۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

درصدد واردات واکسن روسی هستیم

درصدد واردات واکسن روسی هستیم

اصفهان - معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت در صدد واردات واکسن کرونا از کشور روسیه است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرید نجفی ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناوران و نیز کلنگ زنی ساختمان جدید پارک علم و فناوری اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همواره در زمینه فناوری و پژوهش از دانشگاه‌های پیشرو کشور بوده است، اظهار داشت: در این زمینه باید توجه داشت که فعالان شرمت‌های دانش بنیان از طولانی بودن فرایند اخذ مجوزها گلایه دارند که این امر در تمام دنیا به همین روال است.

وی با بیان اینکه نهادهای نظارتی در سطح دنیا قوانین سخت گیرانه‌ای را دارند، ابراز داشت: در این زمینه سازمان غذا و دارو سختگیری‌های ویژه‌تری دارد چرا که این سازمان به صورت مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است.

تولید واکسن در شرایط بحرانی ۲ تا ۳ سال زمان نیاز دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در خصوص فرایند تولید واکسن کرونا در کشور گفت: باید توجه داشت که فرایند تولید هر واکسن در شرایط عادی تا ۱۰ سال هم زمان می‌برد و این امر در شرایط بحرانی به دو تا سه سال زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون دو شرکت در ایران مجوز ورود به فاز بالینی واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده حداقل یکی از واکسن‌های داخلی در خردادماه عرضه و عملیات واکسیناسیون شهروندان آغاز خواهد شد.

نجفی با بیان اینکه برخی از انتقادات نسبت به فرایند صدور مجوز برای شرکت‌های دانش بنیان آن هم در شرایط تحریم و بحران کرونا درست است، اضافه کرد: در این زمینه جلسات هماهنگی مشترک با رئیس سازمان غذا و دارو، معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و یکی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان برگزار شده تا مشکلات خاص و مجوزها به طور ویژه بررسی شود.

درمان قطعی کرونا هنوز وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه درمان قطعی کرونا هنوز وجود ندارد، ادامه داد: مهم‌ترین روش درمان این بیماری ویروسی اکسیژن رسانی است و درمان‌هایی که تاکنون مطرح شده درمان کمکی هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه داروهای گیاهی هم ممکن است در قسمت‌هایی کمک کننده باشند، افزود: در این بین باید توجه داشت که مرجع رسیدگی برای این امر فقط سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه حامی شرکت‌های دانش بنیان در زمینه پزشکی خواهیم بود، ابراز داشت: ما بستر لازم را برای فعالیت این شرکت‌ها فراهم خواهیم کرد اما باید توجه داشت که خروجی کار برخی از این شرکت‌ها زمان بر است.

درصدد واردات واکسن روسی هستیم

نجفی با بیان اینکه برخی از همکاران دانشگاهی در کشور تا چند روز اخیر واکسن روسی را قبول نداشتند، ادامه داد: این در حالی است که شب گذشته در مقاله‌ای واکسن روسی یکی از بهترین واکسن‌های کرونا شناخته شد و ما درصدد واردات این واکسن هستیم.

وی با بیان اینکه واکسن روسی حدود ۹۲ درصد ایمنی زایی در برابر کرونا دارد، تصریح کرد: تاکنون واکسن روسی جز بهترین واکسن‌های دنیا شناخته شده و مقاله منتشر شده در خصوص این واکسن خط بطلانی بر تمام انتقادات بر این واکسن است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در طب نمی‌توان بر اساس حدس و گمان نظر داد، گفت: باید اجازه دهیم تحقیقات علمی انجام شود و هر آنچه تحقیقات علمی ثابت کرد سیستم بهداشت و درمان کشور از آن حمایت خواهد کرد.

نجفی با تاکید بر اینکه در دنیا هم هنوز داروی تأیید شده برای بیماری کرونا وجود ندارد، ادامه داد: واکسن‌های در حال استفاده اغلب یا تأیید نشده و یا سازمان بهداشت جهانی بنا به ضرورت آنها را تأیید کرده است.

کد خبر 5138254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha