۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۰۷

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی:

برخی به دنبال تصاحب حافظه تاریخی ایران هستند

برخی به دنبال تصاحب حافظه تاریخی ایران هستند

کرمان-مدیر کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه برخی به دنبال تصاحب حافظه تاریخی ایران هستند، گفت: همه باید دست به دست هم دهیم و با تعصب ملی میراث فرهنگی ایران را در جهان ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا کارگر عصر سه‌شنبه در مراسم افتتاح موزه صنعت نفت سوزها در کرمان بیان داشت: مردم کرمان خون گرم، مهماندار و مهربان هستند.

وی با طرح این سوالات که چرا باید میراث فرهنگی خود را حفظ کنیم؟ افزود: امروز موزه‌ها و میراث فرهنگی در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و علمی کاربرد فراوانی دارند و قدمت تاریخ ایران برای کشور یک برند محسوب می‌شود.

کارگر به جایگاه ایران از منظر تاریخی اشاره کرد و یادآور شد: ما در بسیاری از عرصه‌ها از جمله معدن نظامی می‌توانیم حضور پیدا کنیم؛ ما در کشورمان در حوزه اقتصادی و در سطح جهانی در حوزه نفت نقش حائز اهمیتی داریم. در عرصه فرهنگی ما در حوزه میراث فرهنگی نفر اول در دنیا هستیم ضمن اینکه در حوزه‌های فرهنگی مذهبی هم در تلاش هستیم که در رده‌های برتر دنیا باشیم قدم‌های بزرگی در این راستا برداشتیم و ان شاالله در آینده‌ای نزدیک از جمله کشورهای مهم جهان خواهیم شد.

وی افزود: در دنیا باورهای مختلفی در خصوص ایران دارند و ایران را مظهر و مهد میراث جهان می‌دانند میراث فرهنگی در عرصه دیپلماتیک و دیپلماسی بسیار نقش مهمی دارند.

کارگر با اشاره به اینکه غرب بدون تعامل با شرق و ایران نمی‌تواند به حیات تمدنی خود ادامه دهد، گفت: این تصور بسیار اشتباهی است که تنوع اقوام در ایران می‌تواند مشکلاتی پدید آورد زیرا این اقوام حدود ۲ هزار سال در کنار هم زندگی کرده‌اند و قوت یکدیگرند اما کسانی که شناخت کافی ندارند فکر می‌کنند تنوع اقوام مانع است.

مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه برخی به دنبال تصاحب حافظه تاریخی ایران هستند، گفت: موزه نفت سوزها برای حفظ حافظه تاریخی کشور است.

وی با طرح این پرسش که اگر جامعه‌ای حافظه خود را از دست بدهد چه بر سرش خواهد آمد؟ بیان کرد: ما مستحق بالاترین حضور در جهان هستیم؛ باید دست به دست هم بدهیم و همه با تعصب ملی میراث فرهنگی ایران را در جهان ارتقا دهیم.

کارگر گفت: از ابتدای قرن حاضر تا سال ۹۲ در کشور ۴۵۵ موزه و از سال ۹۲ تا به امروز ۲۸۵ موزه ایجاد کردیم که حدود ۱۰۰ مورد آن توسط بخش بخش خصوصی و ۵ مورد دیگر آن توسط وزارت نفت ایجاد شده است.

کد خبر 5160276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha