۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵

گزارش مهر؛

مشکلات خرید مجازی کتاب/ پایتخت کتاب ایران دور از نمایشگاه

مشکلات خرید مجازی کتاب/ پایتخت کتاب ایران دور از نمایشگاه

شیراز- مشکلات فنی، خریداران نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را در پایتخت کتاب ایران« شیراز» به ستوه آورده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سامانه فروش اینترنتی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از روز گذشته (اول بهمن ماه جاری) آغاز به کار کرد ساعتی نگذشته به دلیل مشکلات فنی از دسترس خارج شد و آنگونه که دست اندرکاران نمایشگاه اعلام کرده‌اند کاربران در ساعت‌های متفاوت به این سایت مراجعه کنند.

این در حالیست که اهالی کتاب و علاقه مندان به یار مهربان در شیراز به خبرنگار مهر می‌گویند: در هر ساعت از روز که به این سامانه مراجعه می‌کنند با مشکل عدم دسترسی روبه رو می‌شوند و فرقی نمی‌کند این در چه ساعتی از روز باشد.

مهرنوش دشتی زاده، گالری دار و اهل مطالعه به خبرنگار مهر می‌گوید: ساعت‌ها در پی این هستم که بتوانم کتاب‌های مورد نظرم را تهیه کنم اما موفق به این کار نشدم.

نمایشگاه مورد نظر در دسترس نیست!

این هنرمند شیرازی، ادامه می‌دهد: هنوز ساعتی از اختلال در سایت فروش نمایشگاه کتاب تهران نگذشته که این سامانه از دسترس خارج شد و حتی به احترام مخاطب یک اطلاع رسانی هم نمی‌شود که علت این مسئله چیست؟

از سویی این انتقاد به مسئولان برگزاری نمایشگاه وارد است که با وجود فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم چرا با این شتاب به دنبال برگزاری چنین رویدادی بودند و در ازای این کار می‌توانستند با استفاده از پلتفرم‌هایی که از پیش وجود داشت حمایت و یارانه را به خرید از این فروشگاه‌های اینترنتی کتاب اختصاص دهند.

یک کتابفروش شیرازی هم به خبرنگار مهر می‌گوید: با وجود اینکه مدتهاست به دلیل شرایط کرونایی فروش اینترنتی، تلفنی و غیرحضوری مشتریان کتاب را رونق بخشیدیم این چنین کارهایی موجب می‌شود از مخاطبان کتابفروشی هایی که در این شرایط سخت اقتصادی قرار دارند کاسته شود و با وجود فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم چنین اقدام‌های ناپخته ای مخاطب را دل زده و سرخورده می‌کند.

یارانه کتاب را به ناشر یا کتابفروش بدهید

این فعال حوزه کتاب عنوان می‌کند: می‌شود این یارانه را مانند طرح‌های فصلی که آزموده شده و پاسخ داده است به کتابفروشی ها اختصاص داد و هم از این قشر زحمتکش حمایت شود و هم رونقی به کسب و کار ناشران داد.

در پیوند با این مشکلات که برای مخاطبان نمایشگاه کتاب به وجود آمده است، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به خبرنگار مهر می‌گوید: از دیروز صبح این مشکل به وجود آمده است و در تماس با تهران جویای این مورد شدیم که اعلام کردند نهایتاً تا یکی، دو ساعت دیگر این مشکل حل خواهد شد.

مهدی امیدبخش می‌افزاید: بر اساس پیگیری که کردیم عنوان شده که یک پهنای باند از وزارت ارتباطات گرفته شده است تا در یکی دو ساعت آینده مشکل حل شود.

وی در ارتباط با تسهیلات در نظر گرفته شده برای پایتخت کتاب ایران در این نمایشگاه، اظهار می‌کند: در نمایشگاه کتاب استان فارس این تسهیلات برای اصحاب فرهنگ و هنر در نظر گرفته می‌شود.

معاون فرهنگی ارشاد فارس با اعلام اینکه نمایشگاه کتاب استان فارس هم مجازی برگزار خواهد شد، در رابطه به ناشران استان فارس در رویداد کنونی، اعلام می‌کند: هنوز آماری از ناشران استان در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به ما داده نشده است.

با این حال اگر قرار باشد این مشکلات در نمایشگاه‌های مجازی کتاب ادامه داشته باشد، بسیاری ترجیح می‌دهند به شیوه حضوری کتاب مورد نیاز خود را از کتابفروشی های تهیه کنند و از تخفیف ۲۰ درصدی نمایشگاه صرف نظر کنند.

این را یک طلبه اهل کتاب به خبرنگار مهر می‌گوید و ادامه می‌دهد: حال که امکان برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب نیست و تاریخ آن هم دچار تغییر شده است بسیاری از طلاب و دانشجویان ترجیح می‌دهند کتاب مورد نیاز خود را به شیوه مرسوم تهیه کنند یا از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب که اتفاقاً آنها هم تخفیف‌های دوره‌ای دارند، تهیه کنند.

مصطفوی با بیان اینکه اغلب کتاب را از پلتفرم‌های اینترنتی تهیه می‌کند، می‌گوید: بسیاری از این فروشگاه‌ها به راحتی امکان جستجوی کتاب دارند و اغلب هم بر اساس سقفی که تعیین کرده‌اند کتاب را با هزینه خودشان ارسال می‌کنند.

از سویی بسیاری از آنها که اهل کتاب هستند با وجود کتاب‌های الکترونیکی ترجیح می‌دهند حال که طبیعت به دلیل کاهش درخت دستخوش نگرانی‌هایی شده است ضمن حمایت از قطع نشدن درخت برای تهیه کاغذ، کتاب را روی تلفن همراه، تبلت، رایانه و… مطالعه کنند و نسخه‌های شنیداری را به آسانی بشنوند.

نوستالژی کتاب و نمایشگاه حضوری

با این وجود هنوز هستند کسانی که نوستالژی کتاب چاپی و فضای پر ازدحام نمایشگاه‌های کتاب را به خرید از نمایشگاه مجازی ترجیح می‌دهند.

یکی از کاربران فضای مجازی با نام کاربری کتابدوست اظهار کرده است که با وجود مزایایی که خرید اینترنتی کتاب دارد، اما دوست دارم کاغذ کتاب را لمس کنم و با حضور در میان قفسه‌های کتاب و غرفه‌های نمایشگاه تازه‌های نشر را تک به تک ورق بزنم و از این فضا لذت ببرم، بنابر این تا روزی که دوباره نمایشگاه کتاب به شکل حضوری برگزار شود به رفتن کتابفروشی بسنده می‌کنم و نمایشگاه مجازی را ترجیح نمی‌دهم.

سال جاری و گذشته استان فارس و شیراز علیرغم اینکه به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد، از برگزاری نمایشگاه کتاب استانی محروم بوده است و با وجود قرار گرفتن در میان ۵ استان پرمخاطب طرح‌های فصلی فروش کتاب، بسیاری از کتابفروشی های این شهر و استان با توسل به روش‌های نوین فروش ادامه حیات می‌دهند.

سایت فروش نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حال ارتقا فنی است

این در حالیست که در اطلاعیه شماره ۲۵ روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، اعلام شد که ضمن عذرخواهی از بازدیدکنندگان و خریداران محترم، سایت فروش نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حال ارتقا فنی است و تا ساعاتی دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

به منظور رفع مشکلات فنی سایت فروش نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ساعاتی دیگر در دسترس خواهد بود.

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتاب‌ها به صورت رایگان ارسال می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب از اول تا ششم بهمن ماه به سامانه tehranbookfair.ir مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، ساعت بازدید و خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به صورت ۲۴ ساعته است و کتاب‌های ناشران داخلی با تخفیف ۲۰ درصدی و کتاب‌های ناشران خارجی با تخفیف ۵۰ درصدی ارائه می‌شود.

کد خبر 5127306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • اسماعیل زیرک IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      9 0
      جدا از مشکل فنی که موجب عدم دسترسی سایت شده، قبل و بعد از عدم دسترسی، بیشتر کتابهایی که انتخاب میکنم اعمال تخفیف میشه اما بجای گزینه افزودن به سبد خرید عنوان امکان خرید وجود ندارد می نویسه، الان دچار سردرگمی شدم که این کتاب موجود نیست و یا اینکه بخاطر مشکل فنی سایت هست که این پیام رو میده. الان کارم
    • سعید IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      4 0
      پول مارو ک خوردن سفارشم ثبت نکردن! سایت پیام داده دوباره پرداخت کن !!! اخه نمیتونید برگزار نکنید دیگه، این چه وضعشه
    • رضا IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      3 0
      سلام چرا برای خیلی از کتاب‌ها امکان خرید وجود ندارد. این طور نوشته!
    • MH IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      0 0
      بنده ساعت سه صبح هم نمیتونم کتاب بخرم!!! بین المللی رو خوب اومدی!!؟!
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      2 0
      هدفشون از گذاشتن کتاب هایی که امکان خرید ندارن چی میتونسته باشه؟؟ :'))))
    • مهدیه IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      0 0
      من سه تا کتاب خریداری کردم ولی دوتاشو ارسال کردن این یعنی چییییییی
      • حسین IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
        0 0
        هر انتشارات خودش کتاب رو ارسال میکنه و برای منم همین مشکل ایجاد شده کتابهای خریداری شده از انتشارات کتاب آوا در 8 بهمن به دستم رسیده ولی کتاب های انتشارات مجد تا امروز به پست تحویل داده نشده هنوز
    • مهدی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      0 0
      برای من هم از دو کتاب فقط يکی ارسال شده
    • vahid AE ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      درود بر دوستان خوب من چندین بار خرید کتاب بصورت آنلاین داشتم بعضی سایتها شرایط خوبی برای فروش کتاب دارند از جمله تعداد بیشتر خرید =تخفیف بیشتر و خرید مبلغی خاص ارسال رایگان برای شما. ولی دلایلی که افراد از خرید کتاب امتناع می کنند رفتاری هست که بعضی از کتابفروشی های انلاین با مستری دارند. من چند