۲۱ دی ۱۳۹۹، ۹:۳۱

در برنامه کارگاه ترجمه رادیو قرآن؛

آیات سوره مبارکه الحاقه بررسی تفسیری، ادبی و لغوی می شود

آیات سوره مبارکه الحاقه بررسی تفسیری، ادبی و لغوی می شود

برنامه "کارگاه ترجمه" رادیو قرآن به بررسی تفسیری، ادبی و لغوی و مقایسه ترجمه آیات ۶ و ۷ سوره مبارکه الحاقه می پردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه "کارگاه ترجمه" با هدف بررسی تفسیری، ادبی و لغوی و مقایسه ترجمه آیات قرآن کریم که از رادیو قرآن پخش می‌شود در برنامه روز شنبه ۲۰ دی ماه ترجمه آیه ۶ سوره مبارکه الحاقه پرداخت.

آیه ششم سوره الحاقه، بیان نوع دیگری از عذاب الهی برای قومی است که قیامت و روز معاد را تکذیب کرده و به آن باور نداشته است: وَأَمَّا عَادٌ فَأُهْلِکُوا بِرِیحٍ صَرْصَرٍ عَاتِیَه
محل اختلاف اصلی در ترجمه‌ی این آیه، معنای دو واژه "صَرصَر" و " عاتِیَه" است و این که این عذاب چه کیفیتی داشته است؛ تندبودن، سرکش‌بودن، سرد بودن، پر سر و صدا بودن و مانند آن از جمله ترجمه‌هایی است که برای این دو نوع عذاب بیان شده است

کارشناسان کارگاه ترجمه می‌کوشند با دقت در این نکات به ترجمه‌ای دقیق دست یافته و آن را به مخاطب برنامه انتقال دهند.

در برنامه روز یکشنبه ۲۱ دی ماه نیز به ترجمه و تفسیر آیه ۷ سوره مبارکه الحاقه پرداخته می‌شود.

آیه هفتم سوره الحاقه، آیه‌ای طولانی، تصویری، همراه با کارکردی خوف‌انگیز برای تبیین شکل عذاب قوم عاد است. شاید در هیچ جای قرآن چنین تصویری از عذاب قوم عاد بیان نشده است: سَخَّرَهَا عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیَالٍ وَثَمَانِیَةَ أَیَّامٍ حُسُومًا فَتَرَی الْقَوْمَ فِیهَا صَرْعَی کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَه

کارشناسان برنامه کارگاه ترجمه می‌کوشند با پاسخ به این پرسش‌ها به ترجمه‌ای دقیق از آیه دست یابند و آن را به مخاطب برنامه پیشنهاد کنند.

استفاده از حرف اضافه " عَلی" بعد از مصدر " تَسخیر" به چه معناست و آیا تنها بر تسخیر بادها برای عذاب قوم اشاره دارد؟ یا بر تسلط بادها و عذابِ بر قوم نیز نشانگر است؟

معنای دقیق واژه " حُسُوم" چیست؟ آیا بر قطعیت و غیرقابل تغییر بودن دلالت دارد یا از این ماده ولی به معنای پی‌در پی بودن است؟

مخاطب کلمه " تَرَی" در آیه، آیا تمامی مخاطبان قرآن است یا تنها بر پیامبر دلالت دارد؟ واژه " صَرْعَی " به چه معناست؟ آیا با توجه به معنای لغوی و تشبیه بعد از آنان، به حالت زمین‌افتادن قوم عاد اشاره می‌کند؟ یا مقصودِ آن، حیرانی و گیجی قوم در هنگام نزول عذاب است؟

تشبیه قوم به نخل‌های توخالی چه مفهومی را دنبال می‌کند؟ آیا به قدِ بلندِ قومِ عاد و در عین حال ناتوانی آنان در برابر عذاب دلالت دارد یا به خانه‌ها و بلندای آنان اشاره می‌کند؟

کارشناسان این برنامه حجت الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی، دکتر عرفان اسلامی، دکتر طاهره سادات و حجت الاسلام و المسلمین سید علی کشفی هستند.

گفتنی است، این برنامه کاری از گروه علوم قرآنی رادیو قرآن است که به تهیه کنندگی مونا توسلی، گویندگی حسین محمدرضایی ساعت ۲۱ از رادیو قرآن پخش می‌شود.

کد خبر 5118213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha