهری و روستای بوده است.

پیشرفت طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه تنها ۶۵ درصد است

کاکاوند به طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه از سد گاوشان نیز اشاره کرد و گفت: متولی این کار آب منطقه‌ای است، اما با وجود قول افتتاح آن در سال گذشته به دلایل مختلف این طرح هنوز تکمیل نشده است.

وی میانگین پیشرفت این طرح آبرسانی را ۶۵ درصد اعلام و تصریح کرد: اگر حفر چاه در شهر کرمانشاه انجام نمی‌شد یقیناً این شهر طی تابستان گذشته با تنش آبی جدی مواجه می‌شد.

کاکاوند به وارد مدار کردن خط اضطرار طرح آبرسانی از سد گاوشان به شهر کرمانشاه طی تابستان گذشته اشاره کرد و تاکید کرد: متأسفانه با وارد مدار کردن این خط، شکستگی‌ها و مشکلاتی در ۴۵ کیلومتر از مسیر خطوط انتقال آب به وجود آمد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه فرسودگی شبکه و خطوط انتقال آب شُرب این شهر را یکی از اساسی‌ترین مشکلات بخش آب شهری دانست و افزود: یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در این شهر وجود دارد که از این رقم، ۳۰۰ کیلومتر ان بیش از ۵۰ سال و ۷۰۰ کیلومتر آن بین ۲۰ تا ۵۰ سال عمر دارد.

وی دلیل این شکستگی‌های مکرر خطوط انتقال آب شهر کرمانشاه را همین فرسودگی‌ها اعلام و تاکید کرد: باید برخی از این مسیرهای خطوط انتقال دربافت قدیمی شهر عوض شود.

کاکاوند با بیان اینکه هر ساله به صورت میانگین یک میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح و توسعه شبکه‌ها و خطوط انتقال آب به کرمانشاه اختصاص می‌یافت، ادامه داد: امسال برای این امر ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تاکنون پیمانکار برای چند منطقه تعیین و منتظر کسب مجوز شهرداری هستیم که در صورت کسب مجوز، طی سه ماه این عملیات به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه بودجه حوزه آب و فاضلاب استان کرمانشاه هم اکنون در کمیسیون تلفیق قرار دارد، از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که پیگیری‌های لازم را خصوصن در حوزه فاضلاب به انجام برسانند.

کد خبر 5409767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha