۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۴۲

حمایت کمیته امداد از طرح مددجو برای توسعه دامپروری

حمایت کمیته امداد از طرح مددجو برای توسعه دامپروری

طرح خلاقانه جوان مازندرانی و راهبر شغلی کمیته امداد از طریق توسعه چندقلوزایی دام‌، موجب تحول در صنعت دامپروری مددجویان شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سجاد ابراهیمی هم اکنون راهبر شغلی کمیته امداد در شهرستان نکا در استان مازندران است. هرچند کمتر از دو سال از شروع به تحصیل وی در رشته دامپزشکی در دانشگاه نمی‌گذرد اما خلق ایده‌های کارآمد باعث شده است تا وی به عنوان راهبر شغلی در شهرستان نکا مشغول به کار شود. در حال حاضر نیز برنامه‌ای با عنوان «طرح همزمان‌سازی فحلی و چند قلوزایی» در شهرستان نکا در حال اجراست که وی مجری آن است.

این جوان خلاق با اشاره به اینکه طرح همزمان‌سازی فحلی و چند قلوزایی که شامل به کارگیری تکنیک تلقیح مصنوعی برای افزایش تولید دام سبک و سنگین است، در نقاط مختلف دنیا مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است و امروزه به کارگیری روش صحیح تکنیک تلقیح به منظور افزایش دام سبک و سنگین بیشتر از هر زمان دیگری مورد اهمیت است.

این دانشجوی جوان معتقد است: دامداران و دامپروران سالیان طولانی است که از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند و ضرورت دارد آموزش‌های لازم را برای روش‌های چندقلوزایی دام فرا بگیرند زیرا آموزش اصول بهداشتی و مدیریت گله‌داری به دامداران ضروری است.

این راهبری شغلی با اشاره به حمایت‌های کمیته امداد از اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی می‌گوید: با استفاده از ۵۰ میلیون تومان تسهیلاتی که از کمیته امداد دریافت کرده است، توانسته یک دستگاه سونوگرافی خریداری کند و از آن برای معاینه دام‌ها استفاده کند.

ابراهیمی در مورد مزایای طرح جدید می‌افزاید: از مزایای اجرای طرح همزمان‌سازی فحلی و چندقلو زایی می‌توان به همزمانی زایش در گله، تلقیح مصنوعی و پیشرفت ژنتیکی و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها و تأثیر ۸۰ درصدی هورمون PMSG روی دوقلو زایی دام نام برد.

وی می‌گوید: به دلیل اینکه با استفاده از این روش دام در یک مقطع خاص همزمان فحل شده و زایش دارد پس از گذشت ۴۵ روز می‌توان مجدداً عمل اسفنج یا سیدرگذاری را انجام داد و فرایند دو بار زایش در سال را عملی کرد.

این جوان موفق می‌گوید اجرای این طرح توانسته است کمک به سزایی به قشر ضعیف در روستاها و مددجویان تحت حمایت کمیته امداد کند که مشغول به کار در زمینه دامپروری هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ مددجو در شهرستان به کار دامداری مشغول هستند که می‌توانند از تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان استفاده کنند، ادامه می‌دهد: مددجویان کمیته امداد کمتر از یک سال است که با اجرای این طرح و انجام اسفنج‌گذاری توانسته اند باعث افزایش دام در سطح شهرستان شوند و در حال حاضر هر دام اصلاح شده در بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

کد خبر 5135554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha