۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶

کوچینگ چیست؟

کوچینگ چیست؟

کوچینگ چیست؟ پاسخ این سوالات را در متنی که پیش روی شماست ،خواهید یافت.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر ، همان ابتدا بهتر است با واژه کوچینگ شما را آشنا کنیم و بگوییم که معنی کوچینگ چیست. کلمه «کوچینگ (Coaching)» حالت استمراری واژه «کوچ (Coach)» است. ریشه کلمه کوچ به روستایی در مجارستان به همین نام بازمی‌گردد. در این روستا کالسکه‌های ۴ چرخه‌ای اختراع شد که نسبت به کالسکه‌های پیش از خود، قابلیت حمل نفرات و بار بیشتری داشت. این کالسکه‌ها نام خود را از روستای خود گرفته و کوچ نام گرفتند. کوچ، وظیفه حمل مسافر از مبدائی مشخص به مقصدی از پیش تعیین‌شده را داشت و به عمل راهبری کوچ، «کوچینگ» گفته می‌شد.

در قرن نوزدهم میلادی، آکسفورد معنی جدیدی از کلمه کوچ را به لغتنامه خود اضافه کرد که طبق آن، به معلم‌هایی که وظیفه هدایت و راهنمایی دانش آموزان برای سپری کردن موفقیت‌آمیز امتحانات را بر عهده داشتند، کوچ گفته می‌شد. بعدها واژه کوچ برای مربیان ورزشی به‌کاربرده شد و کار هدایت تیم‌های ورزشی و ورزشکاران، کوچینگ نام گرفت.

اما در اواخر قرن بیستم بود که واژه کوچینگ برای رویکردی استفاده شد که هدف آن راهبری افراد به سمت اهدافشان و شکوفا کردن حداکثری استعدادهایشان بود. در اصل معنی کوچینگ، مطابق منظور ما، راهبری افراد از آنچه هستند به آنچه می‌خواهند باشند است.

تعریف کوچینگ:

مطابق با تعریف «فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)» کوچینگ عبارت است از «همراهی کوچ با مراجعه‌کننده‌ها در یک فرایند فکری عمیق و خلاقانه که الهام‌بخش آن‌ها برای به حداکثر رساندن استعدادهای حرفه‌ای و شخصی آن‌ها است». برای اطلاعات کامل دراین‌باره، توصیه می‌کنم یادداشت کوچینگ چیست و معنی کوچینگ چیست؟ را مطالعه کنید.

کوچ کیست؟

در ادامه سوال کوچینگ چیست، به این سوال می‌رسیم که کوچ کیست. کوچ، فردی است آموزش‌دیده و مسلط به تکنیک‌های کوچینگ، که وظیفه دارد افراد را در مسیر دلخواهشان قرار داده و آن‌ها را یاری کند تا به اهداف خود رسیده و مشکلات و موانع را از پیش رو بردارند.

یک کوچ، باید برای رسیدن به این درجه، در کلاس‌های مخصوصی شرکت کرده و از نهادهای بین‌المللی‌ای همچون ICF و ICI، مجوز کوچینگ دریافت کند که این نیازمند داشتن صلاحیت‌های مخصوص کوچینگ است.

انواع کوچینگ

کوچینگ، را به دو دسته کلی و چندین نوع تقسیم کرده‌اند. دسته لایف کوچینگ (که خود نام یک نوع کوچینگ است) انواع کوچینگی را در خود جای می‌دهد که بیشتر به زندگی شخصی، احساسی و نیازهای درونی افراد ارتباط دارد. دسته بیزینس کوچینگ (که نام یک نوع کوچینگ است) نیز به انواع کوچینگی اختصاص دارد که مربوط به کسب‌وکار، مدیریت، شغل و مسائل مالی است.

دسته لایف کوچینگ، انواع مختلفی از کوچینگ را در خود جای می‌دهد که هرکدام کاربرد خاصی دارند. از انواع لایف کوچینگ می‌توان به «کوچینگ زندگی»، «کوچینگ فردی»، «کوچینگ زوجین»، «کوچینگ رابطه» و «کوچینگ رشد معنوی» اشاره کرد.

در ادامه چند نوع مشهور کوچینگ را به شما معرفی می‌کنیم تا یادداشت «کوچینگ چیست» کامل‌تر شود.

لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی

لایف کوچینگ را می‌توان مشهورترین نوع کوچینگ به شمار آورد. کوچینگ زندگی به افراد کمک می‌کند تا برای زندگی خود هدف تعیین کنند، راه‌حل مشکلات و موانع زندگی خود را کشف کنند، استعدادهای خود را شکوفا کنند و به بهترین خود تبدیل شوند.

کوچینگ فردی

کوچینگ فردی که با نام‌هایی مانند کوچینگ رشد فردی، کوچینگ توسعه فردی و کوچینگ تحول فردی نیز شناخته می‌شود، شباهت‌های بسیاری با لایف کوچینگ دارد. تنها تفاوت کوچینگ فردی و لایف کوچینگ در این است که کوچینگ فردی، برای دستیابی به هدف مشخصی برگزار می‌شود.

سلف کوچینگ

سلف کوچینگ، تنها نوعی از کوچینگ است که در هیچ‌کدام از دسته‌های لایف کوچینگ و بیزینس کوچینگ جای نمی‌گیرد. سلف کوچینگ، درواقع توانایی کوچینگ خویشتن است. فردی که سلف کوچینگ را یاد می‌گیرد، درنهایت به کوچ خود تبدیل می‌شود.

تفاوت مشاوره با کوچینگ چیست؟

مهم‌ترین تفاوت کوچینگ با مشاوره در این است که کوچینگ، به دنبال کنکاش گذشته نیست و تنها با در نظر گرفتن وضعیت فعلی فرد، به دنبال راهکاری برای رشد است.

کوچینگ برخلاف مشاوره، هیچ‌گونه توصیه و راه‌حل مستقیمی به فرد نمی‌دهد، بلکه او را کمک می‌کند تا خود، بر اساس داشته‌هایش، بهترین راه‌حل ممکن را یافته و در آن راه گام بردارد. به‌طور خلاصه، کوچینگ به فرد کمک می‌کند تا بهترین جنبه‌های خود را کشف کند.

جلسه کوچینگ چگونه برگزار می‌شود؟

جلسه کوچینگ، از بسیاری جهات شبیه به جلسات مشاوره است؛ جلسات کوچینگ انفرادی در فضایی خصوصی و صمیمی برگزار می‌شود و اساس جلسه را گفت‌وگو میان کوچ و مراجعه‌کننده تشکیل می‌دهد.

نحوه پیشبرد جلسه کوچینگ به مدل کوچینگ انتخابی از سوی کوچ دارد. بااین‌حال در اکثر موارد، ابتدای جلسه به مشخص کردن مشکل یا هدف اختصاص دارد. سپس جلسه با ارزیابی شرایط فعلی فرد و فاصله او با هدف اختصاص میابد. در ادامه کوچ به فرد کمک می‌کند تا بهترین مسیر برای رسیدن به هدف را انتخاب کند و پس‌ازآن اقدامات لازم برای گام برداشتن در این مسیر مشخص می‌شود.

برای دوره کوچینگ به کجا مراجعه کنیم؟

در حال حاضر دوره‌ها و جلسات کوچینگ حضوری و آنلاین بسیاری در سراسر ایران دایر می‌گردد. برای انتخاب دوره کوچینگ خود، کافی است که بررسی کنید کوچ موردنظر صلاحیت‌های لازم برای برگزاری دوره کوچینگ را دارد.

پریسا موسائی، کوچ حرفه‌ای ICI، کوچ ICF و کارشناس ارشد روانشناسی، ازجمله کوچ‌هایی است که اقدام به برگزاری دوره‌های لایف کوچینگ، کوچینگ فردی و سلف کوچینگ می‌کند. برای آشنایی بیشتر با دوره‌های کوچینگ پریسا موسائی، کافی است عبارت «کوچینگ پریسا موسائی» را در گوگل جست‌وجو کنید.
منبع: https://parisamousaei.com

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5141233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha