۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۳۸

واکسن ایرانی در بــرابــر ویروس خارجی

واکسن ایرانی در بــرابــر ویروس خارجی

نخستین واکسن کرونا که از سوی محققان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تولید شده، وارد مرحله تست انسانی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح نو نوشت: نهم دی‌ماه یکبار دیگر در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران به سربلندی و افتخار ثبت شد. دیروز نه تنها میلیون‌ها ایرانی که جهانیان تست انسانی واکسن کرونایی که توسط جوانان دانشمند کشورمان تولید شده است را به نظاره نشستند. گام بلندی که در شرایط تحریم کشور برداشته شد تا تمام دولت‌ها و قدرت‌هایی که سعی دارند شرایط زندگی برای مردم ایران را دشوار کنند، حیران از این دستاورد بزرگ باشند. دیروز نخستین واکسن ایرانی کرونا در فاز نخست مطالعات بالینی آزمایش شد. این واکسن از سوی محققان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در دست تهیه بود. نکته جالب دیگر در این رویداد بزرگ علمی و پزشکی کشور این بود که خانم طیبه مخبر، فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نخستین ایرانی‌ای بود که این واکسن روی وی تست شد. همچنین آقای علی عسکری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز دومین فردی بود که این واکسن برای او تزریق شد. صبح دیروز رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در توییترش نوشت: «لحظه تاریخی تزریق انسانی فاز یک مطالعات بالینی واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام (ره): «نفر اول فرزند دکتر مخبر» آقای حجت نیکی‌ملکی در ادامه نوشته خود تاکید کرد: «با اعتماد به دانشمندان و مدیران جهادی ایران اسلامی، به یاری خدا و مدد از حضرت زهرا (س) و استعانت از روح بلند حاج قاسم سلیمانی عزیز.»

مراسم تست انسانی نخستین واکسن کرونای ایرانی روز گذشته مهمانان زیادی داشت. رسانه‌های مختلفی نیز به صورت زنده مراسم را پوشش دادند. در این مراسم وزیر بهداشت و درمان، معاون علمی ریاست جمهوری، تعداد زیادی از پزشکان و کادر درمانی کشور چون خانم دکتر مینو محرز، دکتر پیام طبرسی و نیز محققان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) حضور داشتند.
طیبه مخبر، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نخستین داوطلب دریافت واکسن کرونای ایرانی بود که درباره این اقدام اظهار داشت: «امیدوارم این فرآیند علمی به نتیجه برسد، من هم مثل بقیه مردم هستم.» او درباره احساس خود از بابت دریافت واکسن نیز گفت: «خوشحالم، ولی نه فقط از اینکه به‌عنوان اولین نفر واکسن را تزریق می‌کنم، از اینکه این فرآیند علمی به خوبی در کشور پیش رفته است، خوشحال هستم. امیدوارم نتیجه این جریان سلامتی مردم باشد.»
دکتر علی عسکری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام| (ره) هم که به‌عنوان داوطلب دوم واکسن کرونای ایرانی تولیدی ستاد اجرایی را تزریق کرد، گفت: خودم پزشک هستم و نگران نبودم. این واکسن کاملاً ایمن است، در مراحل بعدی این موضوع ثابت خواهد شد. از ابتدا در جریان تولید واکسن بودم و یکی از ایمن‌ترین واکسن‌های موجود است.

مسیرهای ۶‌گانه در راه تولید واکسن
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم روز گذشته اطلاعات و اخبار جدیدی درباره فاز مطالعه انسانی واکسن کرونا ارائه کرد. آقای محمد مخبر در این باره اظهار داشت: علاوه بر این واکسن، ۶‌مسیر دیگر را برای تولید واکسن کرونا دنبال می‌کنیم و این آمادگی را داریم که تا دو هفته آینده ماهانه ۵/۱‌ میلیون دوز واکسن کرونا تولید کنیم. وی ادامه داد: تجهیزات لازم برای تولید واکسن کرونا در ایران وارد کشور شده است و با حمایت وزارت بهداشت و دانشمندان با غیرت و شجاع کشور می‌توانیم به مرز تولید ۱۲‌ میلیون واکسن کرونا در آینده نزدیک دست پیدا کنیم.
مخبر گفت: تولید واکسن کرونا در ایران محصول یک کارگروهی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشمندان شجاع کشور با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و یک کار بی‌نظیر است که در تاریخ کشور ماندگار می‌شود.
مخبر افزود: اگر یک چنین همکاری گروهی نبود هرگز به چنین دستاورد بزرگی نمی‌رسیدیم.

محمد مخبر: تولید واکسن کرونا در ایران محصول یک کارگروهی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشمندان شجاع کشور با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و یک کار بی‌نظیر است که در تاریخ کشور ماندگار می‌شود


البته ستاد اجرایی فرمام امام (ره) از روزهای نخست شروع شیوع کرونا در ایران در کنار وزارت بهداشت بوده است. اولین جلسه همکاری را شب انتخابات مجلس داشتیم و من به آقای نمکی اعلام کردم که هر کمکی لازم است ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خدمت وزارت بهداشت است. وی ادامه داد: در روزهای اول شیوع این بیماری مشکلات زیادی داشتیم و حتی تأمین وسایل ضدعفونی یا ونتیلاتور در کشور مشکل بود اما امروز نه تنها این مشکلات را نداریم بلکه در این مدت توانستیم هر دارویی که کمترین احتمال را در بهبود بیماری کووید ۱۹ داشته در مدت دو تا سه هفته در کشور به تولید برسانیم و نگذاشتیم کشور دچار مشکل شود.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: اکنون نیز با همت و تلاش ۲۴ ساعته دانشمندان ایرانی و حمایت و دلگرمی خانم دکتر محرز توانستیم اولین واکسن کرونا را در ایران تولید کنیم و با تمام توان برای توسعه این مسیر گام برمی‌داریم.

واکسن ایرانی کرونا از نوع ویروس غیرفعال است
سخنگوی سازمان غذا و دارو روز گذشته درباره خصوصیات واکسن ایرانی کرونا گفت: واکسن ایرانی کرونا که وارد فاز اول مطالعه انسانی شد از نوع ویروس غیرفعال است و ترکیبات آلومینیم هم همراه دارد. آقای کیانوش جهانپور در ادامه افزود: واکسن کرونای ایرانی هنوز تولید نهایی نشده است. مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کند و فاز اول مطالعه انسانی آن آغاز شد. این به معنای رونمایی از واکسن کرونا نیست بلکه شروع فاز اول مطالعه انسانی است. این واکسن از نوع ویروس غیرفعال شده کرونا یا Inactivated coronavirus که ترکیبات آلومینیوم هم همراه دارد. وی ادامه داد: تولید نهایی این واکسن به تأیید سازمان بهداشت جهانی نیازی ندارد. هر وقت قرار شد تولید برای صادرات داشته باشیم می‌توانیم برای اخذ مجوزهای بین‌المللی هم اقدام کنیم.
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: کارآزمایی های بالینی واکسن با مجوز کمیته اخلاق انجام می‌شود. علاوه بر واکسن کرونا که امروز وارد فاز مطالعه انسانی شد، پروژه‌های دیگری نیز برای تولید واکسن وجود دارد. برای بقیه واکسن‌های کرونا هم وزیر بهداشت حتماً روز اول کارآزمایی بالینی برای سرکشی و روحیه دادن به تیم تحقیق خواهد رفت. این اولین مراسم شروع فاز مطالعات انسانی بود اما آخرین آن نخواهد بود.
وی ادامه داد: تست انسانی حداقل یک واکسن دیگر هم به‌زودی با مجوز کمیته اخلاق شروع می‌شود. هروقت این واکسن تأیید نهایی شود ظرفیت تولید انبوه آماده است. مهم تأیید کارآزمایی بالینی است و اگر تأیید نهایی انجام شود در سال ۱۴۰۰ قابلیت تولید حداقل ۸۰ تا ۱۰۰‌ میلیون دوز واکسن را تا آخر سال داریم ولی قبل از آن باید همه مراحل کارآزمایی بالینی تأیید شده باشد.
جهانپور گفت: فعلاً مرحله اول مطالعات انسانی شروع شده و تا ۴۵ روز آینده هم احتمالاً ادامه دارد. بعد از آن نوبت فاز دوم مطالعه انسانی است و بعد از آن فاز سوم مطالعه انسانی انجام می‌شود. تا میانه فاز سوم کارآزمایی بالینی انسانی حتی مجوز تولید اضطراری را هم در بهترین شرایط کسی نمی‌تواند صادر کند بنابراین فعلاً نمی‌توان گفت واکسن کرونا تولید و تأیید شده است. وی در پاسخ به این پرسش که بعد از تولید واکسن کرونا این واکسن برای تولید و استفاده نیازمند مجوز سازمان بهداشت جهانی هست یا نه گفت: ممکن است مستندات برای سازمان بهداشت جهانی ارسال شود اما برای استفاده در کشور نیازی به مجوزWHO نیست و همه چیز با مجوز سازمان غذا و داروی ایران انجام می‌شود. هر وقت قرار شد تولید برای صادرات داشته باشیم تولیدکننده می‌تواند برای مجوزهای بین‌المللی از سازمان بهداشت جهانی هم اقدامات بیشتری را انجام دهد.

کد خبر 5107853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مازندران IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 2
      دردود بر دانشمندان ایرانی ،افتخار میکنم به دانشمندان عزیز ایرانی
    • احمد IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 2
      درود سلام به شرفتان ای دانشمندان عزیز ایران اسلامی که چشم منافقین داخلی و خارجی کور شد با این کار بزرگتان امیدوارم همیشه به یاری خداوند پیروز باشید