۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۵۲

به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛

تفاهمنامه همکاری ایران با بنیاد «علی عزت بگوویچ» امضا شد

تفاهمنامه همکاری ایران با بنیاد «علی عزت بگوویچ» امضا شد

تفاهمنامه همکاری ایران با بنیاد و موزه «علی عزت بگوویچ» در سارایوو در حضور باقر عزت بگوویچ، فرزند اولین رییس جمهور و رهبر فقید مسلمانان بوسنی و رضا قلیچ خان، سفیر ایران در این کشور، امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، دو سند تفاهمنامه همکاری‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی دوجانبه بین رایزنی فرهنگی ایران و «موزه علی عزت بگوویچ» و «بنیاد علی عزت بگوویچ» بوسنی و هرزگوین به امضای امیرحسین نوری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و خانم ناجیا بربروویچ دیزداروویچ، مدیر موزه علی عزت بگوویچ و محمد ملااحمدوویچ، رئیس بنیاد علی عزت بگوویچ بوسنی و هرزگوین، رسید.

در مراسم انعقاد دو سند تفاهمنامه که در محل بنیاد عزت بگوویچ انجام شد، خانم ناجیا بربروویچ دیزداروویچ، رئیس موزه علی عزت بگوویچ در خصوص فعالیت‌های موزه و همچنین، سابقه همکاری‌های دوجانبه قبلی این موزه با رایزنی فرهنگی ایران سخنانی ایراد کرد.

وی در سخنانی، گفت: در حال ساخت یک اپلیکیشن موبایل، چاپ بروشور جدید و راهنمای صوتی به زبان‌های انگلیسی، بوسنیایی، عربی و ترکی برای بازدیدکنندگان موزه هستیم. همچنین، علاقه‌مندیم زبان فارسی نیز یکی از زبان‌های راهنمای صوتی و بروشور آینده موزه باشد.

رئیس موزه علی عزت بگوویچ با تأکید بر گسترش همکاری‌های دوجانبه، اظهار امیدواری کرد راه‌اندازی بخش زبان فارسی به عنوان اولین پروژه مشترک آتی دوجانبه با رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی باشد.

محمد ملأ احمدوویچ، رئیس بنیاد علی عزت بگوویچ نیز گفت: بنیاد عزت بگوویچ در واقع منزل مسکونی اصلی مرحوم عزت بگوویچ است که با همان وسایل شخصی و هدایا و… ایشان محافظت و نگهداری می‌شود. اینجا یک خانه موزه است و از اینکه می‌توانیم فعالیت‌های دوجانبه‌ای را با رایزنی فرهنگی ایران داشته باشیم، بسیار خرسندیم.

باقر عزت بگوویچ، فرزند اولین رئیس جمهور فقید و معاون مجلس اقوام بوسنی و هرزگوین نیز در ادامه ضمن بیان خاطراتی از زندگی شخصی مرحوم عزت بگوویچ بیان کرد: این خانه، منزل و محل کار مرحوم پدرم بود که سال‌های پایانی زندگی خود را نیز در این محل به همراه من و خانواده‌ام سپری کرد.

رضا قلیچ خان نیز اشاره کرد: رئیس جمهور فقید بوسنی و هرزگوین یک قهرمان ملی برای کشورش و همچنین یک شخصیت الهام بخش در جهان اسلام به حساب می‌آید. از این رو حفظ آثار معنوی این شخصیت برای ایران که خود را دوست و برادر مرحوم بگوویچ و مردم این سرزمین می‌داند، ضروری است. رایزنی فرهنگی ایران نیز قطعاً تلاش خود برای بسط همکاری‌های دوجانبه را خواهد داشت.

نوری، رایزن فرهنگی ایران نیز در سخنانی، مطرح کرد: قبلاً جلسات مفیدی را با خانم بربروویچ برگزار کرده بودیم و امضا تفاهمنامه‌های همکاری دوجانبه بدون شک نقطه عطفی در روابط آتی خواهد بود لذا امیدواریم شاهد گسترش برنامه‌های مشترک باشیم.

کد خبر 5137841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha