۸ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶

محمدرضا سنگری، شاعر و نویسنده در شیراز:

رفتار پیامبر با فاطمه زهرا (س) نمونه‌‎ بارز تربیتی است

رفتار پیامبر با فاطمه زهرا (س) نمونه‌‎ بارز تربیتی است

شیراز- محمدرضا سنگری، شاعر و نویسنده و عاشوراپژوه گفت: رفتار پیامبر با فاطمه زهرا (س)، نمونه‌‎ بارز تربیتی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هم‌زمان با دهه فاطمیه و شهادت بانو حضرت زهرا (س)، نشست مجازی با حضور محمدرضا سنگری، پژوهشگر، نویسنده و شاعر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.

این نشست ویژه مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، مربیان مسؤول، کارشناسان و کارکنان دفتر استان برگزار شد و روابط پنج‌گانه‌ حضرت زهرا رابطه با خانواده و جامعه، رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با آفرینش و رابطه با تاریخ، محورهای این نشست را تشکیل می‌داد.

محمدرضا سنگری با اشاره به دارا بودن دست کم ۱۲ شبکه ارتباطی در زندگی حضرت زهرا به ۵ شبکه ارتباطی در زندگی ایشان اشاره کرد. به گفته‌ او: وقتی مردترین مرد جهان، امام زمان علیه‌السلام، حضرت زهرا را الگوی خود می‌داند، ما هم که در عصر آخرالزمان زندگی می‌کنیم باید این الگو را بهتر بشناسیم و بشناسانیم.

این پژوهشگر ضمن اشاره به روایاتی از زندگی حضرت زهرا (س)، ارتباط حسنه‌ ایشان با پدر، همسر و فرزندان را اسوه و الگویی برای خانواده‌ها دانست و گفت: در خانه‌ی حضرت زهرا هر چه صدا می‌شنوی زیبایی است؛ خانه‌ای که فرشتگان در آن رفت و آمد می‌کنند؛ پس زیباترین واژه‌ها را به اعضای خانواده تقدیم کنید. ارتباط کلامی زیبا ایجاد کنید و با دوری از پرخاش و صدای بلند و بی‌احترامی، به عدم شکل‌گیری و گسست خانوادگی و ایجاد حفره‌های عمیق ارتباطی کمک کنید.

این عاشورا پژوه با اشاره به ابیات و لالایی‌هایی که حضرت زهرا برای فرزندانشان می‌خواندند گفت: این لالایی‌ها و ابیات درس زندگی است و تأثیر عمیق روحی بر کودک می‌گذارد؛ مادران با لالایی مفاهیم مورد نیاز کودک برای زندگی آینده را به او می‌آموزند. لالایی‌هایی که به ما می‌گویند: به خاطر داشته‌هایت شکر گذار باش و به نداشته‌هایت فکر نکن، هر آن کس که پرخاشگر و اخم بر چهره دارد را به دوستی انتخاب نکن و نعمت‌هایی که خدا در اختیارت گذاشته را مرور کن و شکرگذار باش.

سخاوتمندی، بازی با فرزندان، منظم بودن، سرودن شعر، تدریس و آموزش به بانوان، قناعت و فعالیت‌های اجتماعی از دیگر خصوصیاتی بود که سنگری برای بانو حضرت فاطمه (س) برشمرد و دیگران را به داشتن این خصایص توصیه کرد.

این شاعر ادبیات آئینی و عاشورایی، در بخشی از سخنانش به ارتباط پیامبر و حضرت زهرا (س) اشاره کرد و محبت‌ورزی رسول خدا به دخترش را نمونه‌ی بارز تربیتی برای خانواده‌ها و به خصوص پدران عنوان کرد که در صورت عمل به آن و ایجاد سیرابی عاطفی برای فرزندان، بسیاری از گسست‌های عاطفی و مشکلات اخلاقی در آینده کاهش خواهش یافت.

سنگری خانواده‌ها را به داشتن و ترویج سبک زندگی فاطمی تشویق کرد و گفت: با تمسک به حضرت زهرا و الگو قرار دادن شیوه‌های رفتاری، اخلاقی و تربیتی ایشان، می‌توان به داشتن خانواده و جامعه‌ای با نشاط، سالم و سرزنده، امیدوار بود.

کد خبر 5106773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha