۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۳۸

قالیباف اصل:

وزیر اقتصاد بیش از فعالان بازار دلش برای بورس می‌تپد

وزیر اقتصاد بیش از فعالان بازار دلش برای بورس می‌تپد

رئیس مستعفی سازمان بورس با بیان اینکه وزیر اقتصاد بیش از فعالان بازار سرمایه دلش برای بورس می‌تپد، گفت: مردادماه امسال ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قالیباف اصل بعدازظهر امروز در مراسم تودیع خود و معارفه رئیس جدید سازمان بورس که با حضور وزیر اقتصاد در حال برگزاری است، با تشکر از اعتماد وزیر اقتصاد به وی گفت: ایشان بیشتر از فعالین بازار سرمایه دلشان برای بورس می‌تپد.

وی گفت: ورود من به بورس با آزاد سازی سهام عدالت و عرضه صندوق‌های ETF دولتی و ورود پرحجم سرمایه گذاران جدید به بورس همزمان بود.

وی ادامه داد: به واسطه رشد نقدینگی و تورمی که تجربه شد، مردادماه امسال ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شد.

قالیباف اصل اظهار داشت: ما هیچ گاه چنین تجربه‌ای را در بازار سهام نداشتیم.

قالیباف اصل رئیس سابق سازمان بورس گفت: انتشار اوراق بدون ضمانت بانکی در سال گذشته جمعاً هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز از امور مهمی بود که پیگیری شد و با وجود اینکه در سال گذشته جمعاً ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت‌ها بود، این رقم در ۱۰ ماهه اول سال جاری به ۶۷ هزار میلیارد تومان رسید.

قالیباف اصل تصریح کرد: طرح شرکت‌های سهامی عام پروژه نیز در دوره ریاست اینجانب پیگیری شد و در حال حاضر چند تقاضا برای تأمین مالی پروژه‌ها در سازمان بورس داریم که به نظر بنده در آینده کمک زیادی به تأمین مالی پروژه‌های تولیدی خواهد کرد.

رئیس سابق سازمان بورس تأکید کرد: ارزش صندوق‌های سرمایه گذاری در سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال به ۴۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. با توجه به تأکید برخی کارشناسان به ورود غیر مستقیم سهامداران به بورس، در ابتدای سال تنها دو میلیون نفر سهامدار یونیت‌ها بودند که امسال به ۱۰ میلیون رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد سبدگردان ها از بدو ایجاد آنها از ابتدای سال ۱۹ عدد بود اما امسال ۴۰ سبد مجوز سبدگردان از سازمان بورس گرفتند. این نشان می‌دهد سازمان بورس در این شرایط هم به دنبال توسعه نهادی بوده است.

قالیباف اصل خاطرنشان کرد: یک اقدام مهم در دوره ریاست من، تقویت صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار بود. دستورالعمل بازارگردانی سال ۸۹ ایجاد شد اما شرکت‌ها از آن استقبال نمی‌کردند. با مصوبه شهریور امسال، تمام شرکت‌ها ملزم به ایجاد سبدگردان شدند و ارزش دارایی آنها به ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است و هم اکنون نیز جای رشد دارد.

رئیس سابق سازمان بورس بیان کرد: نهادهای بازارگردان به بازار تعادل می‌دهند. در بازار گاهی سهم یک ماه در صف خرید و یا صف فروش بود اما امسال شاهد این موضوع نبودیم و سهامدار می‌توانست سهم خود را بخرد و یا بفروشد.

وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در سال جاری انجام شد، کاهش کارمزد بازار سرمایه بود. کارمزد در سال جاری حدود ۵۰ درصد کاهش یافت که ۲۰ درصد آن که سهم دولت بود به کلی حذف شد. احیای ETF ها از جمله اقدامات دیگری بود که انجام شد. این کار باعث می‌شود اطلاعات مهم در اختیار قرار گیرد و کشف قیمت بهتری در بازار سرمایه انجام شود. از اواخر بهمن، شرکت‌ها مجبورند ETF هایشان را اعلام کنند.

قالیباف اصل گفت: برخی بحث‌ها پیرامون بورس، بحث‌های بنیادی است اما متأسفانه سازمان درگیر بحث‌های روز بازار مانند شاخص و قیمت می‌شود. اینها بحث سازمان نیست و متخصصین نهاد ناظر باید به کارهای بنیادی فکر کنند.

رئیس سابق سازمان بورس در تشریح اقدامات دیگر انجام شده در دوران مسئولیتش اظهار داشت: معمولاً در دنیا سرمایه گذار واجد شرایط تعیین می‌کنند. ما نیز امسال در شرکت فرابورس، دو بازار قرمز (شرکت‌هایی که احوال خوب ندارند) و هدف (برای شرکت‌های جدید و دانش بنیان) را تعیین کردیم که قواعد آنها با بازارهای دیگر متفاوت است و امیدوارم فرابورس آن را ادامه دهد.

وی افزود: برای ورود سرمایه گذاران جدید به بازار گفتیم که سرمایه گذار جدید باید سه سطح داشته باشد. اولاً فرصت شش ماهه ای برای مطالعه به او می‌دهیم که این اقدام آماده راه اندازی است. پروژه پروفایل سرمایه گذار را نیز برنامه ریزی کردیم که این کار توسط کارگزار انجام می‌شود. به این صورت که کارگزار باید به سرمایه گذار در زمان مختلف به درستی راهنمایی کند.

قالیباف اصل گفت: آزادسازی سهام عدالت بعد از چهارده سال، احراز هویت غیرحضوری، مجامع الکترونیک نیز از دیگر اقدامات مهم در این دوره بود.

رئیس سابق سازمان بورس ادامه داد: پرداخت سود سهام از سجام نیز در این دوره عملیاتی شد که در حال حاضر این اتفاق برای صد شرکت بورسی افتاده است و مردم برای دریافت سود خود نیازی به رجوع به بانک‌ها ندارند. در حوزه فنی با هنگ‌هایی روبرو بودیم اما بازحمت همکارانمان سرعت سیستم‌ها افزایش یافت که باعث حل مشکل کندی سیستم شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تفاهم‌هایی را با معاونت اجتماعی حوزه قضائیه داشتیم که بستر عدالت تأمینی ایجاد شود که در حال حاضر فعال شده و تخلف یک الی دو پرونده به آنجا ارجاع شده است.

کد خبر 5132442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حاج مهدی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      1 0
      با سلام بنظرم وزیر امور اقتصادی و دارایی(دژپسند) دقیقاً در زمان اوج بورس، مطالبی گفت تا بورس سقوط کند لذا باید سریعاً محاکمه شود
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      1 0
      اقای قالیباف با این تعریف شما از خود و خصوصا دژپسند باید در لیست پهلوانان نامی شماها را ثبت کنند اما کاش می گفتی ملت را دعوت کردیم بعد میلیاردی جیبشان را خالی کردیم و الان هم با یک استعفا خودمان را از پاسخ دادن خلاص کردیم