۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۴۶

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

راهبرد مقاومت یک راهبرد تهاجمی در مقابله با نظام سلطه است

راهبرد مقاومت یک راهبرد تهاجمی در مقابله با نظام سلطه است

استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه راهبرد جبهه مقاومت در دوران مقام معظم رهبری امتداد اجتماعی پیدا کرد گفت: راهبرد مقاومت یک راهبرد تهاجمی در مقابله با نظام سلطه است.

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: باور ما این است که برخی از انسان‌ها ذخیره الهی هستند تا با ظهور آنها در برهه‌های حساس تاریخی بتوانند حرکت جریان حق را تقویت کرده و بر قوام و قوت آن اضافه کنند.

وی افزود: بی تردید شهید سلیمانی از آن ذخیره الهی بود که خداوند متعال او را در حساس‌ترین شرایط جریان حق به لحاظ تاریخی ظاهر ساخت.

این استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تأکید کرد: مهمترین شاخصه شرایط امروز این است که جریان حق بعد از یک دوره طولانی مدت تاریخی که همواره در حال مبارزه با جریان باطل بوده، توانسته است در کسوت یک ساختار تحت عنوان نظام جمهوری اسلامی عینیت پیدا کند.

وی تصریح کرد: همین امر برای جریان باطل که نماد امروزی آن نظام سلطه و استکبار و در رأس آن ساختار حکومتی آمریکا است بسیار سخت و گران بود لذا ظهور ساختاری جریان حق در واقع تمامی منافع آنها را در سطوح مختلف به مخاطره انداخته و به تعبیر مقام معظم رهبری نفس وجود جمهوری اسلامی یعنی آرمانها و اهداف و شعارهایی که در جمهوری اسلامی مطرح است و خلاصه می‌شود در حکومت دینی موجب شد تا یک نزاع و دشمنی بسیار عمیقی پدید بیاید.

محمدی ادامه داد: نظام سلطه بر آن است تا خود و اراده خود را در همه ابعاد بر فرهنگ‌ها و ملت‌ها تحمیل کند و پر واضح است که دراین مسیر با هر مانعی مواجه شود به تمام معنا به ستیزه گری با او خواهد پرداخت.

وی با طرح این پرسش که در چنین وضعیتی از جبهه حق و باطل چه باید کرد و راهبرد مبارزه با جبهه باطل چیست، عنوان کرد: عقلانیت دینی با اتکاء به ادبیات غنی قرآن و سیره مبارزاتی حضرات معصومین و همچنین مرور تجربه تاریخی نزاع حق و باطل در تمامی دوران‌ها راهبرد مقاومت را پیش روی جبهه مقاومت قرار می‌دهد.

راهبرد جبهه مقاومت واقعیت‌های عینی تطبیق داده شد

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی مقاومت و جهان آینده تصریح کرد: راهبرد جبهه مقاومت به درستی از سوی حضرت امام (ره) پایه گذاری شده و برآن تاکید شد و در دوران رهبری مقام معظم رهبری امتداد اجتماعی پیدا کرد و از سوی ایشان تئوریزه شد و البته با واقعیت‌های عینی هم تطبیق داده شد.

وی گفت: به جرأت می‌توان گفت که یکی از مصادیق بارز و راهبردی، کم کردن فاصله آرمانها با واقعیت‌ها در همین مسئله مقاومت تبلور پیدا کرده که توسط مقام معظم رهبری پیش برده شد.

محمدی اظهار کرد: روزگاری اگر سخن گفتن از مقاومت فقط در حد یک تئوری بود و برخی دیرباوران و سخت باوران نسبت به این مقوله تردید روا می‌داشتند و برخی روشنفکران با اتکاء به عقلانیت ابزاری وام گرفته از غرب آن را محکوم به شکست دانسته و برخی نیز همچنان می‌دادند، مقام معظم رهبری با اعتماد وصف ناپذیری نسبت به وعده‌های الهی بر کارآمدی گفتمان مقاومت، ایستادگی و مقاومت کرده و بر کارآمدی آن در تأمین منافع ملی و منافع ملت‌های آزادی خواه تاکید کردند.

وی افزود: مقام معظم رهبری صاحبان عقلانیت ابزاری و برخی روشنفکران را که به لحاظ ذهنی مستعمره غرب بوده و دائم به دنبال هزینه فایده کردن مقاومت هستند و هزینه‌های چالش را بیشتر می‌دانند مورد خطاب قرار داده و بیان می‌کنند چالش هزینه دارد ولی سازش هم هزینه خواهد داشت. حال اگر عقلانیتی همراه با منطق و اعتماد به نفس باشد هزینه‌ای کمتر از سازش خواهد داشت.

استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: نمونه بارز کارآمدی گفتمان مقاومت حضور منطقه‌ای ایران و تشکیل جبهه مقاومت در منطقه توسط سرداران مقاومت و با فرماندهی سردار قاسم سلیمانی بود.

وی بیان کرد: امروز همگان معترفند که الگوی مقاومت منطقه‌ای که توسط حاج قاسم طراحی شد یک الگوی کارآمد و موفق بود که با اتکاء به بیداری ملت‌ها، اعتماد به نفس آنها و پرهیز از تفرقه و مجتمع شدن آنها و با فرماندهی مدبرانه و عاقلانه توانست تمامی نقشه‌های جبهه باطل در منطقه را خنثی و حتی به شکست منجر کند.

محمدی تصریح کرد: این الگو توانست ثابت کند گفتمان مقاومت نه یک راهبرد دفاعی صرف و یک کنش منفعلانه برای در امان ماندن از آسیب‌های دشمن بلکه یک راهبرد تهاجمی، پیش رونده و یک کنش فعال در مقابله با آسیب‌های دشمن و مقابله با نظام سلطه است.

گفتمان مقاومت را یک پیشران در پیشبرد اهداف جبهه حق

وی اظهار کرد: امروز ما می‌توانیم گفتمان مقاومت را به عنوان یک پیشران در پیشبرد اهداف جبهه حق به شمار بیاوریم و بر آن تاکید کنیم و الگوی مقاومت منطقه‌ای این معنا را تاکید و اثبات می‌کند.

استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: این الگو می‌تواند به دلیل تحرک آفرینی، اثربخشی و مؤلفه‌های جذابی که در دل خود قرار داده برای تمامی ملت‌ها و جریان‌های آزادی خواه یک الگوی کارآمد به شمار بیاید.

وی تأکید کرد: از این جهت است که برای تمامی دلبستگان جبهه مقاومت به ویژه قشر نخبگانی آنها لازم است تا ابعاد گوناگون اندیشه مقاومت را در سه سطح گفتمان سازی، جریان سازی و شبکه سازی تبیین و تشریح کنند.

برپایی همایش «اندیشه مقاومت و آینده جهان، کنش فعال یا کنش منفعلانه» در قزوین

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی مقاومت و جهان آینده ادامه داد: با عنایت به اهمیت این موضوع و ضرورت تلاش قشر نخبگانی برای تبیین مقوله مقاومت، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و تشکل‌های انقلابی دانشگاه در نظر دارند تا همایش سه روزه‌ای را با عنوان «اندیشه مقاومت و آینده جهان، کنش فعال یا کنش منفعلانه» را برگزار کنند.

وی افزود: این برنامه از غروب روز شنبه ۱۳ دی ماه با سخنرانی آیت الله عابدینی آغاز می‌شود.

محمدی تبیین جایگاه گفتمان مقاومت به عنوان یک کنش فعال در آینده جهان و تغییر نظم کنونی حاکم بر آن، تبیین جایگاه گفتمان مقاومت در شکل گیری جبهه مقاومت با فرماندهی حاج قاسم در منطقه و اثرات آن و بررسی راهکارهای چگونگی تعمیم اندیشه مقاومت به سایر عرصه‌های مدیریتی به ویژه عرصه فرهنگ، اقتصاد و دیپلماسی با تاکید بر مسئله، مؤلفه‌ها موانع و راهکارها را از اهداف این همایش سه روزه بر شمرد.

وی در پایان یادآور شد: در این همایش سه روزه سردار غلامرضا کرمی، سید مجتبی حیدری، سردار سید باقر سادات حسینی و محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن سخنرانی خواهند کرد.

کد خبر 5111140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha