۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸

مدیر انتشارات خیلی سبز:

رشد فروش آنلاین کتاب نشان‌دهنده تغییر پارادایم‌ها است

رشد فروش آنلاین کتاب نشان‌دهنده تغییر پارادایم‌ها است

ابوذر نصری گفت: آمارها نشان می‌دهد طی یکسال گذشته فروش آنلاین کتاب رشد زیادی داشته است و همه این‌ موارد نوعی تغییر پارادایم‌ است که در این تغییر ناشران و ذهنیت‌های سنتی عقب می‌مانند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوذر نصری مدیر انتشارات خیلی سبز با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را باید از چند زاویه بررسی کرد، گفت: اوضاع و احوال نشر طی یکسال گذشته خوب نبوده است و نمایشگاه کتاب تهران به عنوان نقطه تمرکز برای همه ناشران فرصتی برای تازه شدن دیدارها بود و از نظر تأمین مالی نیز فرصت خیلی خوبی بود که امسال از دست رفت و امیدواریم بتوانیم به شکل آنلاین حداقل این خلاء‌ها را احیا کنیم.

وی افزود: البته شاید بشود سهم کوچکی از فروش سال‌های گذشته را کسب کنیم البته امیدواریم بتوانیم ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش را احیا کنیم و توقع بیشتر از این هم نباید داشت.

نصری با بیان اینکه برخی بر این تصورند که نمایشگاه آنلاین جای نمایشگاه فیزیکی را می‌گیرد، عنوان کرد: معتقدم که این ذهنیت درست نیست ولی باید به سمت فروش آنلاین و مجازی برویم تا بتوانیم درصدهای خود از فروش سال‌های گذشته را افزایش دهیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود درباره لزوم توجه به فضای مجازی بخصوص در حوزه نشر توضیح داد: کرونا از این حیث که رنگ زندگی را برای ما تغییر کرده است اهمیت دارد زیرا بسیاری از افراد تصور هم نمی‌کردند که بتوانند از داخل خانه کار کنند و دورکاری داشته باشند ولی شاهد هستیم که خیلی از شرکت‌های دنیا به صورت ۱۰۰ درصد دورکار شده‌اند و اتفاق خاصی هم برای آن‌ها نیفتاده و فروش آنلاین هم رشد زیادی داشته است.

نصری با اشاره به افزایش فروش آنلاین کتاب در یک‌سال گذشته نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد که فروش آنلاین کتاب رشد زیادی در این مدت داشته است و همه این موارد نوعی تغییر پارادایم‌ها است که در این تغییر ناشران و ذهنیت‌های سنتی عقب می‌مانند ولی فرصت‌های زیاد و پنجره‌های جدید در حال باز شدن است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد فروش سایت آمازون کتاب الکترونیک است در حالی که این درصد در ایران زیر ۵ درصد است و حدود ۲ درصد است و در دوران کرونا حداکثر به ۵ درصد رسیده و این نشان می‌دهد که ما با میانگین دنیا حدود ۴۵ درصد اختلاف داریم و مردم ما کتاب الکترونیک خریداری نمی‌کنند و نمی‌خوانند.

نصری با بیان اینکه می‌شود بر روی این موضوع کار کرد، گفت: به طور طبیعی کرونا موجب می‌شود این سهم‌ها افزایش پیدا کند و ناشران و خریداران نیز با تکنولوژی آشتی کنند و خرید و فروش آنلاین نیز ارتقا پیدا کند.

ابوذر نصری در پایان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب بسیار محدود است، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در علاقه‌مندکردن مردم به کتابخوانی دارند اما تعرفه تبلیغات کتاب نسبت به سایر کالاها بسیار بالا است و الان تعرفه تبلیغ کتاب با پفک و نوشابه یکسان است در حالی که نباید اینگونه باشد و اگر می‌خواهیم مردم بیشتر کتاب بخوانند چرا نباید امتیازی برای ناشران عمومی و کودک و نوجوان و سایر حوزه‌های دیگر درنظر گرفت تا کتاب‌هایشان را معرفی کنند.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا ششم بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

کد خبر 5128617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha